Kdaddy skrev:Jimmy, Otis og Aretha i dag.
Lyder godt med shure m3d i 3012r.
Jesper
bjerager skrev:Og ja, ja, Claus - jeg ved godt at den er fra slutningen af 1979...
bjerager skrev:Den her udgave er fra 2016, en 180 grams sag remasteret blandt andet af af den snart allestedsnærværende Bernie Grundman. Og som sædvanlig har han gjort det godt. Bunden er virkelig god, der er god plads mellem instrumenterne, ro - og masser af dynamik. Desværre er der lidt knas et par steder på side 2.
Captain Phoenix skrev:bjerager skrev:Og ja, ja, Claus - jeg ved godt at den er fra slutningen af 1979...
Ja - det er jo dét jeg siger...![]()
Captain Phoenix skrev:Jeg er også noget træt af The Wall, selv om jeg som alle andre var vild med den, da den kom i 1979.
Ud over at man/jeg hørte den (for) meget, så er den med tiden - ift. min smag - for "programmeret", for "villet". Musikken bliver for meget en kulisse til at fortælle en historie.
Captain Phoenix skrev: Jeg savner dét, som Pink Floyd var så gode til på tidligere album:
Enten at man selv kan fylde forståelse og oplevelse ind i musikken, der var nyskabende - f.eks. som på Ummagumma (1969) og Meddel (1971).
Eller at teksterne/numrene er skarpe iagttagelse og bidske kommentarer til tidens tendenser - f.eks. TDSOTM (1973) med temaer om karriere-krav, tidens flygtighed, penge-begær mv. eller WYWH (1975) om tabet af en skrøbelig ven (Syd Barrett), griskheden i musikbranchen mv.
Captain Phoenix skrev:Jo, Rodger Waters havde på Animals og The Wall helt overtaget at skrive gruppens materiale - ligesom han gjorde på The Final Cut, hvor gruppen (igen efter min opfattelse) bliver ligegyldige.
Captain Phoenix skrev:2016-masteringen er (ligesom 2012-masteringen) lavet på digitaliseret materiale. Det betyder ikke nødvendigvis at den er ringere end de originale, analoge versioner. Men ellers går de bedste versioner, så vidt jeg kan finde ud af, for at være førsteudgaverne fra US, UK og Tyskland (i ca. dén rækkefølge).
bjerager skrev:Du har sikkert også hørt den fremragende podcast på DR om Bowies albums, "Fra start til slut". En ting som Jesper Borup flere gange undervejs kommenterer på er Bowies albums placering i forhold til sin samtid: Hvornår halser han bagefter, hvornår er han i sync med sin tid - og hvornår er han lige den smule foran sin tid der gør, at han er med til at definere sin samtid?
pqrannes skrev:Tak til Bjerager for at bringe Pink Floyds "The Wall" på banen.
Jeg var en af dem, der købte den straks, da den udkom. Jeg var da 17 år. Den blev købt hos Fona i Aars (så vidt jeg husker), og jeg fik endda lov til samme sted til at købe eksemplar til musiklæreren - og musikundervisning - på det gymnasium, jeg gik på. Så hørte vi den i musiktimerne til lærerens store begejstring.
Jeg havde hørt - og optaget på min fars Tandberg spolebåndoptager - et nummer fra albummet i DRs torsdagsrockprogram (?), og det var altså stort. Siden hørte jeg albummet så mange gange, at man skulle tro at det er løgn.
Filmen så jeg i Imperial bio på en tur til København i 1982. Ved siden af mig i biografen sad en pige, jeg var forelsket i. Det var stort.
Siden blev vi kærester, men da vi året efter blaffede gennem Jugoslavien, og jeg i Beograd købte The Final Cut i en lokal presning, købte hun også et eksemplar, hvilket i min optik var ganske overflødigt. Men hun fik ret. Et halvt år senere slog hun op. Siden har The Final Cut haft en særlig betydning for mig (men vist ikke for hende).
I anledning af opslaget her genhørte jeg i går ganske ædrueligt og usentimentalt hele The Wall i min gamle slidte udgave. Den holder, set herfra.
Måske spiller det ind, at jeg spiller på ganske store horn, som på en særlig taknemmelig måde passer til højt-og-lavt halvvejs ulideligt dynamisk teatralsk musik, som næsten kun Roger Waters kan lave det.
PQR
bjerager skrev:Forleden dag sad jeg og skulle bruge et stykke musik til et traterprojekt på jobbet, der havde noget med en fødsel at gøre. Og jeg kom så i tanke om at "The Wall" jo indledes med en fødsel og satte pladen på. Det er ikke en plade jeg hører tit mere, men den er unægtelig tæt knyttet til mine teenage år. Og ja, ja, Claus - jeg ved godt at den er fra slutningen af 1979, men den hører nu alligevel til 80'erne - især fordi filmen kom i 1982.
Da jeg satte den på afsløredes det hurtigt at pladen i den grad var præget af den måde, jeg havde spillet og skamspillet den på i sin tid. Masser af pops, cracks og andet støj. Og især side 2 og 3, som jeg synes er de to bedste sider på albummet var medtagede. Så jeg var jo ganske simpelthen nødt til at anskaffe mig et nyt eksemplar. Så det spinner her nu. "You can't have any pudding, if you don't eat your meat".
Den her udgave er fra 2016, en 180 grams sag remasteret blandt andet af af den snart allestedsnærværende Bernie Grundman. Og som sædvanlig har han gjort det godt. Bunden er virkelig god, der er god plads mellem instrumenterne, ro - og masser af dynamik. Desværre er der lidt knas et par steder på side 2. Ikke meget, kun en 4-5 cracks på "Goodbye blue sky". Men sgu lidt irriterende på en helt ny plade. Jeg orker bare ikke rigtigt at gøre noget ved det nu. De er lidt tunge at danse med i øjeblikket - forhandlerne. Forsyningskrisen har forsinket en del bestillinger for mig. Så jeg lever med det. Det her er realistisk set nok en plade, som bare hører til i samlingen, men som der nok nemt kan komme til at gå lang tid mellem at jeg kommer til at høre. Ikke fordi fortællingen om den fremmedgjorte Pink med et faderkompleks ikke er fremragende musik, men fordi jeg bare har hørt den SÅ meget. "Comfortably Numb" er bare et af de numre, som man kan teksten til fra start til slut udenad endnu så mange år efter.
Fensten skrev:bjerager skrev:Forleden dag sad jeg og skulle bruge et stykke musik til et traterprojekt på jobbet, der havde noget med en fødsel at gøre. Og jeg kom så i tanke om at "The Wall" jo indledes med en fødsel og satte pladen på. Det er ikke en plade jeg hører tit mere, men den er unægtelig tæt knyttet til mine teenage år. Og ja, ja, Claus - jeg ved godt at den er fra slutningen af 1979, men den hører nu alligevel til 80'erne - især fordi filmen kom i 1982.
Da jeg satte den på afsløredes det hurtigt at pladen i den grad var præget af den måde, jeg havde spillet og skamspillet den på i sin tid. Masser af pops, cracks og andet støj. Og især side 2 og 3, som jeg synes er de to bedste sider på albummet var medtagede. Så jeg var jo ganske simpelthen nødt til at anskaffe mig et nyt eksemplar. Så det spinner her nu. "You can't have any pudding, if you don't eat your meat".
Den her udgave er fra 2016, en 180 grams sag remasteret blandt andet af af den snart allestedsnærværende Bernie Grundman. Og som sædvanlig har han gjort det godt. Bunden er virkelig god, der er god plads mellem instrumenterne, ro - og masser af dynamik. Desværre er der lidt knas et par steder på side 2. Ikke meget, kun en 4-5 cracks på "Goodbye blue sky". Men sgu lidt irriterende på en helt ny plade. Jeg orker bare ikke rigtigt at gøre noget ved det nu. De er lidt tunge at danse med i øjeblikket - forhandlerne. Forsyningskrisen har forsinket en del bestillinger for mig. Så jeg lever med det. Det her er realistisk set nok en plade, som bare hører til i samlingen, men som der nok nemt kan komme til at gå lang tid mellem at jeg kommer til at høre. Ikke fordi fortællingen om den fremmedgjorte Pink med et faderkompleks ikke er fremragende musik, men fordi jeg bare har hørt den SÅ meget. "Comfortably Numb" er bare et af de numre, som man kan teksten til fra start til slut udenad endnu så mange år efter.
Det er så lige en postgang for tidligt ift. mine første musikalske oplevelser.
Her på matriklen er The The’s Soul Mining landet.
På mange måder spejler det lig PF sin tid. Om Matt Johnson er foran eller bagud ift. sin samtid, må være op til den enkelte.
I min bog er tekstmaterialet, er så begavet skrevet og formidlet, at det er evigt relevant og gør at jeg genbesøger musikken igen og igen.
Skulle få lyst til at lægge øre til dette album er Uncertain smile og This is the day gode steder at starte.
Giant er endnu et storslået nummer, som jeg drømmer om at høre på Ralph’s dobbelte Tannoys eller Sorenki’s JBL 4343 kloner.
Albummet er i øvrigt blændende mixet. Dynamisk, spaciøst og luftigt. På en “papairstynd” LP, ja det lader sig også gøre.
Kæmpe tommel op. Jeg er fortsat fan.
Så krydser jeg bare fingre for at jeg er en af de heldige, som får fat i en limited edition af THE THE Comeback tour.
God mandag,
Fensten
ralphandersen skrev:Tjek lige Matt Johnsons yndlings plader: https://thequietus.com/articles/30681-m ... kers-dozen
Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster