Hvad snurrer netop nu?

Fundamentet for vores passion

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Fensten » søn 4. sep 2022 21:57

kbekke skrev:
Fensten skrev:Er netop hjemkommet fra en helt særlig oplevelse.

Det flimrende lys over Brabrand sø - Mindekoncert for Nikolai Munch-Hansen

Med Peter Laugesen, Kira Skov og Steen Jørgensen i front.

Anna Brønstef vokal , Adi Zukanovic keyboard (svævende forførende sfærisk) Sebastian Rochford trommer (imponerende dynamisk bund) Mette Lindberg o.a.

Ja, jeg kan slet ikke sætte ord på. Det var enestående.

Skulle i få lyst til at give LP’en lyt er, Olding dansk beat når det er bedst :)

Mvh.

Fensten


-Det ser både intimt og spændende ud. På en aften, hvor en anden mindekoncert (Taylor Hawkins) trak over en halv million seere til live-streamen alene på ‘tuben, ville jeg nok alligevel hellere have været en tur til Brabrand Sø.

Trist historie iøvrigt med ham Nikolai.


Du skulle have været velkommen. Der var plads til flere. Det var intimt og en fornøjelse at kunne mødes med musikerne, og takke dem for en helt særlig aften.

Foo Fighters og Nirvana er en del af mine formative års soundtrack, sammen med de andre tidlige Seatle grunge bands. Apros pro grunge, så genudgives Alice In Chains Dirt efter mange års ventetid :thumbsup:

Den skive ser jeg frem til at sætte på pladespilleren.


Mvh.


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 851
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Fensten » lør 24. sep 2022 16:56

Endelig er jeg blevet færdig med den første højtaler.

Jeg har virkeligt været frustreret, da jeg har haft indtil flere rigtigt gode uåbnede LP’er til at ligge.

Men i dag var det muligt at lytte til nogle af nyanskaffelserne. Begge Blue Train, blev gennemlyttet forlæns, baglæns, mono og stereo. Jeg er ikke hardcore udi jazz. Blue Train er så let tilgængeligt og alligevel enestående godt, at det var en stor fornøjelse at lytte til begge album. Normalt foretrækker jeg faktisk mono udgivelserne, da det skal meget lidt til før at jeg oplever lydbilledet ubalanceret. Men i dette tilfælde er stereo versionen simpelthen blændende.

Men snyd jer endelig ikke for monoversionen. Den er også god :thumbsup:

Dernæst fik jeg endelig fingre i Alice in Chains Dirt. Simpelthen bare et skønt genhør med teenageårenes soundtrack. Rooster og Would er sindsoprivende gode numre. Presningen er ret god, som en følge af at originalens side A og B er fordelt på A, B, C og D.

Viaux Farka Touré & Khruangbin er den lækreste stykke surf, psykedelic, funk, african rock and roll. Jo,
du læste rigtigt. Det er en skøn blanding, catchy og melodisk guitar spaß.

Sidst men ikke mindst kom jeg ved et uheld til at købe en 2 sortering af Miles Davis quintet Cookin’ Prestige re-issue. En meget vellydende mono udgivelse. Skønt at lære mere af Miles Davis (og Coltrane) at kende :thumbsup:

God Weekend,


Fensten

I forbindelse med afhentning hos Imusic kom
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 851
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Captain Phoenix » lør 24. sep 2022 22:08

Fensten skrev:Jeg har virkeligt været frustreret, da jeg har haft indtil flere rigtigt gode uåbnede LP’er til at ligge.

Men i dag var det muligt at lytte til nogle af nyanskaffelserne. Begge Blue Train, blev gennemlyttet forlæns, baglæns, mono og stereo. Jeg er ikke hardcore udi jazz. Blue Train er så let tilgængeligt og alligevel enestående godt, at det var en stor fornøjelse at lytte til begge album. Normalt foretrækker jeg faktisk mono udgivelserne, da det skal meget lidt til før at jeg oplever lydbilledet ubalanceret. Men i dette tilfælde er stereo versionen simpelthen blændende.

