Hvad snurrer netop nu?

Fundamentet for vores passion

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf mickr » man 19. nov 2012 00:34

Sådan Kim! De er nemlig rigtig fede!
Brugeravatar
mickr

Lokalitet: Århus

Indlægaf pqrannes » ons 21. nov 2012 22:25

Så nåede jeg til lidt færøsk jazz - det gør man ikke ofte.

Nuvel, denne har længe været i min besiddelse uden at jeg for alvor har lyttet til den:

Billede
[Jazz í Føroyum 2]

Den svinger storslået. Atlanterhavsjazz på højeste niveau?

Coveret er lavet af den store færøske forfatter (og billedkunstner) William Heinesen, og det gør det ikke ringere,

Den nyligt afdøde danske basunist Erling Kroner er med - det er et godt tegn; jeg fandt sidste år Erling Kroner Quintet "Music Book" - fra det aalborgensiske pladeselskab "Spectator Records" 1970 - der er så sjælden eller ukendt, at Erling Kroner artiklen på wikipedia (http://da.wikipedia.org/wiki/Erling_Kroner) end ikke har den med.

Der er endnu par andre færøske jazz-plader i samme bunke her; de kommer måske snart op.

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Geografisk sted: 9240 Nibe
Lokalitet: Nibe

Indlægaf sommer » ons 21. nov 2012 22:44

Hej Peter
Ja, alt på Spectator records er sjældent. Pladeselskabet brændte, og dermed også alle masterbåndene. Din plade er ikke en af de allemest sjældne fra selskabet, men - alt efter stand - så er en pris imellem 300-600 kr ikke ualmindelig. Ikke et dårligt fund :cool1:

Mvh
Sommer

PS: Har været længe væk fra forum - en lille dreng har indtaget det hele, og det er skønt :D men nu er jeg sporadisk tilbage. Og når det handler om sjældne plader, så kan jeg ikke dy mig for en kommentar. Undskyld Offtopic her til sidst - håber det kan tilgives.....
sommer

Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Indlægaf pqrannes » ons 21. nov 2012 22:44

Nå, ja, så løb den første færøske plade ud, og denne stod først for:

Billede
[Erling Kroner: Music Book]

Det svinger også rimeligt godt, free style-agtigt.

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Indlægaf Cinemad » ons 21. nov 2012 23:05

Hej Sommer

Tillykke med familieforøgelsen. :Thumpsup: For jeg regner med at det er sådan dit ps skal tolkes :?:

Skal du så ud og lede efte den store "Åh Abe" box på vinyl? :lol:
Learning by doing wrong.
Brugeravatar
Cinemad

Geografisk sted: Midtsjælland
Lokalitet: Hvalsø

Indlægaf pqrannes » ons 21. nov 2012 23:10

sommer skrev:Hej Peter
Ja, alt på Spectator records er sjældent. Pladeselskabet brændte, og dermed også alle masterbåndene. Din plade er ikke en af de allemest sjældne fra selskabet, men - alt efter stand - så er en pris imellem 300-600 kr ikke ualmindelig. Ikke et dårligt fund :cool1:

Mvh
Sommer

PS: Har været længe væk fra forum - en lille dreng har indtaget det hele, og det er skønt :D men nu er jeg sporadisk tilbage. Og når det handler om sjældne plader, så kan jeg ikke dy mig for en kommentar. Undskyld Offtopic her til sidst - håber det kan tilgives.....

Tak for kommentaren, Sommer, og til lykke, hvis genernes ønske om at multiplicere sig har fundet sted; intet er mere fantastisk (så vidt jeg husker - en af de to yngste har lige fået kørekort).

Min Erling Kroner Spectator LP er beklippet i coveret og måske ikke meget værd; men musikken!

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Indlægaf Captain Phoenix » ons 21. nov 2012 23:55

pqrannes skrev:Min Erling Kroner Spectator LP er beklippet i coveret og måske ikke meget værd; men musikken!

Den lyder spændende, Peter.
Og helt værdiløs er den sikkert ikke - prøv lige at se havde et EX eksemplar er solgt for...
http://clemensantikvariat.dk/music/record.php?id=1651

Hvis nogen ved hvor jeg kan få fingre i Erling Kroner-LP'en så send en PB (har en svaghed for de danske jazz-indspilninger - DR BigBand, Jens Winter, Jesper Thilo, NHØP se'fø'li m.fl.)
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf sommer » tors 22. nov 2012 23:38

Tak for lynkønskningerne - han nærmer sig nu snart et år, så helt nyt er det ikke. Men fagre nye verden er det bestemt :D
Clemens Antikvariat er de notorisk dyreste i landet, så prisen er nok sat lidt for højt. De håber nok på at en japansk samler slår forbi - det sker nok ikke så tit på de kanter! Men dog ikke en plade man se så tit. Mht. Til "saksningen" (Cut-out) af et covers hjørne, så er der vist uenighed i plademiljøet mht. Hvor meget det nedbringer en plades værdi. Det er blot et tegn på, at pladen på et tidspunkt har været solgt på udsalg, og - i en anden tid uden stregkodesystemer - ikke skulle kunne byttes/refunderes til en højere pris på et senere tidspunkt. Nogle brugte Cut-out modellen. Andre pressede huller i coveret, og jeg har sågar en plade, hvor der er skudt hul igennem både coveret og selve plade-label'en (og pladen). Lidt voldsomt. Nåh, men alt det ved i sikkert i forvejen...

