Kan man brokke sig her? Jeg gør det nok lige meget hvad! Måske ikke lige frem brok, men så i alt fald en brokagtig udladning. Nu kommer det.
Der er vist tale om en egentlig audio-eksistentiel (google ikke ordet, det findes ikke!) krise. Uha.
Jeg er nemlig ret utilfreds med de vintage hifi-oplevelser, jeg får for tiden. Ok, Tandberg Studio Monitors trukket af CL350/M1600 Luxman sættet er mægtigt. Det dur, og og den musik, der kommer ud af denne konstellation hænger f***** sammen. Men rejser hårene sig på armen? Nej! Jeg nyder lyden, men blive ikke rystet i min grundvold. Det vil jeg!
Luxman Cl350/Siemens Klangfilm "monoblokke"/Klipsch Heresy - nu med nye kondensatorer (tak Mikkel) i delefiltrene - er sgu også ok - til noget musik. Men den rigtige (akustiske) musik, bliver jeg skræmt af det nærvær, jeg møder. Så tæt. Så præsis. Så Klipsch! Men bliver man ikke bare en lille smule træt i ørerne og hovedet i det lange løb? Jeg si'r ikke noget. De Klipsch Heresy er sgu fede (tror jeg).
Og så den fjendske Fisher X-100! I første omgang har jeg jo tæmmet den med at par (ukendte) Lorenz trevejs højttalere fra slut 50erne. Vores egen Rolf Zetterberg har genfundet dette "gamle" link til en diy brochure som viser enhederne:

Det er et jern-fint sæt som sammen med Fisher'en i alt fald ikke mangler noget i toppen (var jeg mon ironisk her?), men som godt kunne folde sig lidt mere ud i mellemtoneområdet efter min smag.
Ok, jeg ender da med at jeg finder mine "guddommelige" domkirkebaffler* frem og sætter dem til bl.a. en Braun CSV-13 rørforstærker og ender med drømme om at sat en 15 dual-concentric-agtig højttalere (eller nogle andre fuldtoneenheder) i den åben baffle, jeg længe har drømt om at få sat sammen. I en slags desperation slutter jeg i går aftes en 12'' fuldtone Philips enhed til min testforstærker (den bortlovede Sansui 661), bøjer mig ind over enheden og indsnuser/indlytter fuldtone fornemmelsen fra den mens den spiller. Hmmmm.
I dag slæber jeg så et stort stykke pap med hjem fra arbejde. Stivet af på den rigtige måde, kan det vel blive en (midlertidig, men brugbar) OB for Philips-enheden? Jeg overvejer også at skære en kasseret bordplade (fra arbejde) midt over og få to 80 cm X 80 cm stykker til at OB-lege lidt. Men der ikke nogen stiksav til at skære de runde huller med på matriklen.
I afmagt tager jeg en runde til tre genbrugsbutikker; måske står der store fuldtoneenheder der i dag. Nej, det gjorde der så ikke. Igen.
Jeg skal omkring en lokal vinmand og hente vin (til arbejde). Nogen skrifter til en præst; det gør jeg så ikke. Jeg slipper min utilfredshed løs over for vinmanden (den perfekte skriftefader?) - "audio-eksistentiel" og "15 tommer dual concentric" si'r jeg til vinmanden, som jeg ved også interesserer sig for hifi. "Sådan et par har jeg", si'r han så, "liggende på mit lager, altså Tannoy". Jeg ved ikke rigtig, om jeg skal blive glad eller ked af det her. De er selvfølgelig ikke tilsalg, købt af Poul Morél i sin tid, kasserne blev for store og smidt ud, enhederne ligger et sted Viborg. Jeg turde at spørge om jeg kan få lov at prøve dem en dag. Det kan jeg godt. Hmmmm.
Eneste løsning lige nu er at spille virkeligt HØJT på den lille ulineære Shell ("Northport") SE rørforstærker og de store (ulineære) Jealvox trevejs-højttalere. Første plade var C.V. Jørgensens "T-Shirts, terylinebukser og gummisko". Og drikke en Ileach Peaty Single Malt whisky. Det hjalp.
Nå, ja, jeg har været halvsyg og snottet i en uge nu. Måske det også spiller ind på min hørelse.
* her er de: