pqrannes skrev:Fensten skrev:ralphandersen skrev:Så kan vi jo sammenligne med min næsten originale 1959 Repress, Mono, DG Both Sides, ®, INC 47 Sleeve
Det må vi gøre :)
Det er oplagt at gøre. Jeg vil gerne være med.
Ved man mon om den nye mono-version er skåret/presset i ægte mono eller er stereo-skåret dual-mono?
PQR
“Skåret i ægte mono” kan det vel aldrig blive, når Kevin Gray benytter noget så nymodens som et Neumann SX-74 cutterhead
https://www.cohearent.com/our-system/Jeg er stor fan af Coltrane og selvom Blue Train måske ikke er hans mest interessante udgivelse rent musikalsk, så kunne det være super-spændende at sammenligne forskellige versioner og (for mig) at få mere klarhed på det her med “ægte mono”, “fold-down” osv.
Det er vist ikke meget, man ved om Rudy van Gelders optageteknikker og udstyr fra de tidlige dage (Blue Train er jo endda fra før studiet i Englewood Cliffs). -Så hvordan er Blue Train egentlig optaget? Og hvordan har man fået både et stereo og et mono-mix ud af måske kun tre spor/mikrofoner? Det ser iøvrigt ikke ud til at Blue Train udkommer på “stereo” førend 1960?
Det kunne også være sjovt at høre en gammel version skåret efter friske bånd op imod en ny skåret efter de samme (gamle) bånd mange år efter.
Jeg har selvfølgelig bestilt mono-versionen via Claus og håber at flere gør det, så det bliver billigere
I mellemtiden nøjes jeg med min unævnelige “DOL-version” fra dengang man stadig godt måtte købe plader uden stamtavle.
Den lyder… ja, det kan I måske selv komme til at bedømme engang

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.