Hvad snurrer netop nu?

Fundamentet for vores passion

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf kbekke » tors 20. dec 2012 15:31

Captain Phoenix skrev:
mcs_5 skrev:The Shins - Port of Morrow, som der jo står på den.

Ja, det ser jeg.
Hvad jeg mente med spørgsmålet var at få noget at vide om musikken/gruppen/kunstneren/historien osv.
Den slags info gør det lettere at finde ud af, om man skal købe/låne/lytte til udgivelser, der er helt ukendte for én - og mere mening her i tråden end "bare" et billede af coveret.

Syret at den faktisk fås på spolebånd - og er udsolgt jvnf linket!

Good point. Problemet er bare, at jeg ikke rigtigt ved, hvordan jeg skal beskrive denne her plade. Er det dyster popmusik eller snarere poppet dystermusik?

The Shins er et af de bands, der hele tiden næsten lyder som noget man måske har hørt før – og så alligevel ikke. Det ene øjeblik tænker man Portishead eller en syg fætter til Coldplay. Det næste øjeblik kunne ”Port of Morrow” være en plade som the Moody Blues ville lave i 2013, hvis de altså ikke havde været nogle gamle tresserudskrab. Og hele tiden ligger Lloyd Cole og lurer i baggrunden, selvom The Shins egentlig slet ikke LYDER sådan.

Der er en stemning af noget, der på samme tid er både dragende og mildt foruroligende: Ligesom når man har fanget et glimt af noget ud af øjenkrogen. Man nåede ikke at se, HVAD det var. Men der var NOGET. Eller når man vågner lettere konfus og bare VED at man har drømt noget vigtigt, men ikke på nogen måde kan huske det.

Og nej, jeg har hverken røget eller drukket – det er bare sådan den her plade virker på mig. Det er meget anderledes fra alt den 50’er hardbop. 70’er progrock, female singer-songwriter, tømmermandsblues og hvad der ellers normalt roterer hjemme hos den gamle hipster.

Og egentlig var det nok bare det, jeg ville sige: Altså hvor fedt det er, at man her i 2012 stadig kan bruge en halv time på at bladre nye plader igennem nede hos den lokale pusher. Finde tre som virker interessante. Vælge en af dem og tage den med hjem og så få en opleveren…

Ps: Det ville ikke have overrasket mig det mindste, hvis Mikkel sad klar derhjemme med fingeren på Rec + Pause, når Bill & Rebecca spiller The Shins på http://www.radioparadise.com/rp_2.php# (hvilket de tit gør), men det er jo en HELT anden historie og åbenbart ikke sådan det hænger sammen alligevel :p
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Lokalitet: Vejle

Indlægaf Captain Phoenix » tors 20. dec 2012 17:10

Tak!
De' sgu' aldrig kedeligt at læse dine indlæg... :cool1:
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf Ehapa » tors 20. dec 2012 18:02

The Shins, og mange andre af tidens bands synes jeg har mange referencer til 70ernes Glamrock/t-rex ,Sparks m.m,
ikke dårligt... omend det bliver lidt for pænt mange gange.
Ehapa

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf Boptilyoudrop » tors 20. dec 2012 19:10

Det blev en oplevelse at læse tråden i dag, tak for det! Nysgerrig, det blev man :cool1:
Boptilyoudrop

Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Indlægaf mcs_5 » tors 20. dec 2012 19:32

kbekke skrev:Det ene øjeblik tænker man Portishead

Det gjorde jeg så også ;)

Billede

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf pqrannes » lør 5. jan 2013 23:33

Så blev det til en af mestrenes mesterværker (http://www.rollingstone.com/music/album ... t-20120830) på CD:

Billede

[Bob Dylan – Tempest, 2012]

Endnu ikke omtalt her på forum, måske en fejl eller bare en forglemmelse; måske er der ikke mange "followers" til Bob Dylan og især den sene Bob Dylan. Måske, måske, men det lover i disse gamle ører efter et par numre ret godt.

PQR
Senest rettet af pqrannes lør 5. jan 2013 23:46, rettet i alt 1 gang.
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Geografisk sted: 9240 Nibe
Lokalitet: Nibe

Indlægaf X-ray » søn 6. jan 2013 00:39

pqrannes skrev:Så blev det til en af mestrenes mesterværker (http://www.rollingstone.com/music/album ... t-20120830) på CD:

Billede

[Bob Dylan – Tempest, 2012]

Endnu ikke omtalt her på forum, måske en fejl eller bare en forglemmelse; måske er der ikke mange "followers" til Bob Dylan og især den sene Bob Dylan. Måske, måske, men det lover i disse gamle ører efter et par numre ret godt.

PQR

Jeg suste faktisk ud og købte Tempest/LP - lige da' den udkom! Jeg har ikke tidligere haft noget med Dylan... men syntes, at det jeg havde nået at høre i radioen inden, var så godt - at det var hér min Dylan samling skulle starte! Det er et album, som holder hele vejen igennem :cool1:. Den ligger jo vedlagt som CD også - og det gør, at den her i huset med success, har været brugt som "taffel" musik... sådan lidt i baggrunden. Mine gæster kender det ikke - men de har kunne lide hvad de hørte... ;)

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray

Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Indlægaf his067 » søn 6. jan 2013 00:57

Dylan har aldrig sagt mig noget.

Her er noget der er meget bedre!

Fiona Apple: The Idler Wheel Is Wiser Than the Driver of the Screw and Whipping Cords Will Serve You More Than Ropes Will Ever Do. Overraskende og gennem-original.

Billede
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf pqrannes » søn 6. jan 2013 01:15

X-ray skrev:... men syntes, at det jeg havde nået at høre i radioen inden, var så godt - at det var hér min Dylan samling skulle starte! Det er et album, som holder hele vejen igennem :cool1:. ...

Super tilbagemelding, X-ray. God start: nu kan du evt. arbejde dig bagud i His Bobness' oeuvre - der kan godt være højdepunkter på vej til dig der. Mon ikke jeg skal snuppe nogle Bob Dylan-vinyler med til træf?

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Indlægaf X-ray » søn 6. jan 2013 01:20

his067 skrev:Dylan har aldrig sagt mig noget.
Her er noget der er meget bedre!

Fiona Apple....

Kunne vel begrænses til: Fiona Apple - er også rigtig godt!
Jeg vil i hvert fald kigge efter den, næste gang jeg er på indkøb... ;)

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray

Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Indlægaf Elway » ons 9. jan 2013 22:40

Efter 3 uger i Brasilien i december, havde jeg lige noget jeg skulle have ud af kroppen...

..på den gode måde :p

Billede
Yesterday, I wanted tacos. Today, I had tacos. Follow your dreams...
Brugeravatar
Elway

Lokalitet: Aalborg

Indlægaf pqrannes » ons 9. jan 2013 22:55

Elway skrev:Efter 3 uger i Brasilien i december, havde jeg lige noget jeg skulle have ud af kroppen...

..på den gode måde :p

Billede

Velkommen hjem. Spændende plade ser det ud til.

Ham Toots har vel godt at af at blive blødt lidt op af sydlandske toner?

Selv ender jeg tit semi-brasiliansk her:

Billede

Den plade kan jeg bare ikke få nok af. Lyden i OB er ikke mindre end storslået (især Getz' sax).

Men nogle gange går turen også her hen, hvis det skal være hard core etnisk:

Billede

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Indlægaf Elway » ons 9. jan 2013 23:29

ja, Thielemans er egentlig ikke det der normalt flytter mig mest, men han komplementerer nogle brasilianske "standards" og ikke mindst Elis Regina godt. Meget laid-back... Elis Regina har vel nogenlunde gudindestatus i Brasilien og kender man hende ikke bør man lytte til denne:

http://en.wikipedia.org/wiki/Elis_%26_Tom
Billede

Meget "playful" i mangel af bedre udtryk... ;) Herren der er med hende her, har da også skrevet en kendt sang eller to.. :lol:

Getz/Gilberto-albummet du hiver frem er et af de helt store - og snyd ikke dig selv for denne - mindre kendte "#2" (live):

http://en.wikipedia.org/wiki/Getz/Gilberto_Vol._2
Billede

Den sidste du nævner der, kender jeg ikke. Noget at glæde sig til...
Yesterday, I wanted tacos. Today, I had tacos. Follow your dreams...
Brugeravatar
Elway

Lokalitet: Aalborg

Indlægaf kbekke » tors 10. jan 2013 18:38

Billede

På vinyl. Fra Biblioteket. Det er Rock. Det er Godt.

L::L
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Lokalitet: Vejle

Indlægaf Tonni » søn 13. jan 2013 14:16

På trods af at det er nogle "gamle travere", så kunne Bruce nu noget med Pete Seegers inspiration...

[youtube]http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&v=6Zt9mlP-NkM&NR=1[/youtube]

De er gode på Youtube! - Men noget helt andet over hornforstærkede flasker...
- Helt dejligt at få membranerne støvet af igen! Arme naboer... :Skor:

Edit: Ved ikke lige hvorfor link nr 2 driller?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

ForegåendeNæste

Tilbage til Musikken