Billeder af mit stereofoniske udstyr

Vis os dit grej

Re: Billeder af mit stereofoniske udstyr

Indlægaf Gottschalck » ons 19. nov 2014 13:24

Pludselig bliver det hele lidt sjovere. Her et før og efter billede. Eller som billederne antyder et efter og et før billede :p
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Gottschalck

Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Indlægaf Gottschalck » ons 19. nov 2014 13:28

Tak til 2-mas Thomas for de 3 fine knapper, der endelig kan kan yde forstærkeren den fulde retfærdighed. Jeg ved godt at det her ikke er spitzenklasse hifi, men som jeg husker det spiller den varmt og behageligt. Det ville da også have været ærgeligt at aflevere den på genbrugen kun på grund af de manglende knapper. Skal blive spændende at lytte til den.
Jesper
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Gottschalck

Indlægaf 2-mas » ons 19. nov 2014 13:33

:Thumpsup: ser sgu godt ud Jesper. Flot og meget velspillende hvis du spørger mig..
Brugeravatar
2-mas

Geografisk sted: Aalborg
Lokalitet: Aalborg

Indlægaf Gottschalck » ons 19. nov 2014 13:41

Ja indtil videre spiller den, og iøvrigt meget flot byggekvalitet, hvis du spørger mig. Lige en klasse over de andre japanere fra samme tid.
Brugeravatar
Gottschalck

Indlægaf Storken » ons 19. nov 2014 14:04

Der altså bare noget smukt over den serie af Luxman. Især når vi kommer op i L-80, 85V og 100. Men de mindre, som denne er virkelig også fine! Kunne godt tænke mig at høre én en dag!
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken

Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Indlægaf Gottschalck » ons 19. nov 2014 21:09

Der er blevet lyttet godt her i dag og jeg er ikke umiddelbart vildt imponeret. Den virker en anelse anstrengt i gengivelsen og lidt monoton. Det er som om den ikke helt har styr på mere kompleks musik, men det er måske bare dens beskedne 30 watt som gør sig gældende. Der sidder også to sølle 3300 uf i strømforsyningen og det er vist ikke det store. Måske man lige skal have overfrakken af og tjekke gamle lytter.
Jesper
Brugeravatar
Gottschalck

Indlægaf 2-mas » ons 19. nov 2014 22:40

Hvis den har stået stille længe, skal den måske også ha' mere tid til at "brænde igennem", men selvfølgelig kan der også være noget galt. Efter så mange år er det måske heller ikke high-end, men dog fin musikalsk lyd alder og størrelse taget i betragtning.
Brugeravatar
2-mas

Geografisk sted: Aalborg
Lokalitet: Aalborg

Indlægaf spuncut » tors 20. nov 2014 01:08

Hej Jesper
Uden at kende din fine Luxman der kunne jeg da forestille mig at den har cirka den samme mangel på strømforåen som de fleste andre japanske halvfjerdser integrerede, Jeg har en fin lille Pioneer SA-6500II i cirka samme kaliber der spiller fantastisk dynamisk med de rigtige højtalere og de eneste jeg har der virker sammen med den er det sæt Dali 2A, som jeg købte af dig i sin tid. Dali'erne er også blevet brugt til at teste en del rørforstærkere med og det er gået helt fint, hvilket jo passer meget godt med at Pioneer'en også ka' li' dem.
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf Gottschalck » fre 21. nov 2014 11:19

image.jpg
Så er jeg altså gået i gang med at se nærmere på sagerne. Udgangstransistorne skal nok have en gang ny kølepasta inden de bliver monteret. Nu er den ene strømforsyningslyt loddet ud. Sjovt nok viser den hvide minusstreg på lytten ikke hvad der er plus og minus, da stregen sidder et helt andet sted end loddeterminalerne. Lytten har tre ben, men det tredie ben er bare loddet i et tomt hul uden forbindelse. Er det mon et styrehul for stabilitetens skyld?
Hvordan i alverden finder jeg ud af hvor minus og plus er når det heller ikke er markeret på printet?
Øv da, der er da heller ikke noget der skal være nemt.