Men snyd jer endelig ikke for monoversionen. Den er også god :thumbsup:

Tillykke - godt at læse (selv om jeg faktisk godt kan finde en vis forventningens glæde ved plader, der ligger et stykke tid og venter på at blive åbnet og spillet).
Meget enig med hensyn til tilgængeligheden af Blue Train - det er jo nærmest lækkert. Flotte udgivelser dé to - og RTI er efter min mening dem, der laver de bedste presninger for tiden (også bedre end QRP). Blot kunne det ikoniske cover-foto godt være bedre med flere mellem-nuance-detaljer (som originalen) - og så har en eller anden padde klistret Stereo-mærkaten ret skævt på mit eksemplar… Nu troede jeg lige jeg var kureret for OCD…

Coltrane kan sine steder (navnlig lidt op i 1960’erne) være ret out there - og svær at snuppe (for mig ihvertfald).
Hans vel mest berømte/roste album - Love Supreme - går lige an her, men jeg var godtnok noget udfordret af samme album i “Live in Seattle”-udgaven, som kom sidste år. Der medvirker - minsandten - endnu en tenorsax spillet af Pharoah Sanders, som netop idag (d. 24/9) er afgået ved døden, men lavede plader indtil for nylig.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Fensten » lør 24. sep 2022 23:32

Captain Phoenix skrev:
Fensten skrev:Jeg har virkeligt været frustreret, da jeg har haft indtil flere rigtigt gode uåbnede LP’er til at ligge.

Men i dag var det muligt at lytte til nogle af nyanskaffelserne. Begge Blue Train, blev gennemlyttet forlæns, baglæns, mono og stereo. Jeg er ikke hardcore udi jazz. Blue Train er så let tilgængeligt og alligevel enestående godt, at det var en stor fornøjelse at lytte til begge album. Normalt foretrækker jeg faktisk mono udgivelserne, da det skal meget lidt til før at jeg oplever lydbilledet ubalanceret. Men i dette tilfælde er stereo versionen simpelthen blændende.

Men snyd jer endelig ikke for monoversionen. Den er også god :thumbsup:

Tillykke - godt at læse (selv om jeg faktisk godt kan finde en vis forventningens glæde ved plader, der ligger et stykke tid og venter på at blive åbnet og spillet).
Meget enig med hensyn til tilgængeligheden af Blue Train - det er jo nærmest lækkert. Flotte udgivelser dé to - og RTI er efter min mening dem, der laver de bedste presninger for tiden (også bedre end QRP). Blot kunne det ikoniske cover-foto godt være bedre med flere mellem-nuance-detaljer (som originalen) - og så har en eller anden padde klistret Stereo-mærkaten ret skævt på mit eksemplar… Nu troede jeg lige jeg var kureret for OCD…

Coltrane kan sine steder (navnlig lidt op i 1960’erne) være ret out there - og svær at snuppe (for mig ihvertfald).
Hans vel mest berømte/roste album - Love Supreme - går lige an her, men jeg var godtnok noget udfordret af samme album i “Live in Seattle”-udgaven, som kom sidste år. Der medvirker - minsandten - endnu en tenorsax spillet af Pharoah Sanders, som netop idag (d. 24/9) er afgået ved døden, men lavede plader indtil for nylig.


Det er korrekt at billed kvaliteten kunne være bedre. Kontrasten ift. bl.a. MMJ er dårligere. Når det er sagt, så lyder Tone Poets fra RTI i mine ører fuldt ud ligeså godt som min Kind of Blue UHQR, måske endda bedre.

Jeg er i øvrigt helt på linie ift. Coltrane. Noget af det er langt ude. Jeg kan simpelthen ikke udholde "a love supreme". Det er simpelthen for syret eller ubehageligt, for min sarte sjæl og ører. Præcist sådan er det også med Mingus. Jeg kan ikke klare de forvrængede trompeter. Det lyder som et dårligt trip.

Undskyld, hvis jeg træder nogen over tæerne. Det er ikke meningen, det er blot min helt egen personlige holdning.

Til gengæld er jeg ovenud henrykt over Duke Ellington & Coltrane. In a sentimental mood og little brown book kan jeg ikke få nok af. Ballads er også skøn, ligeså er Coltrane og Johnny Hartman og My favorite things.

Mvh.


Fensten
Senest rettet af Fensten tors 29. sep 2022 20:00, rettet i alt 2 gange.
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 851
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Captain Phoenix » tors 29. sep 2022 17:51

I går landede denne ganske omfattende sag - 22 LP'er med Bill Evans' indspilninger på Riverside Records fra hans debut i 1957 til han forlod Riverside i 1963 (til fordel for Verve).

BERRJCA.jpg

Indtil nu er jeg nået godt halvvejs til denne, der faktisk bærer Cannonball Adderley's navn med større typer.

Lydkvaliteten er fremragende - det klart bedste jeg har hørt de mange gode Evans Trio-album i.
Covers er lækre. Boxen meget lækker. Den 20-sider booklet ganske fin. Og de allerfleste af skiverne er flade og uden fejl (et par dog ikke helt så flade som de burde være, men spiller fint).

Steve Hoffman og Kevin Grey har stået for mastering/cutting og RTI har presset pladerne, der alle er 45 rpm og lyder fremragende.. Nå - har jeg sagt det allerede... Men de gør de altså!

Kaptajnen melder klart skib og fuld kraft frem (hør evt. mere her).
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf kbekke » tors 29. sep 2022 19:06

Dejligt at høre fra kaptajnen igen. Adderley står også med større typer end Evans her hos mig, men det er jo en smagssag.

Happy listening! :thumbsup:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1319
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf kbekke » søn 9. okt 2022 16:50

Men. Der er jo også de genudgivelser, som man godt gider at have. Jeg gør i hvert fald og i dette tilfælde så meget, at jeg allerede for længe siden forudbestilte (noget, jeg ellers ikke gør det meget i) de seneste Grant Green og Kenny Burrell på Blue Note. Uden nogensinde at have hørt dem. Men det var heller ikke nødvendigt. Jeg er nemlig fuldstændigt og dybt afhængig af begge d’herrers smørbløde guitarjazz.

0C5FB49D-7CF2-46B5-B880-FFA4D0BDE87E.jpeg

Det samme (altså, at jeg ikke har hørt den) gælder Art Pepper+Eleven-pladen, der røg med i posen som impulskøb, når nu jeg alligevel var nede hos pusher #2 for at hente min bestilling.

Indtil videre er det kun Burrell, der har snurret, men det er skam også fint nok og lidt til. Hans andet album på Blue Note er måske lidt et rod-sammen. Både af optagelser fra forskellige steder i løbet af Marts 1956, men også i forhold til musikere. Der medvirker ikke færre end tolv forskellige på pladen, udover Kenny Burrell selv. Dog ikke alle sammen på samme tid.

Til gengæld er det ikke hvemsomhelster. Krediteret er både Tommy Flanagan, Paul Chambers, Kenny Dorham og Oscar Pettiford for bare at nævne dem, jeg umiddelbart genkender. Og ja, det er Andy Warhol, der har begået tegningen på coveret.

De to andre står utålmodigt og tripper for at komme ud af folien. Men de må lige vente lidt endnu.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1319
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf kbekke » ons 12. okt 2022 22:16

OK, fellas.

Der har været en del skriveri om audiofile re-issues og kan man høre forskel og ka’ det i det hele taget svare sig og hvad skal det hele til for og gider vi i det hele taget at høre jazz, når det kommer til stykket?

Lad mig gi’ jer et lille tip:

Skal man kun købe een jazz re-issue i år og ikke allerede har gjort det. Så glem Kind Of Blue. Glem Blue Train. Glem Miles, Trane, Blakey og Mingus. Dem kan man altid få, hvis det er. Køb i stedet den her:

AC34B974-A2FE-4EAB-BEA2-0CEF28DB8B01.jpeg

Glem for en stund alt om Modal, Cool og Hard Bop og træd en generation tilbage.

For det her er. The Shit og det kaldes… Swing.

Eller nok mere korrekt bebop udsat for swingorkester. For en del år siden sad jeg nede i det allerhelligste hos et ærværdigt medlem af vores kreds. Vedkommende var vist selv lidt af en swingpjatte i sin ungdom og jeg husker ikke, om det var Tommy Dorsey, vi hørte eller hvad. Men undervejs sukkede han:

“Åh, hvor ville jeg ønske, at man kunne høre den musik i en BEDRE kvalitet!”.

Jeg prøvede at trøste med at sige, at det her var jo det “oprindelige”. Men jeg kunne godt se på ham, at det var slet ikke sådan, det havde lydt i virkeligheden dengang.

Da et jazzorkester var mere end bare en kvintet og spillede uden elektronik og forstærkning og bare lød af sig selv.

Well, here it is. Lyden af 1944, optaget i 1959 og genudgivet i maksimal analog vellyd i 2022.

Det her er musik, som man udmærket godt kan godt sidde og trippe over i sofaen med en småkage. Men man kan lige så godt også gå hen til klædeskabet og hente bedstefar’s udgangsuniform, sætte skråhuen på sned, skænke sig en flyversjus og gi’ sin udkårne en ordentlig rundtur på dansegulvet. Mens man håber på luftalarm og en øde baggård senere på aftenen.

Der skal nok være purister, der rynker lidt på næsen. Det må de godt. De kan stadig nå det. At opleve, hvad jazz også er og hvor den kommer fra.

For os andre, for mig i hvert fald, er det en juvel i mudderet og een, det i den grad kan svare sig at bukke sig ned efter, mens den stadig er til at få fat på. Faktisk kan det på ingen måde svare sig at lade være.

Det er Contemporary Records og Craft Recordings, “mastered by” og alt det “jazz”. Men det er først og fremmest en genudgivelse, der på alle musikalske OG tekniske parametre er.

Perfekt og jeg kunne aldrig drømme om at bytte den for en brugt original. Eller noget andet for den sags skyld.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1319
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf kbekke » tors 13. okt 2022 21:41

Jeg ved det. Det er efterhånden ved at blive lidt af en kliché.

Men jeg kan ikke lade være med at købe udgivelser på ECM. Een ting er, at de altid lyder godt. Men mere vigtigt er det, at det er her, jeg altid kan finde musik, der ikke bare er ny og radikalt anderledes. Men som man heller ikke kan finde nogle andre steder. I hvert fald ikke i den kvalitet.

Jeg synes, det er befriende og livsbekræftende, at der stadig er nogen, der insisterer på at udgive anden musik end den, som flest muligt kan lide eller gider at købe - i det omfang, at musik overhovedet er noget, som flertallet bevidst køber og lytter til. Om ikke andet, så giver det os jo en mulighed for at vælge og det er sig selv vigtigt.

Den seneste sending både bekræfter og modsiger det udsagn. For selvom både Anouar Brahem og Nik Bärtsch befinder sig meget langt fra mainstream-segmentet, er de på samme tid både velkendte og populære navne blandt de indviede i “ECM-kulten”.

“Barzakh” fra 1991 er den tunesiske oud-spiller Anouar Brahem’s første udgivelse på ECM. Oprindeligt udtænkt som et solo-projekt, men undervejs udvidet med lejlighedsvist akkompagnement af violin og percussion.

I senere udgivelser optræder Brahem i andre sammenhænge bla. med Jack DeJohnette og Dave Holland. Men her er det meget traditionelt og musikken kunne for den sags skyld være indspillet for hundrede år siden. Eller for uendeligt meget længere siden, havde man haft teknologien.

Oud’en er et dobbelstrenget instrument ligesom en tolvstrenget guitar eller en mandolin og en slægtning til den europæiske lut.

De former, der kendes i dag stammer fra Iran og den islamiske “Gyldne Tidsalder” i tiden omkring de første korstog. Den musikalske stil er derfor naturligvis arabiskinspireret i udtryk og tonalitet.

Men oud’ens egentlige stamfader opstod i det centralasiatiske oldtidsrige Bachtrien, der sådan cirka ligger der, hvor Afghanistan, Uzbekistan og Tadjikistan i dag støder sammen.

Det er på ingen måde umuligt at forestille sig, at Alexander Den Store og hans crew undervejs til Indien har festet til musik, der minder om det, der lige nu snurrer på min grammofon.

-Det er svimlende og vildt at tænke på, synes jeg. Hvis man sådan rigtigt tænker lidt over det.

IMG_1366.jpeg

Som konservatorieuddannet pianist, filosof, forfatter og natklubejer kan man derimod sige, at schweizeren Nik Bärtsch udgør det moderne kontrapunkt til Anouar Brahem’s traditionalisme.

Bärtschs’ musik opstår og bevæger sig helt andre steder hen og kommer ud af en meget anderledes tradition end den mellemøstlige. Her er nærmest tale om en fusion af japansk minimalisme (som Bärtsch naturligvis OGSÅ har fundet tid til at studere indgående) og den europæiske funktionalisme. Hans musik lyder sommetider som en bygning tegnet efter Bauhaus-skolens principper og til andre tider, som et billede malt af Fernand Léger eller Shinkansen, der som et samuraisværd skærer sig igennem landskabet med Mount Fuji i baggrunden.

Bärtsch udgiver normalt mest i band-sammenhæng og er både i akustisk og elektrisk format leveringsdygtig i, hvad han selv kalder “In-Groove” eller “Zen-Funk”. Hvis man har fantasi til det, kan man måske prøve at forestille sig en blanding af Keith Jarrett-trio og Kraftwerk. Uden at det dog på nogen måde lyder som hverken det ene eller det andet.

Men på “Entendre” er det solo-piano. Men ikke bare piano. Nik Bärtsch spiller på såkaldt “præpareret piano”, hvilket vil sige et klaver, der enten bliver manipuleret manuelt eller er modificeret til at afgive andre klange end normalt. En teknik, der for alvor vandt i hvert fald en form for anerkendelse med John Cage efter 1940.

Det er musik, der på samme tid er både konstrueret og spændende at gå på opdagelse i. Eller måske snarere “gå ind i”. For midt i enkeltheden dyrker Bärtsch som nævnt groovet. Rytmen, klangfladerne og ikke mindst stilheden imellem dem smelter sammen i et nærmest meditativt flow, det er meget svært ikke at lade sig suge med af. Mens man undervejs har masser af tid til at undre sig over, hvad en titel som f.eks. “Modul 58_12” mon i virkeligheden dækker over?

I en anden tråd havde vi fornylig en god diskussion om compression og dynamik ifm. optagelser. Der er ingen tvivl om at der af simpel nødvendighed er brugt compression på denne (digitale) optagelse. Men der er på ingen måde tale om at der mangler dynamik. Tværtimod. “Entendre” demonstrerer til fulde, hvor kraftfuldt et instrument, klaveret er. Bärtschs’ udladninger presser grænserne for, hvordan et klaver kan lyde og der er ikke noget, der går tabt. Rummet er stort og udæmpet med masser af efterklangstid og alle resonanser og reflektioner står knivskarpt tegnet.

Jeg har kun een anden klaverplade (Silverstein, der spiller Chopin, optaget af John Atkinson), der kan måle sig med denne her på det punkt. Men den kan man også næsten blive helt bange for.

Det er på samme tid både voldsomt og beroligende og lidt mærkeligt og i hvert fald meget langt fra 52nd Street eller Englewood Cliffs. Men om det er jazz, moderne kompositionsmusik, en slags punk eller noget helt andet.

Det har jeg ingen anelse om og det er præcis det, jeg godt kan li’ ved det.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1319
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Elisabeth (1957-2022)

Indlægaf Captain Phoenix » man 24. okt 2022 20:01

En trist anledning til at snurrer disse her til aften.
Elisabet (Gjerluff Nielsen) er netop død - kun 65 år gammel.

Det er jo alt, Alt, ALT for tidligt.

Elisabeth2.jpg

Hun startede plade-karrieren i speed-rock-bandet Voxpop, der udgav 4 - gode - album på kun 3 år.
Der var fart på musikken, som på den måde afspejlede yuppi-firserne rigtig godt.
Teksterne var kritiske overfor den tomhed, der lå i tidens tendenser, men leveret på en måde, så det føltes solidarisk for dem der sad i "suppedasen" (modsat politisk bedrevidende). Og de holder godt endnu.

Efter Voxpop gik Elisabeth solo. Musikken blev dybere, langsommere og tekster blev mere følsomme (måske personlige, men aldrig klæge). Navnlig solo-debut'en "Elisabeth" (1984) er et særdeles vellykket album, som jeg bestemt vil anbefale. Flere af Gnags-musikerne er med - Elisabeth var søster til Jens G. Nielsen (og Peter A.G. Nielsen, der dog ikke er med på debuten).

Senere kom bl.a. album med børnesange, som var så gode, at det var skægt at skråle med på dem sammen med ungerne, når cd'en kom på i bilen. Og at høre dem mange gange, for selv om det (mest) var for børn, så var håndværket i orden.

Så det er altså lidt trist at sidde her, mens Elisabeths plader snurrer... Men: "Tak, Elisabeth" - hvil i fred.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Fensten » ons 2. nov 2022 22:27

To værker, der i deres natur er væsensforskellige er på pladespilleren her til aften.
Tres Hermanos “El Bueno y el malo” (Det gode og det onde) med deres bølgende, drømmende guitar americana sendes man afsted til de varme lande. Golde ørkenlandskaber, vildheste, vindhekse, refleksioner i solbriller projekteres på nethinden altimens at guitarerne duver afsted. En anden tid, et andet sted. Det er skøn musik. Guitar mod eller med guitar, ikke mere, ikke mindre.

Aftenens andet album er anderledes tungt. Anderledes alvorligt.

Her tager Peter Sommer og Selina Gin (og Knud Romer) parforholdets efterår op, stiller skarpt, formidler på allerfineste vis smerten, skrøbeligheden mellem mennesker, der har levet sammen for længe.


Begge album er enestående på hver deres måde. Giv dem endelig en chance :cool1:


Mvh.


Fensten
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 851
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Kdaddy » fre 4. nov 2022 23:25

Klassisk musik i aften:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Kdaddy
 
Indlæg: 159
Tilmeldt: 02 jun 2015
Lokalitet: København

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Captain Phoenix » tors 1. dec 2022 22:20

En dansk folk-rock-klassiker - og ét af de allerbedste danske album fra de seneste 50 år - er kommet i en nyudgivelse.
Der er tale om Sebastians debut-album (på dansk): "Den Store Flugt" fra 1972.

IMG_6764.jpg

Jeg har haft den fra ganske kort efter udgivelsen - sikkert 1974 - og har hørt den flittigt. Det kan jo godt høres hist og pist - men både musik, tekster og den tekniske kvalitet holder faktisk rigtig godt.
Og selv om jeg elsker original-albummet og har en lang historie med det, så valgte jeg alligevel at købe genudgivelsen, som kom i november i år (2022).

Den nye lyder "friskere", "klarere" - og med flere detaljerer og mere luft omkring instrumenterne.
Det er et fremskridt, for der er faktisk mange detaljer i musikken (flere akustiske guitarer samtidig, doubling af Sebastians stemme, små "bækken-piruetter" af Alex Riel mm.).
En virkelig gennemarbejdet (næsten)debut-udgivelse!

