Audio Clarity er ligesom DOL, WaxTime, Doxymv.; selskaber konstrueret med henblik på at udnytte de europæiske regler om copyright og i særdeleshed udløbet af denne copyright. Mangle klassiske Jazz-titler er nu på vej ud af europæiske copyright og ender dermed i Public Domain. Dette vil sige at man gerne må kopiere og distribuere musikken uden at spørge eller kompensere rettighedshaver (denne rettighed er jo væk).
Derfor er disse plader også oftest trykt ud fra CD'er, hvilket KLART kan høres. Nogle, som Audio Clarity måske, vælger at køre CD-rippet igennem diverse filtre og processorer for at fjerne den metalliske CD lyd.
Jeg køber af princip ikke disse plader; både fordi jeg ikke gider frustrationerne, Captain P. beskriver, og også fordi jeg bare mener at den måde, firmaerne agerer på, er forkastelig. EU lov eller ej.
På ingen måde skal dette opfattes som en moralprædiken. Folk må købe og sælge hvad de vil.
Men faktum er, at fordi disse firmaer ikke spiller bold med f.eks. Blue Note, Verve og andre, har de heller ikke adgang til originale master-bånd. Nogle gange, jeg har "hørt", kan de være heldige at finde et bånd brugt i tidernes morgen til at lave lokale laquers og stampers med. Om de vil bruge krudt på dette, finder jeg meget tvivlsomt. Deres forretningsmodel er optimeret til hurtig og smertefri profit.
Hvor pladerne så bliver TRYKT henne, ved jeg faktisk ikke. Optimus i Tyskland vil sikkert (forhåbentligt) ikke være med, men GZ i Tjekkiet kunne være et bud. De er kendt for svingende kvalitet; ikke på enkeltudgivelser, men på tværs af udgivelser.
Omvendt - pladerne er jo meget, meget billige. Typisk til omkring en 100-krone, hvilket er en fin pris. Men man kan altså ikke forvente for meget.
Til kr. 100 i udsalg er der 80 til sæler, og 20 til moms.
Ved en udsalgspris på 80 plus moms, har sælger typisk en pris - i butikken - på omkring kr. 50 - stadigt plus moms.
I de 50 er der forsendelse. Og distributøren skal jo også tjene penge. Så distributøren har en indkøbspris på maks. kr. 30/plade, plus moms.
Disse kr. 30 skal jo så dække:
1. Doxy arbejde med at rippe en CD
2. Trykke en Laquer og et par stampers
3. Presse plader hos GZ
4. Trykke omslag i Kina
5. Pakke og distribuere på tværs af lande
Denne artikel er meget interessant.
https://www.nytimes.com/2020/04/28/arts/music/electric-recording-co-vinyl.htmHer fortæller Pete Hutchison fra Electronic Recording Company i London om, hvorfor han på trods af en udsalgspris på hans meget sjældne plader DIREKTE fra ham på 300£ ikke tjener store penge, og - mere interessant - hvorfor han IKKE kan tjene mere ved at trykke og sælge flere plader. Omkostningerne pr. stk. er simpelthen for høje, så der er ikke basis for stordriftsfordele - på trods af en udsalgspris på kr. 2.500/stk...!!! Super, super interessant læsning, og super interessant perspektiv han tilbyder.
Jeg har ikke nogle ERC plader. De er for dyre for mig. Men jeg har mange Classic Records, DCC, Analogue Production, Resonnance, Blue Note, Vinyl Me Please, Sam Records mv., da jeg er en sucker for den tårnhøje kvalitet.
Et tip til de hurtige:
Sam Records i Frankrig - en garant for den tårnhøje kvalitet i lyd, press, cover og udvalg - lancerer en ny serie; Artisan. Denne er kendetegnet ved tidlige, meget vigtige Jazz-udgivelser, hvor coveret også er historisk og kunstnerisk signifikant. Første udgivelse, der kommer 1. juni, er Donald Byrds "Byrd Jazz" fra '56. Her er coveret håndtrykt med silketryk - se videoen!

Min kopi ER bestilt!
http://www.samrecords.fr/shop/donald-byrd-byrd-jazz-transition-lp5//Rimmer
Lux MQ-50 - Lux CL-40 - Lux PD-350 - Stax UA7cf - Dyna 17d3 - TD-124 - SMG-212 - SPU-G - Tannoy 15"
Lux MQ-68c - Lux CL34 - Lux PD-441 - FR64 - Dyna XX-II - Tannoy 15"
Lux SQ507x - Micro DQX-1000 - FR54 - FR64fx - Shure V15VxMR - JBL 4313B