Kulturnatten d. 12. oktober i København gav mulighed for at besøge udstillingen "Pladecovers - Vinylens revival" på Dansk Designmuseum (
http://designmuseum.dk/).
Det var faktisk en rigtig god oplevelse - og da udstillingen varer til et stykke ind i 2013 kommer her et par foto fra aftenen/udstillingen. Måske andre bliver inspirerede til et besøg.
Tegneren mm Peder Bundgaard holdt i museets stemningsfulde bibliotek oplæg om nogle af de mange danske pladecovers, han har været med til at designe.

Der kom sjove anekdoter om hvordan det var at arbejde sammen med Gasolin, Sebastian m.fl., men oplægget var noget "tilbagelænet" og ikke helt medrivende. Man skulle tro at der var mere "guf" at dele ud af efter at have været så tæt på toppen af poppen i 70' erne og 80'erne.

Så var der mere saft og kraft i de guidede ture gennem udstillingen af pladecovers, hvorfra der også er udgivet en lækker bog (Lars Dybdahl og Laura Liv Weikop, red: "Pladecovers - Vinylens revival", Forlaget Vandkunsten 2012, 214 sider, kr. 249,-).
Navnlig Laura Weikop brillerede med stor indsigt, skarpe analyser og fremragende formidlingsevne om pladecoverne - en fornøjelse at høre! Det er Laura Weikop i midten foran ophængning nr. 2.

Udstillingen er bestemt også et besøg værd selv uden rundvisning. Ophængningen er flot med gode historier og tematiseringer - og man ser både front og bagside af coverne.

Ved indgangen til cover-udstillingen er en lille opstilling af pladespillere (fra pre-hifi til post-vintage).
Den anden af bogens redaktører (Lars Dybdahl) indledte sin rundvisning med et lille foredrag om pladespillerne her foran "
Snehvides ligkiste", som han kaldte denne Braun.

Man kunne også finde den legendariske Ortofon-Thorens TD124, Rega Planer, Pioneer PL112D, Project m.fl. - men det er på grund af coverne, man skal se udstillingen (og så er museets permanente samling ganske interessant, hvis man har interesse for design i øvrigt).

Som en hyggeligt afslutning dukkede Master Fatman op sidst på aftenen - med DJ-anlæg plus en stor stak vinyler. Herfra lod han de gode vibrationer flyde ud i museets foyer - en fin finale!
Jeg købte selvfølgelig bogen, som jeg glæder mig til at kaste mig over, mens de forskellige plader/covers bliver fundet frem og vinylen snurrer. Der er en ca. 50/50 fordeling af tekst og foto/covers i bogen, så der skulle være læsestof nok.
Regnvejrs-søndag kom bare an!