Hvad snurrer netop nu?

Fundamentet for vores passion

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf evox » søn 12. mar 2017 17:12

På træffet købte jeg Steely Dan/Aja af Peter. Rigtig fin Skive
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
evox

Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Gislinge

Indlægaf Tonni » søn 12. mar 2017 17:28

Har brugt den sidste uges tid, på at gennemlytte høsten fra træffet... :OLO:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf Captain Phoenix » tirs 14. mar 2017 23:25

Alene hjemme... Den langhårede er i Cannes... Igen...
Igang med endnu en stak eksamensopgaver til i morgen...
Så er det godt, at Clifford Brown kan holde mig med selskab de sidste timer ud på aftenen, hvor denne snurrer.

CliffordBrownWarm!.jpg

Dejlig musik, der ikke forskrækker nogen, men dog heller ikke er kedeligt!
Jeg vil kalde det "tidlig bebop" - backingen er sådan lidt swing agtig bum-bum-forudsigelig (og ikke så legende, som dén slags blev senere i 1950'erne og i 1960'ernes hard-bop). Der spilles meget i kor og pæne arrangementer - men også i soli, der giver lidt mere guf og leg med temaerne. Godt nok.

Besætningen er en septet med Clifford Brown på dejlig trompet.
En begavet trompetist, der kun var uheldig på to punkter:
1) Han var samtidig med Miles Davis, der bare var et mere stilskabende og større navn...
og (langt værre):
2) Han døde i en bilulykke i sommeren 1956 - kun 25 år gammel :'( . Det var rigtig mange af hans musiker-kolleger kede af. Ikke mindst tenorsaxofonisten Benny Golson (som er 88 år og stadig optræder!!!). Han skrev "I remember Clifford" (nu en jazz-standard) til minde om denne fine trompetist, der sikkert kunne have givet så meget mere.

Men her er han altså på pladespilleren - hjembragt for sølle kr. 15,- fra en plademesse.
Hvis man klikker et par gange på billedet, kan man se at det eneste eksemplar, der er til salg af lige denne udgave på Discogs, fås for det dobbelte... i euro... 8)
Det gør bestemt ikke fornøjelsen mindre - og der er også gode fund til dig på plademesserne rundt omkring!
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf Captain Phoenix » ons 15. mar 2017 23:13

For et par måneder siden havde vi fat i Hammond-orgel-virtuosen Jimmy Smith i tråden her (viewtopic.php?f=587&t=453&start=1680#p82654)

Manden var "ny" for mig, men mange kendte ham og slog forskellige Jimmy Smith-albums op - tak.
Jeg synes der var/er en helt fantastisk stemning over det album, jeg havde købt - og det kaldte på mere.

Nu har jeg så fået fat i denne, som snurrer her til aften:

JimmySmithLivinItUp.jpg

Og det bliver bare ved med ham Jimmy Smith.

Jeg mener - se lige det cover:
Han er åbenbart lige ankommet til Hotel Bel Air (5-stjernet hotel i Hollywood) i en Mercedes 250 SE-topmodel (modelkode W 108 så vidt jeg kan se).

På fortorvet står en magnum-flaske champagne på køl. Allerede inden han har forladt bilen skåler Jimmy Smith med krystal-glasset løftet op mod den strålende California-sol, imens en meget lårkort (vi er i 1968) kvinde ser begejstret og beundrende på ham.

Og det er præcis sådan musikken lyder på albummet. Man får virkelig - ud over noget herligt orgel-spil - den dér fornemmelse af overskud, uendelige muligheder og optimisme, som passer meget godt med tidsånden i de år. Det er simpelt hen herligt - jeg kan ihvertfald ikke lade være med at blive i godt humør.

Captain's top-tip: Selv om du ikke er til musik med større orkestre/arrangementer (som der er på denne) eller kommer til at tænke på Ole Erling når du hører ordet "Hammond-orgel", så giv Jimmy Smith en chance. F.eks. med skiven her, som med lidt snilde nok kan findes i god stand for 50-75,-. Det tror jeg ikke nogen vil fortryde.
Claus
Brugeravatar
Captain Phoenix

Indlægaf Sorenki » ons 15. mar 2017 23:25

Her er det en gammel traver, Pink Floyd med Dark Side of the Moon : Anders var på besøg for nogle dage siden og idag fik jeg så ryddet bunkerne af plader på plads, og da prismen kom frem, måtte den lige på pladespilleren, og oprydningen indstilles.
image.jpg

Beklager på hovedet billede - klik en gang og det skulle gerne vende rigtigt ;)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf Tonni » tors 16. mar 2017 09:16

Danm. Jeg bliver bare forelsket hver gang jeg ser den Luxman grammofon! Den er bare SMUK! :OLO:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf B&O Vintage » fre 17. mar 2017 19:11

Mere Captain Phoenix Jimmy Smith. ( En top model W108 ville være en 300SEL 6.3. 250SE det næst laveste,nørd pasus)

Jimmy Smith - basin The Unpredictable Jimmy Smith

Hammond segmentets Oscar Peterson? Lækker lean back efter en hård uge i dagplejen.
IMG_20170317_180017-2340x2340.jpg
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet

Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Indlægaf Captain Phoenix » fre 17. mar 2017 22:55

B&O Vintage skrev:En top model W108 ville være en 300SEL 6.3. 250SE det næst laveste,nørd pasus

Ja det kan godt blive nørdet ;)
Med "top-model" mente jeg egentlig S-klassen (og det kan lige så vel være f.eks en S280 SE eller andre i modelrækken...)
Og for nu at tage den helt ud på nørde-overdrevet, så var 300SEL med 6,3-liter motoren faktisk modelkode W109 (ikke W108)...
Tilbage til musikken :p
Claus
Brugeravatar
Captain Phoenix

Indlægaf Sorenki » fre 17. mar 2017 23:20

Tonni skrev:Danm. Jeg bliver bare forelsket hver gang jeg ser den Luxman grammofon! Den er bare SMUK! :OLO:

Det gør jeg også ;)
Tror jeg har det med min Luxman, som du har det med din Stereo 20.
Måske vi skulle bytte en dag ;)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf B&O Vintage » lør 18. mar 2017 09:30

:Briller:
Nu skal dr.Phoenix lige trække piben ind.
Uheldigvis har jeg ejet en perle række W Personwagen fra Daimler Benz. Herunder W180, 113,114,115,116,123 og 124.
Alle S-klasse med det omtalte karosseri havde model nummer W108. Med undtagelse for nogle forskellige W119 med specielle V8 motorer til udelukkende salg i nord Amerika. Bl.a. modellerne 280SEL 4.5L.
Men 300SEL 6.3 var en universel model som også bar model nummer W108.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_W108

Så kan vi komme tilbage til musikken. ;)

Captain Phoenix skrev:
B&O Vintage skrev:En top model W108 ville være en 300SEL 6.3. 250SE det næst laveste,nørd pasus

Ja det kan godt blive nørdet ;)
Med "top-model" mente jeg egentlig S-klassen (og det kan lige så vel være f.eks en S280 SE eller andre i modelrækken...)
Og for nu at tage den helt ud på nørde-overdrevet, så var 300SEL med 6,3-liter motoren faktisk modelkode W109 (ikke W108)...
Tilbage til musikken :p
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet

Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Indlægaf Captain Phoenix » lør 18. mar 2017 11:31

B&O Vintage skrev:Nu skal dr.Phoenix lige trække piben ind.

Kim - det skal jeg gerne gøre.
Kan jeg så til gengæld få dig til at læse, hvad der faktisk står om model/chassi-koden for 300 SEL 6,3 i skemaet nedenfor. Det kommer fra selvsamme link, du har lagt op...

Skærmbillede 2017-03-18 kl. 09.45.36.png

B&O Vintage skrev:Så kan vi komme tilbage til musikken. ;)

Det kan vi nemlig ;)
Det skal vist være med denne her - tror jeg starter med side 2, nr. 3.

COL_00019_01074.jpg
Claus
Brugeravatar
Captain Phoenix

Indlægaf bjerager » lør 18. mar 2017 13:14

Captain Phoenix skrev:
B&O Vintage skrev:Nu skal dr.Phoenix lige trække piben ind.

Kim - det skal jeg gerne gøre.
Kan jeg så til gengæld få dig til at læse, hvad der faktisk står om model/chassi-koden for 300 SEL 6,3 i skemaet nedenfor. Det kommer fra selvsamme link, du har lagt op...

Skærmbillede 2017-03-18 kl. 09.45.36.png

B&O Vintage skrev:Så kan vi komme tilbage til musikken. ;)

Det kan vi nemlig ;)
Det skal vist være med denne her - tror jeg starter med side 2, nr. 3.

COL_00019_01074.jpg

Oh lord....
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager

Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Indlægaf møffe » søn 19. mar 2017 21:19

Uanset hvad men ellers kan sige, er ØM (østjysk musikforsyning) rigtig hyggeligt. Skæv blanding af revy og bund-musikalske udfoldelser, med humor. Har flere af deres udgydelser, øhh udgivelser.
Billede
møffe's spøgelse....
Brugeravatar
møffe
Udelukket fra forummet

Geografisk sted: I udkanten af Danmark
Lokalitet: Nysted

Indlægaf GSmed » søn 19. mar 2017 22:20

BIC.jpg
Mvh Gert
Brugeravatar
GSmed

Geografisk sted: Rebild Syd
Lokalitet: Rørbæk

Indlægaf pqrannes » tirs 21. mar 2017 22:39

Mens jeg plejer sorgen over dagens ebay-auktion, hvor en NOS Denon DL-102 mono pu fra en litauisk sælger med 0 (nul) handler bag sig, løb op i 232 usd (det ligger i kortene at mit noget lavere bud ikke gik rent hjem - http://www.ebay.com/itm/Denon-Dl-102/282400440144) snurrer en (angivelig) monoplade:

IMG_20170321_210518.jpg

Ahmad Jamal Trio i et dansk tryk. Det er ikke angivet nogen steder at den er stereo (der findes også en stereo-version af den oprindelige optagelse/udgivelse), så den må være mono.

Og jo den lyder også bedre gengive i mono, mere nærværende - den er meget underspillet, men jeg har altid (siden den blev fundet i genbrugsbutik i Ørsted på Djursland) fundet at den var mærkelig afdæmpet i det; nuvel Ahmad Jamal (og Trio) er afdæmpet, tilbagelænet i det, men ikke så meget, som jeg først hørte. Den danske version må være mono

Nu snurrer den i alt fald i mono her.

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Geografisk sted: 9240 Nibe
Lokalitet: Nibe

ForegåendeNæste

Tilbage til Musikken