Fredmarantz' vintagehifi

Vis os dit grej

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » lør 14. nov 2020 03:47

Det kan jeg godt forstå...

nå, men jeg er kommet videre med denne 1060'er.

efter at alt var monteret op - og jeg havde fået sat noget strøm på, ville jeg sætte den på scopet for at se, hvordan den opførte sig. Det skal siges, at jeg har recappet den lille strømforsyning samt phono-kredsen. På phono-kredsen sad også 2 stk 2sc458, som jeg har skiftet til 2sc1815 i stedet. Her havde jeg så et håb om, at den ville køre fint, men ak...det gjorde den ikke. Se gerne billede:

det første billede viser fejlen - den ene kanal klipper voldsomt - allerede ved relativ lav effektafgivelse.

Dette fik mig til at gå på jagt efter en fejl - dette lykkedes ikke på den måde jeg helst ville, nemlig at kunne finde liiige netop det grimme sted, men i stedet valgte jeg, i samråd med Kenras (tak Kenneth!), at recap'e hele udgangens elektrolytkondensatorbestand. I denne arbejdsgang målte jeg de lytter, som jeg tog ud - da jeg stadig gerne ville finde "synderen" eller "synderne" . Jeg fandt synderen og det var en 47uf-lyt, som målte 00,01nF / OL = defekt. De andre lytter målte på mit simple DMM inden for tolerencerne, men generelt med lidt større værdier end de påtrykte.Jeg skiftede alle ud med Silmic-elektrolytkondensatorer, da jeg havde/har en masse af disse, og derefter satte jeg den på scope igen - og nu fik piben en anden og bedre lyd. Flotte kurver og efter justeringer også en ret symmetrisk klipning = DC-balance er fin. Nu spiller og måler den fuldstændig, som jeg havde håbet på fra starten af dette lille projekt. Alt synes at være "lige i skabet" - fedt!
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7442
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Tonni » lør 14. nov 2020 09:40

Stort tillykke med resultatet Freddy!
Må jeg spørge, om den grå lyt, på forforstærkerprintet er en Elna?
Hvis det er, ville jeg give den sparket, bare for en sikkerheds skyld...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » søn 15. nov 2020 15:36

Hejsa Tonni!

Ja- det er en grå Elna -

Jeg synes faktisk, at forstærkeren lige nu spiller op til mine forventninger og mit håb, så jeg forestiller mig ikke at skifte den kondensator lige nu - men det er jo egentlig også kun dette print, som (endnu) ikke er blevet recappet. jeg vil dog gerne vente og se, om ikke det bare spiller nu. Hvis der måtte opstå problemer, som kan henføres til preampen, ja- så er det jo oplagt at kigge lidt på disse kondensatorer.

Lige nu spiller forstærkeren i mit hovedanlæg- og det er altså en fornøjelse, som jeg ikke ville have haft, hvis ikke jeg havde fået noget assistance fra især hhv. Helikon og Kenras..... :thumbsup:

Vh
Freddy
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7442
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf MaxJ » søn 15. nov 2020 16:16

Måske du skulle undersøge hvilke transistorer der sidder på forforstærker printet og have dem på lager når Elna lytten futter dem af. :-)
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » søn 15. nov 2020 16:27

Det har jeg skam gjort- det er hhv. 2SC1000 ( erstattes af KSC1845) - og 2SA493 (Erstattes af KSA992) - begge typer har jeg masser af. :-)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7442
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » søn 6. dec 2020 14:38

Det er blevet lidt koldere i vejret - og det måtte jo kalde på en rørforstærker, som efter normal forhold kaster en del varme af sig til stuen ;)

