Captain Phoenix Audio-tråd

Vis os dit grej

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf Fredmarantz » fre 25. sep 2020 22:04

jeg så lige det robuste sikringsarrangement, der var lavet - dejligt med lidt iderigdom, når der er behov for det :Skor:

Hvis du få lyst til at forbedre/færdiggøre arrangementet omkring main switch - så fandt jeg for en tid siden dette særdeles billige lot på Ebay - med 5 switche for få penge. Skulle de ikke passe, så er der ikke tabt alverden. Men passer de nu, er lykken gjort.

https://www.ebay.com/itm/New-5pcs-8A-25 ... 1438.l2649

Jeg monterede en sådan i en 2245 receiver fra Marantz, hvor hovedkontakten var helt kaput - og det kører glimrende. Måske var jeg heldig med monteringshullerne - det ved jeg ikke, men den passede i hvert tilfælde, når jeg satte den på skrå - hvilket der fint var plads til. prøv!

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf ferr31 » lør 26. sep 2020 07:45

Fredmarantz skrev:jeg så lige det robuste sikringsarrangement, der var lavet - dejligt med lidt iderigdom, når der er behov for det :Skor:


Nu jeg ser skruen kan jeg godt huske den kom i :lol: :lol: :oops: læg mærke til at skruen vender med gevindet
så strømmen kører bedst muligt, jeg synes jeg kunne høre en lille forskel :shock:
Nikkoen kom fra Genbrugen og skulle lige prøves af, og i mangel af sikringer virker en skrue super :thumbsup:
Den har i mange år været bygget sammen med et Jamo sub sæt og været brugt i haven.
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: 09 jan 2011
Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf Captain Phoenix » lør 26. sep 2020 21:57

ferr31 skrev:Nu jeg ser skruen kan jeg godt huske den kom i :lol: :lol: :oops: læg mærke til at skruen vender med gevindet så strømmen kører bedst muligt, jeg synes jeg kunne høre en lille forskel :shock:

Det er god værkstedshumor, Nils :p

Fredmarantz skrev:Hvis du få lyst til at forbedre/færdiggøre arrangementet omkring main switch - så fandt jeg for en tid siden dette særdeles billige lot på Ebay - med 5 switche for få penge. Skulle de ikke passe, så er der ikke tabt alverden. Men passer de nu, er lykken gjort.

https://www.ebay.com/itm/New-5pcs-8A-25 ... 1438.l2649

Tak for tip og link, Freddy.
Men på Nikko'en er afbryderfunktionen en dreje-knap (ikke tryk) - sammenbygget med højttaleromskifteren.

Nikko 5055 afbryderknap.jpg

Bag knappen er der opbygget et fler-etage-system med omskiftere i flere niveauer - alle aktiveret af akslen der holder knappen. Bagerst sad den defekte strøm-afbryder. Forsøget på at rense kontaktpunkter og samle den igen mislykkedes - plast-huset var simpelt hen for skørt, som plast kan blive med tiden.

Nikko 5055 gl afbryder.jpg

Den tap, som gik ind i et hak i den gamle afbryder (ses delvis som det brune plast, der er øverst på fotoet ovenfor) kunne heldigvis bringes til at aktivere en mikroswitch (den sorte nedenfor) med "flange" (den blanke).
Den måtte fastgøres med araldit - mon ikke det holder 15-20 år. Den hvide filtpude giver et blødere "anslag".

Nikko 5055 ny afbryder.jpg


Egentlig synes jeg det er ganske sjovt, når ens Ole-Opfinder-evner bliver udfordret ;)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf Fredmarantz » lør 26. sep 2020 22:03

Ja- det kan jeg godt se - Jeg troede tydeligvis, at det var en alm. trykknapswitch.

