KenRas’ vintage udstyr

Vis os dit grej

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf KenRas » søn 4. jul 2021 21:46

Hej Claus,

Tak for info. Jeg googlede mig selv frem til noget af den info du har. Jeg fandt dette:

24812D66-6BF8-4E2F-A9B8-AD0CA4341AB4.jpeg

Det er vel ikke den jeg har, som du solgte videre?

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Fredmarantz » søn 4. jul 2021 21:47

we're slowly moving into "the twilight Zone" :Skor: :QQS:
Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf KenRas » søn 4. jul 2021 21:54

Min info om DIEKA stammer fra “KRAK’s vejviser 1980 navnebog”

https://user-9y8ca5x.cld.bz/kraks-vejvi ... nmark/200/
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: KenRas’ vintage udstyr - TD124

Indlægaf KenRas » tirs 6. jul 2021 21:38

Så er der bestilt nye motorlejer fra audiosilente.

Næste spørgsmål er hvillen arm der skal monteres? Jeg tror ikke det skal være den originale B&O arm.
Jeg hælder mod at det skal være en SME3009 mk2 arm. Det har jeg jo på både min ERA og Marantz 6320.

Nogen kommentarer til det eller forslag om andre, bedre arme, der er til at betale?

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Tonni » tirs 6. jul 2021 21:42

Armen må vel bestemmes af pick up valget? Jeg er i hvert fald glad for min AS212 ...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: KenRas’ vintage udstyr - TD124

Indlægaf KlausM » tirs 6. jul 2021 22:01

KenRas skrev:Så er der bestilt nye motorlejer fra audiosilente.

Husk at skifte filtringene i motoren også og tjek nylonpladen i bunden af både motor og hovedleje for slid.

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf KenRas » tirs 6. jul 2021 23:05

Tonni skrev:Armen må vel bestemmes af pick up valget? Jeg er i hvert fald glad for min AS212 ...

Jeg har ikke lagt mig fast på nogen pickup lige nu, men tænker måske noget Shure MM.
MC er ikke umiddelbart på tapetet lige nu, men måske senere.

Nu har jeg kigget på billeder af forskellige arme på TD124. Problemet er jo at jeg gerne vil bruge støvlåget til Beogram 3000 og det bliver nok svært med SME armens lod. Jeg har også en Acos Lustre GST-1 arm (på en gammel Inertia) og her er problemet lidt det samme. Den er også for bred.

AS212 lyder som et godt valg, der kan være under B&O låget.

Måske jeg skal sætte min Inertia + GST-1 til salg / bytte for at financiere en AS212 arm. Hrmmm…..?

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: KenRas’ vintage udstyr - TD124

Indlægaf KenRas » tirs 6. jul 2021 23:09

KlausM skrev:
KenRas skrev:Så er der bestilt nye motorlejer fra audiosilente.

Husk at skifte filtringene i motoren også og tjek nylonpladen i bunden af både motor og hovedleje for slid.

Mvh Klaus

Filtringe er med i lejekittet og alt det øvrige bliver selvfølgelig efterset, renset og smurt :p

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf KenRas » tirs 13. jul 2021 09:46

Så er lejer og filtringe ankommet fra AudioSilente, så nu er det tid til at komme igang med renoveringen.

Armen bliver til at starte med en SME3009-S2 Non-improved, da der pludselig kom en fin ERA til salg på dba til 2000,-
Som bonus er den udstyret med et Ortofon LH-8000 headshell og en Ortofon 2M Blue pickup.

Jeg kunne dog godt på den længere bane tænke mig at finde en Ortofon RS212 eller AS212. Jeg synes at kunne læse her og andre steder at det er armen man skal have til en TD124. Men et skridt ad gangen :p

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf mantelteo » tirs 13. jul 2021 23:23

KenRas skrev:Så er lejer og filtringe ankommet fra AudioSilente, så nu er det tid til at komme igang med renoveringen.