Jeg anskaffede mig for rigtig mange år siden efterhånden denne fine Fisher X-100 (1. version) - fra en god kollega, som havde overtaget den efter sin far. Jeg har for år tilbage haft den gennemgået af D.duck, som også har restuffed et par af filterlytterne. Den er lige nu rørbestykket med et Philips GZ34 og en kvartet af de famøse russere 6P14P-EV. Dette er en rigtig god rig og det lyder dejligt i mine ører. Kombineret med en tidstypisk grammofon ( TD124/Ortofon SMG212/SPU) samt noget originalindspilnings-Supremes er vi da ved at nærme os. tidspunktet dér midt i 60'erne.
Den pågældende Fisher kører helt uproblematisk og virker i alle funktioner fuldstændig som den skal.
Det eneste, som også er tydeligt for læserne, er, at den mangler de originale brune Fisher-fødder, som nu er erstattet nødtørftigt af et par solide stykker træ. :thumbsup:

Det ene billede viser så Fisheren i sit nuværende elektriske miljø..... 8)

Vh
Freddy
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7442
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » man 25. jan 2021 23:58

i dag kom den flinke postmand forbi med en pakke med 4 pickup'er + en gl. kvittering lydende på 120 kroner + vistnok 9% moms?? :-)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7442
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » tirs 26. jan 2021 00:15

Disse pickup'er kom pludselig ind i mit søgefelt og jeg købte dem. Jeg har noteret mig, at de "selvfølgelig" er med 2 kontakter på bagsmækken, hvilket gør det akavet, ja, nærmest umuligt at montere dem i en alm. SME-fatningstype med fire kontakter, som de nu sidder i en SME-fatning.

Pickup'erne er meget gamle - og er forsynet med relativt lave serienumre. fx er der én af dem med nummer #2593 - og én med nummer #482. Disse gl. A-huse plejer at have 5-6-cifrede numre. ét af dem er lavet i mørkebrun Bakelit - og de tre andre er lavet i sort bakelit, som vi plejer at se dem.

De er alle 4 mono og altså tilmed med to kontakter. nå - og hvad gør man så?

køber en gl. Ortofon-arm med to kontakter og monterer på en periodekorrekt pladespiller og kobler op i et mono-set-up.

eller anskaffer en 20mm adapter som kan konvertere en SME-fatning til en EMT-fatning - dette skulle angiveligt kunne give et brugbart resultat i en alm Ortofon - eller SME-type-arm

Dette vil jeg prøve at excellere lidt i....Kan nogen måske sige lidt om denne her? - vil det kunne noget?

https://www.ebay.com/itm/Adapter-EMT-Ca ... 5021447596

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7442
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Sorenki » tirs 26. jan 2021 10:10

Hold da op - lykken tilsmiler den... tålmodige?
De er da utroligt flotte, og er da havnet det rigtige sted.
Tillykke!

versionen med at finde en original RF309 i mono, er nok en dyr omgang :roll:
https://www.usaudiomart.com/details/649 ... es/617057/
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Captain Phoenix » tirs 26. jan 2021 12:01

Fredmarantz skrev:i dag kom den flinke postmand forbi med en pakke med 4 pickup'er + en gl. kvittering lydende på 120 kroner + vistnok 9% moms?? :-)

"Oms" hed det dengang (omsætningsafgift).
Det var først i 1967 det blev til Moms (Meromsætningsafgift) - det kan jeg faktisk godt huske... :QQS:
Også at den blev sat midlertidigt ned midt i 1970'erne - i folkemunde kaldet Mims.
Uanset hvad, så er de fine pu'er bare Mums - tillykke med dem :p
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » tirs 26. jan 2021 14:16

Tak Captain Phoenix/Claus!

Jeg handlede dem ind da jeg ikke kunne modstå fristelsen.

Pt. er de ikke brugbare, da deres fatning (2 pins bagud) og konfiguration (mono) ikke kan honoreres helt rigtigt hos mig i øjeblikket. En positiv ting er dog, at de kan bruges på "microgroove"-plader (33 + 45) da det er 25my safir og diamant der sidder på dem.

Jeg skal have fundet en løsning med enten noget adapterhalløj eller en meget dyr arm, den som sorenki henviser til fx....

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7442
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf sej » tirs 26. jan 2021 14:59

Jeg købte for et par år siden den viste EMT til Ortofon adapter. Jeg fik dog ikke brug for den, da min gamle 2-pin Ortofon pickup viste sig at være defekt. Hvis det har interesse kan adapteren gå videre til 1/2-pris.

Vh Svend Erik
sej
 
Indlæg: 98
Tilmeldt: 13 jul 2012
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: 2950 Vedbæk

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » tirs 26. jan 2021 15:00

Sorenki skrev:Hold da op - lykken tilsmiler den... tålmodige?
De er da utroligt flotte, og er da havnet det rigtige sted.
Tillykke!

versionen med at finde en original RF309 i mono, er nok en dyr omgang :roll:
https://www.usaudiomart.com/details/649 ... es/617057/


Hej sorenki!

Jeg ved virkelig ikke, om de "er havnet det rigtige sted" - da jeg jo ikke på nogen måde har set-up'et klar til disse fine pickups.
Desuden var disse pickup's ikke noget, jeg havde planlagt at købe, men de kom pludselig på tværs på min vej - og tilbuddet kunne jeg ikke sige nej til. Men der må sidde nogle derude, der ved, hvordan jeg evt. kan komme videre. Lige nu forsøger jeg at læse mig frem til ,hvad jeg har - og hvad mine mine muligheder er - og i det hele taget at sætte mig lidt ind i den der Fonofilm/Ortofon-S(PU) - Verden. Det er ikke så enkelt og der er masser af forvirring og løse ender.

Det er sgu mærkeligt at være indehaver af nu 8 af disse pick'up'er og kun én af dem er brugbar for mig i mit nuværende set-up ;) :roll: . for at komme i gang med de andre, skal der viden - penge - og specialudstyr til.
Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg lige nu håber på, at en vidensperson utvetydigt og tydeligt kan fortælle mig alt, hvad der er værd at vide om denne del af pickup-verdenen. Helt enkelt er det ikke.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7442
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » tirs 26. jan 2021 15:06

sej skrev:Jeg købte for et par år siden den viste EMT til Ortofon adapter. Jeg fik dog ikke brug for den, da min gamle 2-pin Ortofon pickup viste sig at være defekt. Hvis det har interesse kan adapteren gå videre til 1/2-pris.

Vh Svend Erik


for sevan - Svend Erik :shock: :Thumpsup: :cool1: . Det tilbud vil jeg gerne tage imod.

for lige at være på bølgelængde - så har jeg lige nu kun Ortofon SMG212 med fire kontaktpunkter siddende i "ikke-diamant" SME- konfiguration. Altså her kan alle normalt konfigurerede pickup'er gå uproblematisk på. pin-op

Hvis man så har den pågældende adapter (pin begge veje ( op + ned), så er der "diamant" - 4 punkter i pickup-enden, men de sidder på en måde, hvor to-punktpickupper a la mine - kan gå på og berøre 2+2 punkter i adapteren? Ved du mere om dette?

Ligeledes er den pågældende adapter 20mm lang - er det ikke lige præcis forskellen mellem overhanget på hhv. G-huset og A-huset (Ortofon) - så APJ-1 adapteren ikke på nogen måde er nødvendig?

Jeg har lige "stjålet" billedet af adapteren på Ebay:



Vh
Freddy
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7442
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf sej » tirs 26. jan 2021 15:19

Hej Freddy

Adapteren går direkte ind i din SMG212 arm. De 4 kontaktpunkter inde i adapteren er drejet 45 grader i forhold til SME-konfiguration. Nu er det således kun de 2 pinde i det "vandrette" plan der benyttes og skaber kontakt de to pinde på pickupen.
Jeg kan ikke huske hvilken af stereo kanalerne der benyttes, men det var let at finde ud af.

Sender PB senere.

Vh Svend Erik
sej
 
Indlæg: 98
Tilmeldt: 13 jul 2012
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: 2950 Vedbæk

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 74 gæster