Den dér er en djævelsk switch at gøre i stand. Jeg tror, at du har gjort, hvad gøres kunne - medmindre en intakt tilsvarende kan findes.

god billeddokumentation anyway. Tak for det - gode billeder er altid godt. :p

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Pladefund på Østerbro (aka 2100 Spelt)

Indlægaf Captain Phoenix » lør 18. feb 2023 19:15

Det har jo været ALT for længe siden, der er sket noget i min tråd her – det går jo ikke…

Så jeg må hellere fortælle om en hyggelig dag, som startede med et besøg på et (indendørs) loppemarked. Det var godt nok på Østerbro, der jo er sådan et lidt dyrt kvarter hvor man gerne betaler kassen for sit spelt-brød og øko café-latte med mandel-mælk… Min bror bor der…
Men mærkværdigt overset var der en stand med en stor kasse plader: 35,-/stk. eller 4 for 100,-.

IMG_7149.jpg

Her fandt jeg ca. 40 gode rock-pop LP’er, som kom med hjem. En dejlig, positiv overraskelse, der fyldte godt på stuegulvet.
Når man ser, hvad der generelt sker med priserne – og ikke mindst på vinyl-plader – er det bare opløftende at man stadig kan finde så gode plader til så få penge.

De fleste var i fornuftig stand, men smudsige både inde og ude, så efter frokost var det tid til at hygge med at rense dagens høst. Fruen futter rundt med golfkøllerne i nede Sydspanien, så jeg kunne brede mig i hele køkkenet med de forskellige redskaber og maskiner.

IMG_7150.jpg

Fra venstre er det først en Record Care Work Pad, hvor pladerne får en tur med kulfiber-børsten, så det meste støv er væk. Hvis der er meget fedtede pletter, tager jeg dem med isopropyl-alkohol på en bomulds-klud.

Næste step er DiscoAntistat-pladevaskeren i midten. En simpel, hånddrevet model, hvor rensevæsken fyldes i karret. Dernede sidder 2 børster, som ”skrubber” pladen når den med hånden drejes rundt nogle gange. Det plejer at tage det meste og har været min eneste pladevasker i en del år.

Ude til højre står den HumminGuru, der blev leveret i tirsdags. Det er en ultralyds-pladevasker i den prisbillige ende (Ultralydsrensere fås op til omkring 25.000,- men det hænger jo slet ikke sammen for private).
”Guruen” er ret ny på markedet – og ganske gennemtænkt. Bl.a. har den en autofunktion, hvor den først renser (vha rent demineraliseret vand), så tømmer vandet over i en beholder og endelig luft-/blæser-tørrer pladen. Sgu’ meget smart og betjeningsvenligt.

IMG_7151.jpg

Mens vaske- og tørreprocessen pågår, kan man så tjekke covers, gen-lime kanter der er gået op osv. Det kan fint forenes med en tår kaffe eller stærkere sager ind imellem – og er en absolut hyggelig og nyttig måde at spendere lørdag eftermiddag på.

Pladerne fylder dels lidt huller i samlingen (Patti Smith, CV Jørgensen og et par mere) og dels skal de videre til nye ejere, når min ven ”Bog-antikvaren i Stege” (ikke at forveksle med Boghandleren i Brønshøj!!!) tager hul på forårs-sæsonen. Han kan fortælle om god vinyl-interesse og om kunder der kommer igen ugentligt for ”bare lige at se om der er kommet noget nyt”. Hyggeligt.

Og pludselig er det ved at være aften med 40 rensede plader klar til fremover at sprede glæde her og der.

PS: Jeg tager rense-grejet med på 2023-træffet på Hald hvis nogle af de tilmeldte skulle have en eller et par LP'er (eller 10" / 7"), der trænger til rensning.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf bjerager » lør 18. feb 2023 19:45

Sikke mange plader fra 80érne... just saying....
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf kbekke » lør 18. feb 2023 23:14

Den “Hummer” ser jeg frem til at stifte nærmere bekendtskab med :cool1:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1318
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf Captain Phoenix » søn 19. feb 2023 17:33

bjerager skrev:Sikke mange plader fra 80érne... just saying....