Måske skyldes noget af forskellen 48 års lytning - Den Store Flugt kommer jævnligt på pladetallerkenen her.
Den nye er en smule mere lys/"spids" i lyden (måske pga. digitale trin i masteringen?), men det er ikke slemt eller trættende.
Samlet set et fremskridt for et album, der ikke bør mangle på reolen hos nogen dansk rock/pop/musik-interesseret.

Dog har man - desværre - sparet det lækre struktur-prægede cover-pap, som originalen har. Den nye er bare glat.

PS: Den ny udgivelse er en 2LP. Den anden (orange) skive - "Silhuetter" - indeholder hidtil uudgivne sange fra samme periode. De har ligget gemt på nogle spolebånd, som Sebastian fandt i 2002. Sangene er bl.a. demo'er - men lyder faktisk for de flestes vedkommende som færdige produktioner, så der er også nyt-gammelt at komme efter.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf KenRas » tors 1. dec 2022 23:21

Captain Phoenix skrev:En dansk folk-rock-klassiker - og ét af de allerbedste danske album fra de seneste 50 år - er kommet i en nyudgivelse.
Der er tale om Sebastians debut-album (på dansk): "Den Store Flugt" fra 1972.

Samlet set et fremskridt for et album, der ikke bør mangle på reolen hos nogen dansk rock/pop/musik-interesseret.

Et album jeg ikke har hørt i mange år. Jeg troede faktisk jeg havde den i min samling, men der var”kun” 8 af de andre forholdsvis tidlige skiver. Det må jeg have rettet op på ved lejlighed.

Nå, men jeg er altså ikke for fin til at bruge YouSee Musik, som er en del af mit internet abonnement. Så jeg fandt den nye Deluxe 50 års jubilæumsudgave der, så nu strømmer den, bit for bit, via et minijack-phono kabel fra min bærbar PC til min AU-9900 og videre til mine HD-880. Det lyder sgu meget godt :thumbsup:

0F16EA67-5444-4CA6-89A0-2BAF947AB2DE.jpeg


Tak Captain, for inspiration til aftenens “skive” inden sengetid.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf KenRas » lør 3. dec 2022 21:51

KenRas skrev:
Captain Phoenix skrev:En dansk folk-rock-klassiker - og ét af de allerbedste danske album fra de seneste 50 år - er kommet i en nyudgivelse.
Der er tale om Sebastians debut-album (på dansk): "Den Store Flugt" fra 1972.

Samlet set et fremskridt for et album, der ikke bør mangle på reolen hos nogen dansk rock/pop/musik-interesseret.

Et album jeg ikke har hørt i mange år. Jeg troede faktisk jeg havde den i min samling, men der var”kun” 8 af de andre forholdsvis tidlige skiver. Det må jeg have rettet op på ved lejlighed.

Og den lejlighed var så i dag, hvor jeg kom hjem med en god stabel skiver hvor der var flere ting jeg manglede i samlingen. Lige nu snurrer Den store flugt i en ikke fuldstændig mint version på stue anlægget. Fruen er nemlig også helt vild med det album. Heldigvis er knas minimalt efter en tur i pladerenseren :thumbsup:

84EDB1E3-B5EE-4620-8832-00CBBB04893B.jpeg

Alle 10 skiver jeg fandt i dag er nu renset og står i kø for at blive lyttet til. Det er primært dansk musik og så lige to skiver med Doors jeg ikke havde. De 2 første TV-2 skiver har jeg aldrig nogensinde set på et loppemarked. Deres andre skiver ser man tit.

D2236303-20B9-4697-A868-16D76107B1E0.jpeg

Med hensyn til Den store flugt, må jeg give kaptajnen ret i at der er sket noget på den nye udgivelse. Det akustiske guitarspil og vokaler har virkelig fået et løft i 2022 udgaven. Kan være man skal ønske sig den til jul :p

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

ForegåendeNæste

Tilbage til Musikken



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: HiFiOldie, Lautreamont og 18 gæster