Nå, vi må videre med mit vintage grej.
Når jeg som teenager/ung besøgte de lokale radio forretninger for at købe en plade og drømme om hifi grej, kan jeg huske at det især var mærker som Luxman, Pioneer, Akai og Marantz der havde min interesse. Især Luxman synes jeg på den tid så meget eksklusive ud. Pioneer og Akai havde de der fede VU metre og Marantz var jo bare lækkert.
At det endte med en Akai AM-2650 var nok en kombination af 3 ting: pris, VU metre samt at jeg havde en GX-210D spolebåndoptager allerede. Det tidligere nævnte anlæg var det jeg brugte i mange år, dog blev Sound Dynamics højttalerne i slut 90’erne skiftet med et par B&O Redline 140. Så jeg har været meget trofast mod mit gamle, originale grej.
I 00'erne gled det helt af sporet. Min søn havde til en fest blæst de sidste rester af kanter B&O'ernes basser i stumper og stykker, Surround sound var blevet tilgængelig, og sådan noget nyt grej måtte da spille bedre end det gamle. Senere blev jeg dog lidt klogere
Da min kone i bund og grund ikke interesserer sig for musik stod det "fine" nye anlæg i stuen og blev kun brugt til at levere lyd til film. Jeg sad på mit kontor med mine renoverede Redline 140 og noget billigt Technics grej fra 90'erne købt på loppemarked og lyttede primært til MP3 musik.
Nå så flyttede vi heldigvis og jeg fik masser af plads til lyd og billede.
Her fandt jeg hurtigt ud af at mine Redline spillede væsentligt bedre end de B&W DM602.5 S3 jeg havde købt med NAD receiveren. Da min nabo bad mig fjerne en Marantz MR230 receiver fra gulvet i hans motorcykel værksted, så kom den i spil mod NAD'en, som endte med at tabe på audio fronten. Frøet var lagt til en spirende vintage hifi interesse og inden længe var jeg solgt.
Og så når vi til alt det grej som efterhånden har sneget sig ind på matriklen
Jeg har altid ment det skal lyde godt, men lige så vigtigt, det skal se godt ud. Her er det i min optik svært at komme udenom de flotte Marantz receivere/tunere fra 70'erne. Så det første der kom ombord var et Marantz 1090 + 2100 sæt købt på dba til en god pris. Det løftede lige Redlinerne et niveau eller to. Sådan så mit vintage hifi anlæg ud i December 2018:
73E65C7F-4756-4DD0-9DBE-D9FCD5D4A400.jpeg
0D06E520-20B0-4136-9D6B-CEAC7528F952.jpeg
Reolerne er et par gamle hængemappe arkiver i bøgetræ der blev kasseret på jobbet. Fronterne blev lagt ned og blev til hylder. Pris = gratis og så lige en times arbejde.
I løbet af 2019 kom der meget nyt (gammelt) grej til. Flere gange er der rykket rundt på indretningen, og efter den sidste her i juleferien er jeg endelig tilfreds. Så længe det varer altså
Denne nyindretning indebar også lidt snedkerarbejde, da jeg syntes reolerne var for høje. Andre lavere reoler fra jobbet var anskaffet, så jeg ville godt have det hele i samme højde. Her bliver der målt, savet og limet på den første reol.
E598DC2D-8941-477A-909B-70CA65B2CF81.jpeg
Det endelige resultat blev ret godt og ser således ud:
40F53F73-7030-4742-B543-A50FB9FF4DA9.jpeg
Og her lidt tættere på:
D62377A8-12CD-46C7-AD71-455927DD21F6.jpeg
Som det måske kan ses på billederne, så er venstre side det primære anlæg med Marantz 3300 + 240. Dette anlæg spiller fremragende med de tilsluttede JBL L100 Century.
Tilsluttede signalkilder er:
Marantz 125 tuner
Marantz 6320 pladespiller med SME3009 Mk2 arm
Pioneer PL-520 pladespiller
Sony CDP-515 cd
Akai GX-635D spole
Akai GXC-730D casette
Samt mulighed for bluetooth og mini jack fra PC.
Det sekundære anlæg i højre side består af en Marantz 1090, der driver de tidligere omtalte Marantz HD66 højttalere.
Tilsluttede signalkilder her er:
Marantz 2100 tuner
Sony PS-4750 pladespiller
Marantz 5010B casette
Sony CDP-195 cd
Så jeg har mulighed for at skifte rundt mellem hele 3 anlæg, uden at skulle skille noget ad. Alle 3 anlæg lyder forskelligt, men samtidigt godt på hver sin måde.
Jeg vender tilbage senere med lidt detaljer om nogle af komponenterne. Flere af dem er købt som de rene lig og er blevet sat i stand. Det er jo også det sjove ved denne hobby, når man nu har mulighederne og den tekniske baggrund.
Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.