Captain Phoenix skrev:mcs_5 skrev:The Shins - Port of Morrow, som der jo står på den.
Ja, det ser jeg.
Hvad jeg mente med spørgsmålet var at få noget at vide om musikken/gruppen/kunstneren/historien osv.
Den slags info gør det lettere at finde ud af, om man skal købe/låne/lytte til udgivelser, der er helt ukendte for én - og mere mening her i tråden end "bare" et billede af coveret.
Syret at den faktisk fås på spolebånd - og er udsolgt jvnf linket!
Good point. Problemet er bare, at jeg ikke rigtigt ved, hvordan jeg skal beskrive denne her plade. Er det dyster popmusik eller snarere poppet dystermusik?
The Shins er et af de bands, der hele tiden næsten lyder som noget man måske har hørt før – og så alligevel ikke. Det ene øjeblik tænker man Portishead eller en syg fætter til Coldplay. Det næste øjeblik kunne ”Port of Morrow” være en plade som the Moody Blues ville lave i 2013, hvis de altså ikke havde været nogle gamle tresserudskrab. Og hele tiden ligger Lloyd Cole og lurer i baggrunden, selvom The Shins egentlig slet ikke LYDER sådan.
Der er en stemning af noget, der på samme tid er både dragende og mildt foruroligende: Ligesom når man har fanget et glimt af noget ud af øjenkrogen. Man nåede ikke at se, HVAD det var. Men der var NOGET. Eller når man vågner lettere konfus og bare VED at man har drømt noget vigtigt, men ikke på nogen måde kan huske det.
Og nej, jeg har hverken røget eller drukket – det er bare sådan den her plade virker på mig. Det er meget anderledes fra alt den 50’er hardbop. 70’er progrock, female singer-songwriter, tømmermandsblues og hvad der ellers normalt roterer hjemme hos den gamle hipster.
Og egentlig var det nok bare det, jeg ville sige: Altså hvor fedt det er, at man her i 2012 stadig kan bruge en halv time på at bladre nye plader igennem nede hos den lokale pusher. Finde tre som virker interessante. Vælge en af dem og tage den med hjem og så få en opleveren…
Ps: Det ville ikke have overrasket mig det mindste, hvis Mikkel sad klar derhjemme med fingeren på Rec + Pause, når Bill & Rebecca spiller The Shins på http://www.radioparadise.com/rp_2.php# (hvilket de tit gør), men det er jo en HELT anden historie og åbenbart ikke sådan det hænger sammen alligevel