Billeder af mit stereofoniske udstyr

Vis os dit grej

Re: Billeder af mit stereofoniske udstyr

Indlægaf Gottschalck » tirs 2. dec 2014 07:59

Ok det vil jeg gøre tak.
Venlig hilsen Jesper
Brugeravatar
Gottschalck

Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Indlægaf Louis » tirs 2. dec 2014 09:51

Flotte sager - tillykke med dem. Dem skal du nok få op og køre!
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Lokalitet: Hørning

Indlægaf Gottschalck » tirs 2. dec 2014 19:32

Den ene kører nu og spiller, men hvad er strømforbruget på sådan en svend?
Når bias er justeret til 1,5 volt på meteret ved 200 volt ac trækker den en halv amp fra lysnettet.
Hvad kan anbefales at stille bias til? Jeg ved godt at der er en eller anden form for omregning, da der er fælles biasjustering, men på fronten er angivet at der skal indstilles til 1,56 volt.
En anden ting jeg tænker er om det giver mening lige at bytte rørene om fra det syge trin til det raske og genstarte det friske trin for at se om rørene fungerer?
Hilsen Jesper
Brugeravatar
Gottschalck

Indlægaf Gottschalck » tirs 2. dec 2014 19:48

Nu har det ene trin spillet ca. 15 min uden røg. Vi er oppe på 215 volt AC og strømforbruget er faldet til 0,4 amp.
Puha halvdelen af spareskillingerne er tilsyneladende reddet.
Vh Jesper
Brugeravatar
Gottschalck

Indlægaf spuncut » tirs 2. dec 2014 20:12

Bias stilles normalt til 70% af udgangsrørenes maxeffekt. Det kræver at du kan måle strømmen i anoderne, det kan klares ved at lodde en 1Ohm ind i anode kredsene og måle spændingen over disse. Tilmed får du mulighed for at måle om rørene nu også opfører sig ens.
Nu da du har strømmen skal du blot måle spændingen fra katode til anode og gange med strømmen så har du effekten. KT88 kan max. tåle at tygge 35W i anoden du skal derfor sigte efter 24,5W.
Vær opmærksom på at der skal foretages mange justeringer og målinger, fordi når du opjusterer bias-strømmen så falder forsyningsspændingen og husk at tjekke at begge rør følges nogenlunde ad.
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf Gottschalck » tirs 2. dec 2014 21:34

Det er nok for avanceret for mig indtil videre, da jeg intet aner om kredsløbsteknik og deslige. Men jeg har brugt rørene fra den syge forstærker i den raske og det fungerer, så rørene er fritaget for fejl tror jeg.
Venligst Jesper
Brugeravatar
Gottschalck

Indlægaf Gottschalck » ons 3. dec 2014 12:03

Så er det andet trin afprøvet. En sikring skiftet og det kører. Biasjusteringen er fejlbehæftet så bias ikke kan justeres til ret meget, men det vigtigste må være at trafoerne ikke er defekte. Ud fra original tegningerne kan jeg desværre se at der er fortaget en del ulovligheder med modstande her og der. Jeg må se at få nogen ordentlige billeder ind så alle kan se hvad fuskeriet går ud på. Påtænker allerede at købe et sæt nye PCB her så jeg ikke skal rode med det fusk.
http://www.tubes4hifi.com/MK3.htm
Jeg har før købt der til min ST-70 og det var en stor forbedring.
Nogen der ved om de uden videre kan spille med KT-88 rør?
Jesper
Brugeravatar
Gottschalck

Indlægaf Gottschalck » lør 20. dec 2014 20:23

Nye print fra USA er ankommet og det ene board er monteret. Jeg monterede det i den forstærker der ikke kunne justeres bias ordentligt på, men den fungerer nu så jeg formoder at der var et eller galt med DN gamle elektronik.
Så kommer spørgsmålet omkring udgangsrør. Det anbefales i manualen at indstille bias til 50ma eller en halv volt pr rør. Gælder det både KT-88 eller 6550 som der sidder i nu?
Venligst jesper
Brugeravatar
Gottschalck

Indlægaf Fredmarantz » lør 20. dec 2014 21:33

ja- det er der ikke nogen nævneværdig forskel på. KT88'eren er lidt mere robust på høje spændinger end 6550 og KT 88 kan afgive højere effekt end 6550 (35W vs. 42W).

hvis du kender spændingen på anoden (pas på her) - så kan du se i dette link, at de er meget tætte på hinanden. I det første skema kan du plotte KT88 ind og i det nederste skema kan du se 6550 bias ved en given spænding og om det skal køre varmt - medium eller koldt.

http://www.webervst.com/tubes1/calcbias.htm

så ex ved en anodespænding på ca. 475V vil man if. Webers bias-calculator ved 70% skulle indstille bias til ca. 51,5mA på en KT88'er, som opfører sig som databladet tilskriver.

