Telefunken open baffle

Alt omkring horn og fuldtoneenheder

Telefunken open baffle

Indlægaf Ehapa » tirs 21. nov 2023 11:54

Fik bygget noget der ligner Telefunken/siemens OB, der var lige nogen gode rester tilovers på jobbet Poppel/Gran.

Inspireret af denne side, og samme mål.

http://glowinthedarkaudio.com/telefunkenopenbaffle.html

Jeg købte et sæt zenith 49cz10 som Glow. anbefaler, de lyder ret godt, og er enig med skribent temmeligt god bas afgivelse, tænker de vil være ret velegnet i horn.

Efterfølgende satte jeg nogen Gamma BK 3013 A i …kører dem fullrange, og et sæt seas 9tv-lg(one cap)…ret godt match, ..de Gamma har en ret markant frigang i membran ,..er meget overrasket over hvor godt de lyder, og fortrækker dem klart over Zenith.

Hvis man er inspireret så byg dem ikke i birkekryds finer eller MDF.
Jeg arbejder videre med kabinetter…div lister, og vil eksperimentere med en perforeret bag beklædning.

Andre der har erfaringer med Gamma BK 3013a?, de bliver vist regnet som low-fi, kan dog læse på nogen svenske sider at deres data er ret gode!.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Ehapa
 
Indlæg: 874
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Telefunken open baffle

Indlægaf vincula » tirs 21. nov 2023 12:21

De ser überfede ud. :OLO: Jeg gad godt have sådan et par skabe i min lejlighed. Fortsæt egentlig med at dele dine erfaringer med dem. Spændende...

Hilsen,

Vincula
Homines dum docent discunt
vincula
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 25 dec 2013
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Telefunken open baffle

Indlægaf pqrannes » tirs 21. nov 2023 13:03

Ja, for pokker.

Måske kunne et par Isophon Orchester dual-Koncentrik passe i sådan et par kasser.

Jeg hænger også på.

PQR

PS: hvad er der galt med birkekrydsfiner?
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Telefunken open baffle

Indlægaf The Canadian » tirs 21. nov 2023 13:49

Jeg har haft gode erfaringer med at bruge Philips 9710 ... Jeg bygget mine af 16mm X finer, men til selve front bafflen brugt jeg 22mm spånplade ... Som ham på Glow, lavet jeg mine front baffler i 3 dele så var det kun at udskift den del der skulle enhed i ... Ud over 9710 har jeg brugt Telefunken, Wild Burro Betsy og blandet Beyma
O & O, Jake

Stuen - Rega RP 10 + Athena 3 + Rega ISO / Tubelab pre + Ortofon GF-603 / Hørning Alkibiades
Kontoret - Morgen Int. Amp + Tuner + CD / Thorens TD 127 Electronic + SME 3012R + SPU / Trone Seven MC / Russel K Red 50
Brugeravatar
The Canadian
 
Indlæg: 500
Tilmeldt: 11 maj 2010
Geografisk sted: Den Fynske Hovedsted
Lokalitet: Jakes Joint

Re: Telefunken open baffle

Indlægaf Ehapa » tirs 21. nov 2023 17:16

Tak:).

Tror bestemt Isophon Orchester vil gøre det godt i disse kabinetter, jeg har prøvet andre OB, disse er de mest vellykkede i forhold til bassen,.. både Telefunken, og Siemens brugte dem som test elementer i deres studier.

Birkekrydsfiner er ikke velegnet hvis man vil gengive klassisk akustisk musik nogenlunde korrekt, bare min holdning efter erfaring…det er et lyd “dødt” materiale som MDF,
Massiv træ eller andet tone Wood er bedre til disse formål.

Disse er lavet af poppel/gran og er lette ca. 6kg. Jeg har brugt så tynde dimensioner som muligt 12/16mm. Jeg skal optimere dem, og følger op med fotos.

Her er der en lang smøre, med en Siemens udgave + lidt vintage.

https://jeffsplace.positive-feedback.co ... own-under/

Hey Canadian du kan jo evt slå nogen fotos op af dine;)
Ehapa
 
Indlæg: 874
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Telefunken open baffle

Indlægaf The Canadian » tirs 21. nov 2023 17:25

Ehapa skrev:Tak:).

Tror bestemt Isophon Orchester vil gøre det godt i disse kabinetter, jeg har prøvet andre OB, disse er de mest vellykkede i forhold til bassen,.. både Telefunken, og Siemens brugte dem som test elementer i deres studier.

Birkekrydsfiner er ikke velegnet hvis man vil gengive klassisk akustisk musik nogenlunde korrekt, bare min holdning efter erfaring…det er et lyd “dødt” materiale som MDF,
Massiv træ eller andet tone Wood er bedre til disse formål.

Disse er lavet af poppel/gran og er lette ca. 6kg. Jeg har brugt så tynde dimensioner som muligt 12/16mm. Jeg skal optimere dem, og følger op med fotos.

Her er der en lang smøre, med en Siemens udgave + lidt vintage.

https://jeffsplace.positive-feedback.co ... own-under/

Hey Canadian du kan jo evt slå nogen fotos op af dine;)


Det er 15 år siden jeg lavet dem og mistet fotos ved et telefon skifte (:
O & O, Jake

Stuen - Rega RP 10 + Athena 3 + Rega ISO / Tubelab pre + Ortofon GF-603 / Hørning Alkibiades
Kontoret - Morgen Int. Amp + Tuner + CD / Thorens TD 127 Electronic + SME 3012R + SPU / Trone Seven MC / Russel K Red 50
Brugeravatar
The Canadian
 
Indlæg: 500
Tilmeldt: 11 maj 2010
Geografisk sted: Den Fynske Hovedsted
Lokalitet: Jakes Joint


Tilbage til Horn og fuldtoneenheder



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 59 gæster