Cabasse Dinghy

Georges Cabasse – nedstammer fra en musiker og instrumentmager familie.
År 1740 - By: Mirecourt, Egn: Vogeserne - første signerede Cabasse violin – over tiden adskillige violiner, violaer og celloer, mange er stadig i brug i kendte symfoniorkestre.
5 generationer senere, i 1950, grundlagde Georges højttalerfirmaet Cabasse i Bretagne, Frankrig.
Firmaet er nu overtaget af det japanske Canon, men har stadig hovedkvarter i Plouzané.
Franske højttalere har haft det noget unemt i DK – Audax – Elipson – JMR – APG er kendte, men ikke ofte hørt.
Hvad Cabasse angår så hørte jeg tilbage i 70'erne et sæt Sampan 311 i en mindre Hi-Fi butik i Kolding og KT radio i Odense havde et sæt Brigantine som nærmest usælgeligt fast inventar bagerst i forretningen – Det var godt, men rigtig meget dyrt -
Så falder man over et sæt små full-range Cabasse'r der ligger lige på vejen til Vintage træf på Hald.
Så uden for meget nøl - fat i dem og til Hald.
Vi fik dem, med velvillig assistance fra flere sider, provisorisk rigget til med en micro rør Amp og senere en bette NAD – men det ku' man så ikke rigtig få et blivende indtryk af -
Nu er de så kommet hjem til baghaven af YU og har fået en gang genuin fransk vask og strygning.
Med udgangspunkt i beliggenheden ved havet i Frankrig, har man navngivet en serie højttalere efter forskellige skibstyper – Dinghy – Galiote – Caravelle – Sampan – Clipper – Corvette – Brigantine – Galion – o.a.
Der synes at være lidt rod i rækkefølgen, ”Sampan” burde størrelsesmæssigt rangere under ”Galiote” men ”Sampan” er 3 vejs og ”Galiote” 2 vejs – sagen er ikke dyrket nærmere - .
De eksemplarer jeg fik erhvervet var ”Dinghy 211” (Dhingy = lille båd som sidste redning for besætningen på en synkende skude), altså den absolut mindste i flokken.
Enhederne var i absolut fin form – kurven i støbt kunststof og kæk Ferrari farve.
Magnettype ukendt, ikke umiddelbar tilgængelig, håber på AlNiCo, men sandsynligvis ferrit -
Første antagelse var at kabinettet var opbygget som labyrint – lidt alá Ted Jordan's Tapered Pipe som blev brugt sammen med unit Astec Sound Motor, om det siger nogen noget.
Men det er en adskillelse af hård masonit med huller nederst i kabinettet og en port i bunden - (Helmholtz resonator).
Der er ikke modificeret andet end bedre skruer og tætning af tilslutningsterminal og enhed.
Som forventet bedst til mindre akustiske besætninger, men her går det sammenhængende og med god dynamisk kontrast.
År 1740 - By: Mirecourt, Egn: Vogeserne - første signerede Cabasse violin – over tiden adskillige violiner, violaer og celloer, mange er stadig i brug i kendte symfoniorkestre.
5 generationer senere, i 1950, grundlagde Georges højttalerfirmaet Cabasse i Bretagne, Frankrig.
Firmaet er nu overtaget af det japanske Canon, men har stadig hovedkvarter i Plouzané.
Franske højttalere har haft det noget unemt i DK – Audax – Elipson – JMR – APG er kendte, men ikke ofte hørt.
Hvad Cabasse angår så hørte jeg tilbage i 70'erne et sæt Sampan 311 i en mindre Hi-Fi butik i Kolding og KT radio i Odense havde et sæt Brigantine som nærmest usælgeligt fast inventar bagerst i forretningen – Det var godt, men rigtig meget dyrt -
Så falder man over et sæt små full-range Cabasse'r der ligger lige på vejen til Vintage træf på Hald.
Så uden for meget nøl - fat i dem og til Hald.
Vi fik dem, med velvillig assistance fra flere sider, provisorisk rigget til med en micro rør Amp og senere en bette NAD – men det ku' man så ikke rigtig få et blivende indtryk af -
Nu er de så kommet hjem til baghaven af YU og har fået en gang genuin fransk vask og strygning.
Med udgangspunkt i beliggenheden ved havet i Frankrig, har man navngivet en serie højttalere efter forskellige skibstyper – Dinghy – Galiote – Caravelle – Sampan – Clipper – Corvette – Brigantine – Galion – o.a.
Der synes at være lidt rod i rækkefølgen, ”Sampan” burde størrelsesmæssigt rangere under ”Galiote” men ”Sampan” er 3 vejs og ”Galiote” 2 vejs – sagen er ikke dyrket nærmere - .
De eksemplarer jeg fik erhvervet var ”Dinghy 211” (Dhingy = lille båd som sidste redning for besætningen på en synkende skude), altså den absolut mindste i flokken.
Enhederne var i absolut fin form – kurven i støbt kunststof og kæk Ferrari farve.
Magnettype ukendt, ikke umiddelbar tilgængelig, håber på AlNiCo, men sandsynligvis ferrit -
Første antagelse var at kabinettet var opbygget som labyrint – lidt alá Ted Jordan's Tapered Pipe som blev brugt sammen med unit Astec Sound Motor, om det siger nogen noget.
Men det er en adskillelse af hård masonit med huller nederst i kabinettet og en port i bunden - (Helmholtz resonator).
Der er ikke modificeret andet end bedre skruer og tætning af tilslutningsterminal og enhed.
Som forventet bedst til mindre akustiske besætninger, men her går det sammenhængende og med god dynamisk kontrast.