Peerless E100 C

Alt omkring horn og fuldtoneenheder

Peerless E100 C

Indlægaf The Canadian » man 4. apr 2011 00:57

Hey ...

Jeg faldt for nogen år siden over 10 stk 10'' Peerless E 100 C i en nedlagt Bio her i Odense hvor de har været brugt som en del af frontsystemet i den mindste af salene ... ... Det er en fuldtone / Coax enhed ... Har spillet på dem alle i en forsøgs OB, for at finde ud om det var OK ...

Da jeg gerne vil udregne en mere rigtig OB, gik jeg på jagt via nettet efter data ... Men nej, efter flere aftner og et par late night timer er det ikke lykkes mig at finde brugbare data ...

Er der nogen der kender nogen, eller et sted, hvor jeg kan skaffe det ...

Billede

Billede

Billede

O&O,

TC
Senest rettet af The Canadian tirs 17. maj 2011 02:42, rettet i alt 2 gange.
O & O, Jake

Stuen - Rega RP 10 + Athena 3 + Rega ISO / Tubelab pre + Ortofon GF-603 / Hørning Alkibiades
Kontoret - Morgen Int. Amp + Tuner + CD / Thorens TD 127 Electronic + SME 3012R + SPU / Trone Seven MC / Russel K Red 50
Brugeravatar
The Canadian
 
Indlæg: 500
Tilmeldt: 11 maj 2010
Geografisk sted: Den Fynske Hovedsted
Lokalitet: Jakes Joint

Re: Peerless E100 C / R106

Indlægaf pqrannes » man 4. apr 2011 09:33

Hej TC,

Jeg har også surfet en del efter info om, hvordan man stykker en Open Baffle sammen og er vist kommer frem at der ikke findes noget enkel udregningsmåde.

Selv regner jeg med at lave en plade på ca. 120 cm (højde) x 60 (70?) cm bred og sætte "vinger" på ca. sådan her:

Billede

Jeg vil lave mine med udskiftelig forstykke til enheden (der skal kun én fuldtoneenhed i mine), så jeg kan prøve flere slags højttalere af.

Hvis du vil, kan vi lave denne tråd om til en videnstråd om Open Baffle og samle info som denne bid:

"In case you're curious, the drivers in open baffles tend to be offset to avoid a huge hump at the frequency where the baffle dimensions match the wavelength. This is why you won't see good designers using square or circular baffles. Also, the baffle can be folded back upwards of 90 degrees to accomplish nearly the same extension as a flat panel. This allows for a larger baffle in a more WAF friendly package, but it also reduces the midbass hump purely flat designs tend to experience. It also limits the problem with open baffles where the edges where the front and back waves meet tend to act as phantom radiators messing up the response something awful. The last major issue with open baffle designs, other than their need to be quite large for low frequencies, is that they also require a quite large room for this same bass. Dipoles cannot pressurize a room like box or horn designs, so while the sound more naturally loads the room such speakers cannot benefit from room gain (typically 8-12dB/oct boost in lower frequencies depending upon the room's dimensions)." jf. http://soundt.18.forumer.com/a/open-baf ... t1258.html

Ellers laver jeg ved lejlighed en sådan tråd.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Peerless E100 C / R106

Indlægaf Rolf Zetterberg » man 4. apr 2011 15:20

Coax-enhet?Inte enligt Peerless data från 60-talet:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Rolf Zetterberg
 
Indlæg: 230
Tilmeldt: 21 jun 2010

Re: Peerless E100 C

Indlægaf The Canadian » man 4. apr 2011 18:32

Hey

RZ - Tak !!!

PQ - Jeg bruger pt 2 stk dør ( den slags som er bygget op ala Ikea bord ) i 87 cm x 140 cm, med vinger på 37 cm & 53 cm som forsøgs opstilling ... Har lavet et hul i dem, der passer til en plade 19 mm Chipboard på 50 cm x 90 cm, som kan skiftes ude og vendes og drejes efter hvilken enheder jeg har i ... Har brugt en del tid på at udtænke Baflerne, så de var best egnet til en masse forskellige enheder ...

Har flere opstillinger igang med bla, JBL LE 12C / 2405L / LE 15, Philips M9710 / Hørning Diskant, Fostex 206, Lowther DX 2 & PM 4 og Eminent :Thumpsup: ( Holland ) ...

De kommer billeder når jeg for dem hjem ... Står pt på værkstedet da mine Hedlund fylder det meste hjemme i stuen ... Og de skal væk først ...

Et godt forslag til Bafler, er at købe gamle spise / sofabord i genbrugsen ... Det er langt billiger en at købe træ i det lokale byggemarket ...



O&O,

TC
O & O, Jake

Stuen - Rega RP 10 + Athena 3 + Rega ISO / Tubelab pre + Ortofon GF-603 / Hørning Alkibiades
Kontoret - Morgen Int. Amp + Tuner + CD / Thorens TD 127 Electronic + SME 3012R + SPU / Trone Seven MC / Russel K Red 50
Brugeravatar
The Canadian
 
Indlæg: 500
Tilmeldt: 11 maj 2010
Geografisk sted: Den Fynske Hovedsted
Lokalitet: Jakes Joint


Tilbage til Horn og fuldtoneenheder



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 53 gæster