Ja - det er selvfølgelig dem, der skal videre (mens de gode fra 70'erne bliver her - sådan cirka +/-)
Der findes - har jeg hørt - folk som faktisk kan lide 80'erne.
Hvis du er interesseret i 80'er-pladerne vil det vel være passende at sælge for 80,- stykket :p
kbekke skrev:Den “Hummer” ser jeg frem til at stifte nærmere bekendtskab med :cool1:

Den kommer med på træf. Arbejdede ufortrødent hele eftermiddagen og aftenen - om end den lyder mere som "SquealinGuru" end "HumminGuru" (men det gør ultralyds-rensere vist alle) _d_
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf bjerager » søn 19. feb 2023 17:51

Captain Phoenix skrev:Ja - det er selvfølgelig dem, der skal videre (mens de gode fra 70'erne bliver her - sådan cirka +/-)
Der findes - har jeg hørt - folk som faktisk kan lide 80'erne.
Hvis du er interesseret i 80'er-pladerne vil det vel være passende at sælge for 80,- stykket :p


Og dem fra 70'erne sælger du så til 70 kroner stykket, og dem fra 60'erne til.... :OLO:
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf Captain Phoenix » søn 30. apr 2023 00:03

I dag skinnede forårssolen og der var plademesse på Frederiksberg.

Den langstøvlede var på et pi....-dyrt (firmabetalt) bestyrelses-kursus hos nogle meget kloge mennesker på CBS, så der var ikke nogen forhindringer for at jeg kunne slå mig løs...

Der var til gengæld heller ikke så meget, som umiddelbart måtte med hjem, selv om der var pænt mange sælgere med pænt mange borde med pænt mange plader.
Det var lige til jeg på sidste runde fik øje på denne boks - populært bare kaldet "BC 13" blandt Beatles- aficionado'erne, så det kalder jeg den også...
"BC 13" fordi det er The Beatles Collection med 13 album i boksen.

IMG_8001.jpg

Sælgeren var hyggelig at snakke med og lagde ud med gerne at ville have 1.500,- for boksen, hvilket er ca. det halve af hvad den står til på nettet. Meget rimeligt - men jeg har faktisk 12 af de 13 albums, sættet indeholder, i en eller anden form. Kun "Rarities" har jeg ikke - det er den sidste (nr. 13) med ikke-album-numre, alternative versioner mv. - bl.a. "Komm, Gib Mir Deine Hand" og "Sie Liebt Dich" und so weiter...

Må indrømme at jeg var fristet. Alle de seje drenge har den åbenbart, når man ser deres YouTube-videoer - og hvem vil ikke gerne være sej?

Nå - ro på, is i maven og mere hyggelig snak med den flinke mand, der kom ned på 1.250,-, så 1.100,- og endelig 1.000,- som var, hvad jeg havde besluttet jeg ville give. Det er ca. 70,- pr. vinyl-skive .

IMG_7999.jpg

Selve boksen er lidt træt (som de let bliver), en smule falmet og lidt løs i ryggen.
Men pladerne... For helvede... Pladerne er fuldstændig mint og ser ikke ud til overhovedet at have været spillet eller håndteret (jeg fik sat de første finger-aftryk på etiketterne...).
Ligeså coverne, der står snorlige og har den dér fornemmelse af jomfruelighed, når man rører ved dem. Jo - du véd godt hvad jeg mener.

Pladerne er helt flade, korrekt centrerede og lyden er rigtig god, så man mangler ikke noget, selv om der findes endnu mere vellydende versioner (véd jeg og har jeg også for nogles vedkommende).

Jeg er rigtig glad for anskaffelsen og kan bestemt anbefale boksen (navnlig hvis man ikke allerede har 2-3 eksemplarer af pladerne i forvejen...). Udgaven jeg købte er en hollandsk special-version "Only available for Dutch employees of EMI" hvor boksen åbner fra højre, mens alle andre har åbningen øverst.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Foregående

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 20 gæster