Captain Phoenix skrev:Jeg fik jo en ordentlig sending vinyler netop da jeg tog på pladespiller-løs sommerhus ferie...
Og dér sidder jeg så i sommerlandet og har masser af tid til at bestille endnu flere vinyler, som jeg heller ikke kan høre... Klik... Klik... Kliiiik...
Men så skulle jeg heldigvis hjem om Valby pga noget praktik, så jeg også lige kunne hente 4 pakker LP'er i forskellige pakkeshops. Og naturligvis måtte jeg lige snurre et par af dem inden turen tilbage til sommerlandet - heriblandt denne (som jeg dog kun nåede første halvdel af):
Jep - det er den helt nye 2 LP med His Prince'ness.
Den udkom i går, landede i pakkeshoppen kl. 10 og snurrede her kl 13.
Der er tale om et komplet og i 2010 færdiggjort album, som Prince så besluttede alligevel ikke skulle udgives. Det har altså ligget i hans vault i 11 år indtil det så netop er blevet tilgængeligt.
Og man (jeg ihvertfald) fatter overhovedet ikke, hvordan manden kan lave så godt og færdigt et værk, som så bare bliver "shelved"...
For det her er Prince af den bedste skuffe - og det vil altså sige rigtig god, funky og spændstig musik. Der er musikalske tråde til bl.a. mesterværket Sign'O'The Times (1987), Musicology (2004) og flere andre.
Og det er altså godt, det her - både musikalsk og tekstmæssigt.
Prince sætter skarpt temaer på agendaen, som her - 11 år senere - er endnu mere aktuelle, end da albummet blev indspillet: Misinformation/fake news, ulighed, klodens skrantende helbred mv.
Det er altså mere de store sager end det er de personlige, kærlige eller erotiske "jeg-synger-bukserne/kjolen-af-dig"-temaer, der er på programmet. Men det føles ikke frelst eller bedaget, som megen musik med et "politisk" budskab eller let kan komme til.
Der er en udmærket præsentation og gennemgang af albummet i New York Times fra i forgårs - jeg tror og håber den kan læses selv om man ikke abonnerer - linket er her: https://www.nytimes.com/2021/07/29/arts ... eview.html
Der er kun musik på 3 af de 4 LP-sider.
Men det er altså godt - og mastering-guruen Bernie Grundman (der er tæt på de 80 år!) har stået for den gode mastering og lyd. Også imponerende.
Hvis du bare er lidt til Prince, så skal du have dette album.
Tænk at have så meget musikalsk talent - for helvede hvor jeg savner manden.
Captain Phoenix skrev:Så sluttede sommer(hus)ferien og jeg kan kaste mig over de skiver, der landede her før/under ferien (man må jo se på de lyse sider af at ferien er overstået).
Blandt disse er endnu et hidtil uudgivet Bill Evans album*), nemlig "Behind The Dikes", der blev udgivet i anledning af Record Store Day d. 17. juli i år.
kbekke skrev:Whoa! Et pænt stort hul, der blev fyldt ud der. Der må være til mange timers lytning og læsning. Jeg er selv rimeligt blank hvad angår netop Queen - på nær det, der er blevet voldspillet i radioen og så “A Night At The Opera”, som Teenagedatteren forærede mig til min fødselsdag for et par år siden. -I virkeligheden nok mest for at kunne høre den meget højt, når hun var på besøg.
Det kunne være interessant at høre lidt om Queen’s musikalske udvikling gennem årene, når nu du så at sige har det hele ved hånden. -Ofte er det jo de første to-tre albums, der er de bedste. Sådan oplever jeg det i hvert fald tit.
bjerager skrev:Kommer... Det tager lidt tid... Jeg havde i forvejen 6 af deres albums, men ja, det var et stort hul. Indtil videre har jeg haft deres første plade på og så "A Night At The Opera". Jeg havde tænkt at begynde fra begyndelsen, og så bevæge mig kronologisk fremad. Men jeg måtte lige høre den plade i kataloget, som jeg kender bedst, for at danne mig et indtryk af lydkvaliteten sammenlignet med det, jeg ellers kender. Og den er god.
Captain Phoenix skrev:For nogen tid siden skrev jeg om Nick Drake, som jeg opdagede via en forumfælle.
Drake lavede smuk, følsom musik, men havde en vanskeligt, 26-årigt liv.
Idag faldt jeg over en fin lille film om hans liv, musik - og bortgang.
Det er "A Skin Too Few - The Days of Nick Drake" fra 1999 (47:54). Med i filmen er folk han indspillede med, studiekammerater - og hans søster samt stemmen af hans mor og far.
Filmen tegner et fint billede af Drake og hans problemfyldte liv.
Og vi er med helt ind i sengen, hvor hans mor fandt ham livløs d. 25. november 1974.
En trist skæbne - og et smukt musikalsk eftermæle.
Brugere der læser dette forum: Ingen og 37 gæster