For en 6550'er skal man stille bias til 52mA - (70%)

jeg synes, at 70% er liiiige i den varme ende - og jeg ville selv stille den lidt køligere, hvis det var mig. Jeg ville søge mod 60-65% bias som modsvarer ca. 45-47mA pr rør- så holder rørene lidt længere - og nogle vil hævde, at de lyder "dårligere" - jeg vil blot hævde, at man måske kan høre, at de lyder forskelligt alt efter de er stillet koldt eller varmt = en lydmæssig smagssag, så længe vi holder os inden for fornuftige teknisk forsvarlige værdier.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Gottschalck » lør 20. dec 2014 23:36

Hej Freddy. Den tabel kendte jeg ikke, den må jeg lige lege lidt med tak. Forøvrigt er andet trin oppe og køre nu og uden problemer.
Så skal jeg bare tage mig sammen til at finde et ordentligt billedeprogram så, der kan lægges billeder op i fornuftig kvalitet.
Roy fra tube4hifi anbefaler 50 ma eller en halv volt som bias med KT-88, men i manualen står intet om 6550. Da jeg desværre ikke kan lave tuberoling med 6550 eller KT-88 og de nuværende rør er gamle originale US GE-6550 holder jeg mig ved de 47-48 ma ganske som du anbefaler.
Jesper
Brugeravatar
Gottschalck

Indlægaf Fredmarantz » lør 20. dec 2014 23:47

Hej Jesper! Jo - mon ikke det kan køre? - jeg kender ikke de Dynaco-amps - og kender ikke deres anodspændinger elelr noget. Jeg holder mig mere til, hvad jeg ville gøre i en hvilken som helst PP AB/AB1 - forstærker, beregnet til disse rør.

Det er generelt vigtigt at tage udgangspunkt i ,at selvom rørene er af samme type, så er det altså ikke sikkert, at de producerer den samme anodestrøm /effekt. Derfor holder jeg i høj grad af at måle mellem ben 8 (A8-sokkel)og stel - med en præcis 1 ohm's modstand sat i mellem. Herved fremkommer den samlede katodestrøm - som bør ligge omkring de 46-52mA pr. rør i tomgang (også her er det ved udregningen uundværligt at have styr på anodespændingen. Dette kan du så sætte ind i skemaet i linket.
Gør de ikke det, så skal der stilles på bias, indtil det passer, hvis der er en trimmer - ellers skal det gøres med en modstand - og hvis man havde en lastbilfuld rør, så kunne man finde de rør, der passede ned i "rammen".
Og hvis der er "fælles bias", hvad der tilsyneladende er på din forstærker, så skal rørene altså opføre sig nogenlunde ens i hver halvperiode ( = begge rør skal opføre sig ens (matche) - og det kan du jf ovennævnte metode måle dig frem til)
Held og lykke med det - meld gerne tilbage, hvordan det går :-)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Gottschalck » søn 21. dec 2014 00:16

image.jpg
Der er sat 4 stk 10 ohms modstande på ben 8 og til stel og ført frem til målepunkt på fronten jfr. Manualen og der sidder trimmere for hvert rør og dem har jeg justeret til 0,48 volt hver. Det er noget svært med et digitalt multimeter ( fluke 179) at ramme præcist men ca 48 mv. Det ene rør er noget langsomt i at komme op på den anbefalede bias og det tolker jeg som et lidt træt rør, men det spiller og umiddelbart ganske godt.
Trimmerne, de små på printene som lige kan anes er til bias. Forøvrigt trækker de præcis 200 watt tilsammen fra lysnettet, en regning på knap 4000 om året, hvis man mangler et varmeapparat.
Hilsen Jesper
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Gottschalck

Indlægaf Fredmarantz » søn 21. dec 2014 01:00

Set med mit "on distance" - øje, ser det altså ok ud. Jeg har lidt svært ved at forholde mig helt præcist til tallene, nok fordi jeg ikke kender Dynaco's teknik med indstillingen af bias - med udtagspunktet på fronten og 10 ohm's modstandene og sår'n - men hvis manualen siger, du skal ramme 0.5V - og at dette er et omregnet udtryk for anodetabet (altså mA-værdien, der postes ud af det enkelte rør under måling i tomgang målt over en 10 ohms modstand) - og du rammer 0,48V pr. rør, så er det vel ca. ok - idet du i hvert fald ikke overanstrenger røret - nu du vil passe lidt på dem, hvad jeg også ville.

Er der andre, der kan kommentere her også??

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Gottschalck » ons 24. dec 2014 13:05

image.jpg

Det har folk vist ikke rigtig tid til og det forstås her i den travle juletid.
Spændende side Freddy. Den er jeg igang med at studere. Der kommer nok en ny flok KT-88 rør her i juledagene.
Nu hvor de nye trin spiller via yamaha NS-1000 er det på plads at sige at bassen er noget der bemærkes. Fandme god og vægtig. Stemmer gengives let og luftigt. Ellers skal de nok tilspilles et godt stykke tid før de åbner rigtig op. Men godt indtil videre.
Jesper
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Gottschalck

Indlægaf Tube mania » ons 24. dec 2014 13:20

Altså tomgangs-strømmen skal indstilles ifh til rørets maximale effekt-tab som er 42W anode tab+ 6W skærmgitter tab. Her indgår 2 ting...anodeforsyningen (U) og strømmen (I). Anodeforsyningen er iflg diagrammet 480V og strømmen anbefales at sættes til 50mA
P = I X U = 0.05 X 480 = 24W...

Det kan både 6550 og KT88 let klare. Når man måler over 10ohm er 0,5V Det samme som 50mA = 0,05A...og således blev det alligevel jul.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..

.
Brugeravatar
Tube mania

Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri