Chick Corea - R.I.P.

I tirsdags mistede musikverdenen endnu én af ”de store”, nemlig pianisten Chick Corea, der har været en del af jazz-/fusions-scenen siden starten af 1960’erne. Corea blev 79 år og døde af kræft.
Mange kender nok bedst Corea fra gruppen Return to Forever, som har udgivet en del jazz-fusions-album op gennem 1970’erne (nogle af dem er rigtig gode). Her spillede han bl.a. sammen med andre store navne som bassisten Stanley Clarke og trommeslageren Steve Gadd – og på enkelte med sangerinden Flora Purim (se senere).
Chick Corea har også – som sideman – spillet med en bunke andre jazz-koryfæer f.eks. Stan Getz (mest akustisk piano) og Miles Davis (fra da Davis ”blev elektrisk” på Bitches Brew).
Dén er jeg altså ikke meget for – selv om man må erkende, at Davis med BB og ved slutningen af et årti ATTER skubbede til og skiftede gear på jazzen, så det kom til at præge den længe efter:
Hans tanget-spil (hyppigt på elektrisk keyboard) er til den tempofyldte, energiske side - man finder ikke f.eks. Bill Evans mere eftertænksomme og "følende" spil hos Corea. Driv'et er hyppigt lidt a la Oscar Peterson's, hvor der også kunne komme kog på kedlerne (men ikke kun).
Jeg snurrer til mindet om Corea to af de skiver med ham, som jeg sætter mest pris på.
De er i Top-3 blandt Corea-albums her på matriklen – og klart i Top-100 blandt alle jazz’pladerne jeg har (fruen hader dem - men hun er ikke hjemme, så
):
”Return to Forever” (1972) og ”Light as a Feather” (1973). På begge spiller nævnte Flora Purim en væsentlig rolle med sin (delvis ordløse) sang – og det er med til at skabe en særlig stemning på hvert af album’ene.
Det er ikke koncept-album, men alligevel er det som om der er en gennemgående tråd/stemning/idé gennem dem. En stemning jeg rigtig godt kan lide at træde ind i og som er lidt drømmende (om tilværelsens, kærlighedens og lives muligheder – vel…).
Mange kender nok bedst Corea fra gruppen Return to Forever, som har udgivet en del jazz-fusions-album op gennem 1970’erne (nogle af dem er rigtig gode). Her spillede han bl.a. sammen med andre store navne som bassisten Stanley Clarke og trommeslageren Steve Gadd – og på enkelte med sangerinden Flora Purim (se senere).
Chick Corea har også – som sideman – spillet med en bunke andre jazz-koryfæer f.eks. Stan Getz (mest akustisk piano) og Miles Davis (fra da Davis ”blev elektrisk” på Bitches Brew).
Dén er jeg altså ikke meget for – selv om man må erkende, at Davis med BB og ved slutningen af et årti ATTER skubbede til og skiftede gear på jazzen, så det kom til at præge den længe efter:
- Cool-jazz’en i 1949 (”Birth of the Cool” – dog først udgivet i ‘57)
Modal-jazzen 1959 (”Kind of Blue”)
også altså Fusions-jazz’en 1969 (med "Bitches Brew" som det første, klare eksempel)
Hans tanget-spil (hyppigt på elektrisk keyboard) er til den tempofyldte, energiske side - man finder ikke f.eks. Bill Evans mere eftertænksomme og "følende" spil hos Corea. Driv'et er hyppigt lidt a la Oscar Peterson's, hvor der også kunne komme kog på kedlerne (men ikke kun).
Jeg snurrer til mindet om Corea to af de skiver med ham, som jeg sætter mest pris på.
De er i Top-3 blandt Corea-albums her på matriklen – og klart i Top-100 blandt alle jazz’pladerne jeg har (fruen hader dem - men hun er ikke hjemme, så

”Return to Forever” (1972) og ”Light as a Feather” (1973). På begge spiller nævnte Flora Purim en væsentlig rolle med sin (delvis ordløse) sang – og det er med til at skabe en særlig stemning på hvert af album’ene.
Det er ikke koncept-album, men alligevel er det som om der er en gennemgående tråd/stemning/idé gennem dem. En stemning jeg rigtig godt kan lide at træde ind i og som er lidt drømmende (om tilværelsens, kærlighedens og lives muligheder – vel…).