Hilsen Jesper
Brugeravatar
Gottschalck

Indlægaf KlausM » fre 21. nov 2014 12:02

Gottschalck skrev:Lytten har tre ben, men det tredie ben er bare loddet i et tomt hul uden forbindelse. Er det mon et styrehul for stabilitetens skyld?
Hvordan i alverden finder jeg ud af hvor minus og plus er når det heller ikke er markeret på printet?

Ja, det tredie ben er for stabiliteten

Mht plus og minus: hvis det er lytter i strømforsyningen, er to af benene (et på hver lyt) forbundet med hinanden, det er stel, der udgør plus for lytten i den negative del og minus for lytten i den positive del; de to andre ben er så forbundet til hhv plus og minus

Hvis du kigger i servicemanualen (hifiengine.com), så er der tegnet små plusser ved lytterne, måske er de også på printet:

LuxmanL30.jpg

http://www.hifiengine.com/manual_library/luxman/l-30.shtml

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM

Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Indlægaf Gottschalck » fre 21. nov 2014 14:18

Hej Klaus.

Tak for svar. Jeg har fundet ud af sammenhængen nu og ved hvordan de nye skal monteres tak.

Venlig hilsen Jesper

KlausM skrev:
Gottschalck skrev:Lytten har tre ben, men det tredie ben er bare loddet i et tomt hul uden forbindelse. Er det mon et styrehul for stabilitetens skyld?

Ja, det tredie ben er for stabiliteten

Mht plus og minus: hvis det er lytter i strømforsyningen, er to af benene (et på hver lyt) forbundet med hinanden, det er stel, der udgør plus for lytten i den negative del og minus for lytten i den positive del; de to andre ben er så forbundet til hhv plus og minus

Hvis du kigger i servicemanualen (hifiengine.com), så er der tegnet små plusser ved lytterne, måske er de også på printet:

LuxmanL30.jpg

http://www.hifiengine.com/manual_library/luxman/l-30.shtml

Mvh Klaus
Brugeravatar
Gottschalck

Indlægaf Gottschalck » man 1. dec 2014 23:30

Det her var ikke rigtig meningen, da jeg jo er på jagt efter en Dynaco MK IV.
Men jeg er blevet kontaktet af en fyr, der har fundet min annonce og som vi fik talt sammen måtte han indrømme at han havde to mk IV trin jeg kunne købe. Han kom så i dag, men hvad der så er gået galt ved jeg ikke. Han kom med to stk Dynaco MK 3 i stedet for MK 4 og dem kom jeg så til at købe. Det ene trin er defekt, da den store 3 amp sikring underneden er gået. Sælger ved ikke hvad der er galt, men det finder jeg nok ud af. Der er tilsyneladende skiftet lidt kondensatorer på de originale print. Samtidigt sidder der en trimmer på selve printet og en bias justering på selve boardet. Mon der er nogen der ved, hvad trimmeren på printet gør? Udgangsrørene er 6550 fra GE.
Hvad starter man med rent fejlfindingsmæssigt?

image.jpg
Brugeravatar
Gottschalck

Indlægaf hificlassic » tirs 2. dec 2014 00:26

de er godt nok flotte. håber du får dem op at køre.
mvh Verner
DIY BBC LS5/8, Lenco F50-8, Threshold FET Two, Crestron amps, Sentec EC-8. I Stuen JVC/Victor SX-3 på Quad Vena
Brugeravatar
hificlassic

Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Indlægaf spuncut » tirs 2. dec 2014 04:39

Billede
Trimmeren er i følge ovenstående diagram bias-justering.
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Brugeravatar
spuncut

Indlægaf spuncut » tirs 2. dec 2014 04:53

Fejlfinding :
1. Ud med alle rør, ny sikring, variotrafo skru langsomt op og hold øje med strømforbruget, hvis ok så videre til pkt. 2

2. I med ensretterrøret, variotrafo skru langsomt op og hold øje med strømforbruget, overskrid ikke mærkespændingen på lytterne, hold øje med strømforbruget, tjek biasspænding, hvis ok så ta'r vi den der fra.
MVH spuncut
Brugeravatar
spuncut

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri