Åh - dér ramte du lige et blødt punkt, Bjerager.
Sorry:
bjerager skrev:Nå, men musikken er forbavsende frisk, og demonstrerer hvor pisse hamrende musikalsk Prince var...
Ja, dét var han i den grad - og tak for den fine fortælling, Bjerager.
Var faktisk ikke klar over det med barnet - meget trist.
Sign'o'the times er Princes bedste album - dét må man have.
Man kan jo - rent teoretisk - forestille sig bare at købe 2LP-versionen (på ferskenfarvet vinyl) eller 4LP-udgaven, der har bl.a. en del single-versioner med på LP 3 og 4.
Det er den, jeg har bestilt - og det skal ihverfald blive spændende at høre, hvad mastering mesteren Bernie Grundman har fået ud af det mht. lydkvalitet.
Albummet var en vigtig del af lydsporet, da jeg skrev speciale i 1987 og knytter an til den tid, hvor jeg var ved at lægge uni og livet som studerende bag mig.
Men jeg blev hooked på Prince nogle år før:
Jeg rejste i USA lige da "Purple Rain"-albummet udkom i sommeren 1984.
Dengang havde jeg ikke hørt (om) Prince

, men nogle fyre vi hang lidt ud med i NYC var klart
på Prince og introducerede musikken.
Filmen af samme navn måtte vi også se i biografen derovre - en ny oplevelse med 1,5 time lang musikvideo (MTV var gået i luften knap 3 år før).
Heldigvis fik jeg oplevet Prince live 2 gange her i Danmark - omkring 1989 i Parken og omkring 2010 i Forum (en super koncert). Den første koncert året inden jeg blev far - den anden sammen med mine store sønner. Oh yeah.
Man kan opleve geniet og noget af magien i klippet nedenfor, hvor George Harrison's "While My Guitar Gently Wheeps" bliver spillet live af ikke mindre end 5 guitarister (heraf Georges' søn Dhani, der ligner sin far - meget!).
Det går rigtig godt indtil 3:24 - og man ser næsten ikke guitaristen helt ude til højre på scenen.
Herefter går det så fuldstændig fantastisk resten af nummeret.
Hos mig rejser de små hår på arme og ben sig - stadig - hver gang jeg hører og ser klippet.
Åh ja: Så er der den
sortie da nummeret er slut (6:11).
Sådan forlader en mester scenen!
For helvede hvor jeg savner manden.
https://www.youtube.com/watch?v=6SFNW5F8K9Y