Armen bliver til at starte med en SME3009-S2 Non-improved, da der pludselig kom en fin ERA til salg på dba til 2000,-
Som bonus er den udstyret med et Ortofon LH-8000 headshell og en Ortofon 2M Blue pickup.

Jeg kunne dog godt på den længere bane tænke mig at finde en Ortofon RS212 eller AS212. Jeg synes at kunne læse her og andre steder at det er armen man skal have til en TD124. Men et skridt ad gangen :p

Mvh Kenneth


Flot fund, tillykke. Jeg synes nu du skulle lade B&O armen blive, så flot og original. Men ellers har jeg en RS212 liggende. Jeg ved ikke hvad prisen for sådan en skal være, men det kan man vel snakke sig frem til
Matthias fra KBH - stor fan af Lenco, Thorens, Garrard og mellemhjul drevet pladespiller i det hele taget. Har ikke særlig meget forstand på elektronik, men elsker vinyl og shellac.
mantelteo
 
Indlæg: 393
Tilmeldt: 17 aug 2017
Lokalitet: København

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Tonni » ons 14. jul 2021 16:12

Fordelen ved 124'eren, er at den med passende armboards, kan skiftes arm på på få minutter.
Dermed kan man bevare B&o armen, og samtidig lege/eksperimentere efter lyst/behov...

RS212 er god til SPU og andre tunge stive PU's, mens AS212 er mere all round, da det er en middeltung arm. Den er oprindelig udviklet til de første 20 graders Ortofon PU's. Dem med nåletryk fra 1,5 til 2,5g.
Mine erfaringer, med SME 3009 Ser. II kontra AS212, var at Ortofonen, med Goldring MM såvel som AT-OC9, skabte mere ro. - og mere 3D præcision.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf KenRas » ons 14. jul 2021 16:30

Tak for info, Tonni.

Jeg tænker at planen er at få den til at køre så godt som muligt med nye lejer, smøring og alt det øvrige der kan gøres for at optimere den.

Jeg vil også få monteret et stik system som gør det nemt at skifte arm + armboard og så i første omgang få den prøvet af med dels den originale B&O arm og dels SME S2 armen. Jeg regner ikke med at komme til at bruge SPU, så måske jeg i første omgang skal se bort fra RS212. Bliver det aktuelt, så må jeg se om mantelteo stadig har sin RS212.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf his067 » ons 14. jul 2021 21:14

Du skulle nu alligevel prøve en SPU. Sært nok faldt både Freddy og jeg for den (dengang) billigste, GM/II, da vi lavede en sammeligning af fire SPUer (Anniversary 85, Anniversary 90, Gold og GM/II). Det skal lige tilføjes at han sad I Herning og at jeg ikke var til stede da han lyttede dem igennem. Som sagt, vi kom til de samme resultater.

Forøvrigt har jeg lige modtaget en Franken-SPU: en SPU GM/II "N" (til ½" montering) modificeret af vdHul med vdHul Type 1 og Boron cantilever. Jeg kunne evt droppe forbi en af dagene med den!
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf KenRas » tors 15. jul 2021 08:07

his067 skrev:Forøvrigt har jeg lige modtaget en Franken-SPU: en SPU GM/II "N" (til ½" montering) modificeret af vdHul med vdHul Type 1 og Boron cantilever. Jeg kunne evt droppe forbi en af dagene med den!

Tak for tilbuddet, Frederik.

Men jeg tror jeg gerne vil vente med at eksperimentere med MC, SPU, osv., indtil jeg jeg har fået den op og køre med de arme og pickups som jeg har. Og der går nok et stykke tid endnu før jeg er klar :(
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf X-ray » fre 16. jul 2021 17:06

his067 skrev:Du skulle nu alligevel prøve en SPU. Sært nok faldt både Freddy og jeg for den (dengang) billigste, GM/II, da vi lavede en sammeligning af fire SPUer (Anniversary 85, Anniversary 90, Gold og GM/II).

Foreslår i GM/II sfærisk eller elliptisk..?
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 26 gæster