På denne halv-blå torsdag aften snurrer en dejlig skive fra forrige weekends "Hjem-fra-plademesse-med-over-40LP'er"-køb.
Jeg kan rigtig godt lige at komme hjem med mange skiver på én gang - der er sådan lidt overflødighedshorn over det: Så meget ny musik at vælge-og-vrage imellem.
Og selv om mange af dem kun kostede beskedne kr. 15,- så er der gode sager iblandt.
Som nu denne her med trompetisten Donald Byrd:
ByrdInFlight.jpg
Stilen vil man nok kalde
Hard Bop, men det skal man nu ikke lade sig afskrække af.
Det er ikke særlig hårdt eller vildt - snarere er det blues/soul-inspireret "
Bebop-jazz", hvor der er god plads til solo'er for de forskellige instrumenter.
Det er faktisk meget lytte-venligt og tilgængeligt samtidig med at det ikke er ligegyldigt-kedeligt. Fede kor og melodi-linjer kombineres med solo'er (soli?), der godt tør bevæge sig væk fra temaet - og som lander igen.
Også rytmegruppen tør noget samtidig med at den holder en sikker rytmisk hånd under solisterne.
Her rammer Byrd & Co. efter min subjektive mening en fin balance, som ikke altid "lykkes" indenfor jazz. (Swing-jazz keder mig og Free-jazz kan jeg ikke rigtig holde ud - håber ikke jeg træder nogen over tæerne).
Lyden er også god med super klarhed om instrumenterne (de ku' noget i 1960). Selv om den er stereoficeret (eller ihvertfald i stereo) lyder den stadig fantastisk godt.
For sølle kr. 15,- - jamen hvad kan man ønske mere.
Se nu at komme ud på plademesser og få købt gode plader til små penge.
Loppemarked-sæsonen starter også snart

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.