For at holde trådens oprindelighed intakt, så kommer igen igen (sikkert) ham der spiller næsten fast på mit anlæg (Rogers, Naim Nait 2 og Sony ps-6750) og som også spiller lige nu mens der skrives.
Grant Green "Idle Moments"
Billede
sommer

Lokalitet: København

Indlægaf pqrannes » fre 23. nov 2012 08:21

sommer skrev:... Mht. Til "saksningen" (Cut-out) af et covers hjørne, så er der vist uenighed i plademiljøet mht. Hvor meget det nedbringer en plades værdi. Det er blot et tegn på, at pladen på et tidspunkt har været solgt på udsalg, og - i en anden tid uden stregkodesystemer - ikke skulle kunne byttes/refunderes til en højere pris på et senere tidspunkt. Nogle brugte Cut-out modellen. Andre pressede huller i coveret, og jeg har sågar en plade, hvor der er skudt hul igennem både coveret og selve plade-label'en (og pladen). Lidt voldsomt. Nåh, men alt det ved i sikkert i forvejen...

Der er klippet mere end almindeligt i coveret. En tidligere ejer har klippet hele toppen af forsiden (fuld bredde x 5 cm). Men det er jo et teoretisk problem, da pladen ikke skal sælges. Jeg er bare glad for, at jeg fandt den for en 5 kr. og for at have mulighed for at kunne spille den.

I øvrigt var det lidt af et tilfælde at jeg overhovedet fandt den. I en genbrugsbutik købte jeg en sær og ukendt plade med irsk musik (se evt. http://www.spectator-records.dk/antearrach.html) af to grunde: den var udgivet af et pladeforlag i Aalborg og en ganske ung Paul Banks spillede med på pladen.

Hjemme med adgang til internettet fandt jeg ud af, at Spectator Records ikke var hvilket som helst pladeselskab, og at dets plader tit havde en vis værdi. På min hornhinde hang i øvrigt et billede der viste at der vist var flere Spectator Records plader i kassen i genbrugsbutikken. Næste dag fandt jeg Erling Kroner pladen og en børneplade (http://www.spectator-records.dk/Rudy.html).

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Indlægaf pqrannes » søn 25. nov 2012 22:08

"Tak for gode som for onde år" med Poul Dissing og Benny Holst:

Billede

(dog via Dissing-CDen "Kun en spillemand")

er på mine Siemens Klangfilm OBer mm. næsten lige så fantastisk som da jeg hørte den første gang i ca. 1976 på min hr. faders Tandberg-båndoptager, som jeg allernådigst havde lånt op på mit teenageværelse og sluttet til mit (brugte) Philips plastic-anlæg (med indbygget grammofon!) og et par hjemmebyggede højttalere baseret på et Seas 3-vejs kit.

Wow.

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Indlægaf his067 » man 26. nov 2012 00:02

Ak ja, min spildte ungdom....

Billede
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf HpeA » man 26. nov 2012 00:43

his067 skrev:Ak ja, min spildte ungdom....
http://2.bp.blogspot.com/-LBRbuRx_iwk/U ... 4378_z.jpg

Var det ikke leverandøren til soundtracket til filmen : Blade Runner
?
Mvh.
Hp
- Hvis det ikke er 42,5 cm bredt og knaser lidt, er det ikke noget jeg vil eje !.-
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... -HwByfffoY - Anno 2013 -
http://www.facebook.com/profile.php?id= ... 26&sk=wall
Brugeravatar
HpeA

Lokalitet: 4700 Næstved

Indlægaf his067 » man 26. nov 2012 01:46

HpeA skrev:
his067 skrev:Ak ja, min spildte ungdom....
http://2.bp.blogspot.com/-LBRbuRx_iwk/U ... 4378_z.jpg

Var det ikke leverandøren til soundtracket til filmen : Blade Runner
?

Jo da, og også til Chariots of Fire (og utroligt meget andet). Men denneher var fra første gang jeg hørte om ham (1978?). Det var også ham der spillede tastatur instrumenter i Aphrodite's Child som havde en senere meget berømt sanger....Demis Roussos (Gys!!)
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf Cinemad » man 26. nov 2012 09:56

Sjovt. Heaven and Hell var også mit første bekendtskab med Vangelis. Siden blev det til 10 - 12 stykker mere.
Learning by doing wrong.
Brugeravatar
Cinemad

Indlægaf Cinemad » man 26. nov 2012 21:06

Var til loppemarked i lørdags og kom hjem med 20 gode skiver. Bl.a. en med dette fantastiske cover:

Billede

Har altid synes Elton John er en fantastisk musiker, men ofte lige lovlig poppet. Denne her er virkelig god.
Learning by doing wrong.
Brugeravatar
Cinemad

ForegåendeNæste

Tilbage til Musikken