X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Vis os dit grej

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf X-ray » fre 5. okt 2012 13:32

Så er jeg endelig ved at være hele turen rundt med udskiftning af rigtig dårlige kondensatore i Trio WX-400. Målet lige her og nu - var at få den spilleklar til et mini-træf her på søndag. Jeg har ofret omkring 700kr på matrialer - de er lidt pebret i de spændingsværdier! Men fornemmer de er godt givet ud ;) .
Lidt billeder: Ved godt billederne ligner, hvad jeg tidligere i vist - men nu er der pudset lidt på den og alle de "gule" er f.eks. nye... - og Ja - det er rent fuglerede det hele ;)

Billede

Billede

Billede

Go' weekend - X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray

Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Indlægaf Fredmarantz » fre 5. okt 2012 13:34

Den ser nu rigtig fin ud -

De gule konsdensatorer, som du har monteret - hvad er det for nogle ?? evt. link??

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf mcs_5 » fre 5. okt 2012 13:54

Det store ligner meget de KP kondensatorer som både RS og Farnell sælger. Dem kan du finde her: http://dk.rs-online.com/web/c/passive-k ... 4294956627

De er gode, men også ret pebrede...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf Tonni » fre 5. okt 2012 17:05

Hold op hvor er den blevet kælet om! Fornemt!

Hvordan er det så med lyden? Har arbejdet givet det løft du forventede?
Eller skal rørene også gåes efter?

Med venlig hilsen
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf X-ray » fre 5. okt 2012 17:57

mcs_5 skrev:Det store ligner meget de KP kondensatorer som både RS og Farnell sælger. Dem kan du finde her: http://dk.rs-online.com/web/c/passive-k ... 4294956627
De er gode, men også ret pebrede...
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen

Det er rigtigt. Det er stort set dem jeg har brugt på hele forstærker delen. Resten "tuner delen" er en pendant til dén fra ELFA men i 400v type - den er noget billigere - og fås helt ned i 1nF som jeg også skulle bruge :thumbsup:

Tonni: Mht. lyden - Ja så spiller den rigtig fint.... men jeg er jo nok præget lidt, af alt den tid jeg har lagt i den!
Men lad os vende tilbage til den side - til efter søndag, hvor den vil blive testet/gennemlyttet af andre end mig selv - og op mod andet grej. Men ingen tvivl om, at den er en god arvtager efter min Sansui AU999 - som jeg netop har afhændet. Trio'en hér kan også noget ganske særligt på vokal siden... Ugen igennem her er der lyttet til en hel del Katrine Madsen - og det har været som at have hende på skødet.... som sagt - noget ganske særligt ;)

Go' weekend - X-ray.
Brugeravatar
X-ray

Indlægaf mcs_5 » fre 5. okt 2012 19:18

X-ray skrev:Resten "tuner delen" er en pendant til dén fra ELFA men i 400v type - den er noget billigere - og fås helt ned i 1nF som jeg også skulle bruge :thumbsup:

Lige en advarsel til dig og andre. Der er normalt brugt keramiske og mica kondensatorer i tunerdelen, og dem skal man ikke pille ved. Tuneren vil tit slet ikke virke hvis man skifter dele i den, før den bliver justeret ind med div. måleinstrumenter. Så hvis man ikke er helt sikker på hvad man laver, er det bedst at lade de originale kondensatorer blive siddende.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Indlægaf X-ray » fre 5. okt 2012 23:30

mcs_5 skrev:Så hvis man ikke er helt sikker på hvad man laver......

Og Jo - det er jeg selvfølgelig :thumbsup: . Der er ikke skiftet kondensatore der indgår i afstemning AM/FM, MF. Kun de der "tvivlsomme grå Nichicon" typer - som bliver brugt til signal overføring og støjundertrykkelse på forsyning rundt om i tuner delen! Der sad også nogle stykker i det buffer-trin umiddelbart efter stereodecoder. Så altså ingen "keramiske" er skiftet!
I øvrigt har jeg aldrig tidligere haft et app. mellem hænderne, hvor alle kondensatorer så konsekvent - har været så "langt ude i skoven". De har lækket helt vildt - og værdierne helt hen i vejret.... måske fordi mit instrument ikke kan finde ud af at måle capacitet, hvis de lækker for meget...!

Hilsen X-ray.... Tilbage til køkkenettet... :D
Brugeravatar
X-ray

Indlægaf mcs_5 » lør 6. okt 2012 02:54

X-ray skrev:I øvrigt har jeg aldrig tidligere haft et app. mellem hænderne, hvor alle kondensatorer så konsekvent - har været så "langt ude i skoven". De har lækket helt vildt - og værdierne helt hen i vejret....

Køb en Sansui af ca. samme årgang - der er de store lytter også døde nogen gange. Alle de små grå skal selvfølgelig også skiftes ;)

måske fordi mit instrument ikke kan finde ud af at måle capacitet, hvis de lækker for meget...!

Prøv med ohm-området - der får du bedre resultater med japanske papir/olie-kondensatorer :Skor:

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Indlægaf X-ray » lør 6. okt 2012 21:16

mcs_5 skrev:
X-ray skrev:I øvrigt har jeg aldrig tidligere haft et app. mellem hænderne, hvor alle kondensatorer så konsekvent - har været så "langt ude i skoven". De har lækket helt vildt - og værdierne helt hen i vejret....

Køb en Sansui af ca. samme årgang - der er de store lytter også døde nogen gange. Alle de små grå skal selvfølgelig også skiftes ;)

måske fordi mit instrument ikke kan finde ud af at måle capacitet, hvis de lækker for meget...!

Prøv med ohm-området - der får du bedre resultater med japanske papir/olie-kondensatorer :Skor:
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen

Der er 3 "store" elko'er tilbage, som jeg ikke har skiftet endnu - jeg har allerede købt de 2 af dem. Den sidste er en 3x40µF 350V - hvor finder man den?

Forstår ikke helt, hvad du mener med "Prøv med ohm-området....." Men det er klart, at der er en sammenhæng mellem, at de lækker og at capaciteten er helt gal. Forstået på den måde - at har man først ohm'et dem og den er gal - ja så er der ingen grund til at checke om værdien holder...!

Fortsat Go' lørdag-aften. Hilsen X-ray.
Brugeravatar
X-ray

Indlægaf mcs_5 » lør 6. okt 2012 23:11

X-ray skrev:Der er 3 "store" elko'er tilbage, som jeg ikke har skiftet endnu - jeg har allerede købt de 2 af dem. Den sidste er en 3x40µF 350V - hvor finder man den?

Hvad er målene på den? JJ laver en 40+20+20+20 (Ø40*50mm) der kunne kombineres med en ekstra "løs" 22µF. F+T laver en 40+40+20+20 (Ø40*60mm) og CE laver en 40+40+40+40 (Ø35*64mm). Den fra JJ er billig. De andre to koster henh. 26,70 euro og $32,95 - begge + moms.

Forstår ikke helt, hvad du mener med "Prøv med ohm-området....."

De små grå er så dårlige, at de måler ganske fint som modstande. Men lækstrømmen er så høj at det kan være svært at måle kapaciteten :QQS:

Forstået på den måde - at har man først ohm'et dem og den er gal - ja så er der ingen grund til at checke om værdien holder...!

Ja!

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Indlægaf X-ray » søn 7. okt 2012 00:41

mcs_5 skrev:Hvad er målene på den? JJ laver en 40+20+20+20 (Ø40*50mm) der kunne kombineres med en ekstra "løs" 22µF. F+T laver en 40+40+20+20 (Ø40*60mm) og CE laver en 40+40+40+40 (Ø35*64mm). Den fra JJ er billig. De andre to koster henh. 26,70 euro og $32,95 - begge + moms.
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen

Smukt... - mener at den er 40mm. Vender tilbage omkring dette... :thumbsup:

Glemte at fortælle i tidligere indlæg: Tuneren virker i topform. Den hiver alle mine sædvanlige programmer ind i Stereo - blot på en lille tilfældig stump ledning på den ene FM terminal :p

Hilsen X-ray.
Brugeravatar
X-ray

Indlægaf Tonni » søn 7. okt 2012 10:22

Hvor er det dejligt at høre at den gamle dame er vakt til live igen!

Men hvad er nu det? Et B&o Wow & Flutter meter og en Skillevario fra samme?
Hvad gemmer dit arbejdsbord ellers??? - Ja man har vel lov... :oops:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf X-ray » ons 10. okt 2012 09:16

Tonni skrev:Men hvad er nu det? Et B&o Wow & Flutter meter og en Skillevario fra samme?

Det er ikke et Wow & Flutter.... men en B&O AM1 Audio Monitor ;) . Den bruger/brugte jeg ikke så tit.... men fordi at du nu spurgte ind til den - ville jeg lige prøve den og tage et billed af den! Den har tidligere haft det med, at nappe sikringen - måske sådan en gang om året. Og den var også gået nu....! Denne gang her - havde jeg dog lidt tid til fejlsøgning - og minsandten om ikke det er selve trafo'en - der er defekt...ØV..! Den har flere par sekundær viklinger - så jeg har sat en lille efterforskning igang - efter diagram eller evt. en trafo.

Jeg undlod faktisk, at bruge app. en lang periode pga. at den har fælles stel på indgang A/B - og det var ikke så heldigt på det tidspunkt! Men i dag, hvor min Tandberg fetich er blomstret - ville det være rigtig fint, hvis den kunne komme til at fungere igen... :cool1:

Jeg har iøvrigt også B&O Tonegenerator :p .

Hilsen X-ray.
Brugeravatar
X-ray

Indlægaf X-ray » fre 2. nov 2012 00:19

Endelig lykkedes det at få et sæt Tandberg HS-17 hentet hjem fra Århus. "Bquick" havde venligt hentet dem for mig hos sælger og bagefter kørt dem til "svigerfar" andet sted i Århus... Tak for det :cool1:
Det er dem som står nederst til højre! 25-liter - 3 vejs. Diskanten spillede ikke på den ene - det var en dårlig lodning på delefilteret.... så den spiller fint igen. Nu står de blot til test... en lille ubalance/forskel er at spore på mellemtonen - så der skal lige checkes kondensatorer, når tiden bliver til det.. ;)
Mit nye arbejds-bord er tilpas stort.... dette billed viser, hvad der kan stå i højre side. Ovre i venstre side "pendanten" til de 3 andre sæt... - og jeg kan så være i midten af det hele...Fedt :Thumpsup:

Billede

I flere modeller af Tandberg's delefiltre sidder der kondensatore på 100µF... de koster "en stang guld" - mest fordi man sædvanligvis er nød til at købe dem som 250V typer - hvilket slet ikke er nødvendigt.
Kender I til steder, hvor jeg kan købe f.eks. 100V typer eller lignende. Så meld endelig ind med forslag :thumbsup:

Hilsen X-ray.
Brugeravatar
X-ray

Indlægaf mcs_5 » fre 2. nov 2012 16:09

Hvis det bare er 100µF lytter du vil have, kan jeg f.eks. finde 100µF 63V til 1,93 euro + moms.Det billigste polypropylen jeg kan finde er en 450V type til 19,35 euro + moms.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri