kbekke skrev:Spændende at vi nu får lov at høre nye (i hvert fald for mig) og efter coveret at dømme også unge og stadigt levende navne udgivet i den bedste kvalitet.
Er det korrekt opfattet, at der er tale om nye kompositioner og en duo bestående af sax og piano?
Captain Phoenix skrev:kbekke skrev:Spændende at vi nu får lov at høre nye (i hvert fald for mig) og efter coveret at dømme også unge og stadigt levende navne udgivet i den bedste kvalitet.
Er det korrekt opfattet, at der er tale om nye kompositioner og en duo bestående af sax og piano?
Jeg tager den med på træf i Hald, så man kan høre den (havde købt to, men den anden blev hurtigt solgt på Discogs).
Det er en blanding af egne kompositioner og (en enkelt tror jeg) standard.
Besætningen er klassisk kvartet (piano, trommer, bas) suppleret med en trombone på 3-4 numre (et godt tilskud).
kbekke skrev:Captain Phoenix skrev:kbekke skrev:Spændende at vi nu får lov at høre nye (i hvert fald for mig) og efter coveret at dømme også unge og stadigt levende navne udgivet i den bedste kvalitet.
Jeg tager den med på træf i Hald, så man kan høre den (havde købt to, men den anden blev hurtigt solgt på Discogs).
Det er en blanding af egne kompositioner og (en enkelt tror jeg) standard.
Besætningen er klassisk kvartet (piano, trommer, bas) suppleret med en trombone på 3-4 numre (et godt tilskud).
Frækt med trombone.
Gad vide hvilken menu man på Bartof Station ville servere til det?![]()
Glæder mig til at høre den.
kbekke skrev:The Who er et band, som jeg uden at lyve kan sige aldrig på nogen måde at have stået i forhold til. “Live at Leeds”-albummet kom med i stakken udelukkende af den grund, at jeg for et par dage siden læste et stykke om det. Den slags tilfælde er ofte netop ikke et tilfælde. Men snarere et tegn fra jeg-ved-ikke-hvor og sommetider er det eneste rigtige bare at gå med det og se, hvor det fører hen. Jeg tænker, at hvis man begår et live-album, der stadig bliver skrevet om efter 50 år. Så er der nok et eller andet der.
kbekke skrev:Jamen, det har jeg da![]()
Men jeg har haft brug for lidt tid til at fordøje, hvad det er, jeg hører på “Live at Leeds”, da jeg simpelthen ikke rigtigt har nogen referenceramme, der indeholder The Who. Jeg kender selvfølgelig godt historierne om Townsends smadrede guitarer og Moon’s mindst lige så smadrede hotelværelser. Selv Joe Walsh har udtalt, at det var Keith Moon, der lærte ham alle unoderne og gjorde ham til en “skidt knægt”.
Men The Who var bare ikke noget, “man” hørte der, hvor jeg kommer fra.
Så det er absolut med friske ører, at jeg sætter “Live at Leeds” på og får min egen oplevelse ud af det. Ufarvet af minder og alt for meget viden om, at “sådan var det”. Det i sig selv kan også være forfriskende.
Først og fremmest så bærer mit eksemplar i hvert fald præg af levet liv. Der er ring-wear, pletter af kaffe, øl eller andre substanser og masser af små spændende labels på. Det har åbenbart været “Peter Slootz’” plade engang og så er det en amerikansk eksport-kopi istedet for en original Decca. Det gør ikke mig noget.
Musikken og især The Who’s udtryk kan jeg kun beskrive som “VILD”. Det er vel nok et af de mest upolerede live-albums, jeg til dato har fået fingrene i. Townsends skærebrænder af en guitar er kæmpestor og nærmest overvældende og der er en energi, men også attitude over det hele, som mere minder om en slags præ-punk end art- eller hard-rock. The Who lyder ikke til at være taget til Leeds for at please sit publikum, men derimod for at gøre deres helt egen ting.
Men det er ikke det samme som at det ikke lyder godt. For det gør det. Ikke “audiofilt godt”, som en Steely Dan-plade. Men ærligt-godt i den forstand, at det er sådan her et højspændt ROCK-band skal lyde live. Man fornemmer klart, at det er optaget indendørs og selvom lyden er stor, meget stor faktisk, så er rummet ikke. Det lyder ikke som et sted, hvor der er plads til mere end måske 500 mennesker og de er sikkert alle sammen gået derfra med ringen for ørerne.
Så “Live at Leeds” er et spændende bekendtskab. Men også for mig lidt… anstrengende. Der er et eller andet over den måde, som The Who swinger på, som føles - ikke forkert, men alligevel anderledes. Som om de med vilje spiller en lille smule ved siden af beatet. De stryger imod og ikke med hårene, så sige. Hvis man f.eks. sammenligner med den cover-udgave af “Substitute”, som Billy Cross indspiller et årti senere med Delta Cross Band på albummet “Rave On”, så har den indspilning en helt anden smooth og “venlig” karakter (som alt hvad Billy Cross nogensinde har rørt ved). Men The Who live er ikke venlige eller medgørlige eller opsatte på at blive spillet i radioen. De er vilde, utilpassede og fuldstændigt ligeglade med, hvad nogen måtte synes om DET.
Det er selvfølgelig deres udtryk og det der gør, at The Who netop ikke er eller lyder som f.eks. Led Zeppelin eller Deep Purple, men derimod har deres egen plads i rock-historien. Jeg tror ikke, at “Live at Leeds” er den plade, der får mig hooked på The Who og det er nok heller ikke et album, jeg kommer til at vold-snurre. Men det er stadigvæk en keeper og en, det bliver spændende at finde frem om nogle år og genhøre.
bjerager skrev:Jeg har også "Live at Leeds" stående, og det er faktisk den eneste plade med "The Who", som jeg sådan rigtigt bryder mig om. Live - meget live, med en fantastisk energi i sig. De kunne helt sikkert puste ild i et publikum.
Deres studieplader derimod... Jeg ved ikke.... jeg kan bare ikke rigtigt få dem ind under huden. Og "Tommy" - teratralsk, og ikke på den fede måde...synes jeg....
Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster