fisk skrev:Jeg så en tråd her på sitet, hvor der var nævnt en episode af Hjernekassen om HIFI. Der deltog tre eksperter - en her fra sitet. Jeg lyttede med stor fornøjelse til programmet, hvor hver af eksperterne bl.a. havde valgt en sang, som de synes var særlig god til at høre på gode HIFI-anlæg. Et af numrene var bl.a. et fedt Leonard Cohen nummer med Jennifer Warnes.
Ja – det var jo mig, der var med i Hjernekassen tilbage i november 2015 (udsendelsen er ikke længere på dr.dk – ligger der kun i 3 år).
Hjernekassen1 30 NOV 2015.jpg
Den LP jeg bidrog med dér, var
Jennifer Warnes : ”Famous Blue Raincoat” (nummeret: "First we Take Manhattan"), som måneden før blev (gen)udgivet på Impex Records. Det er dén version*), man skal have, hvis lyden skal være optimal. De alm. udgaver er nu ikke dårlig, men til Impex-versionen har Bernie Grundman haft gang i sin rent rør-bestykkede signalkæde til mastering af LP’en.
Generelt gælder for album, jeg benytter til prøvelytning af (nye) anlæg/komponenter, at musikken skal være god/i min smag og være til at høre på gentagende gange efter hinanden.
Et råd kan være at finde 3-4 albums, som man lærer at kende så godt, at man etablerer en ”indre reference”, så man kan høre de forskelle, der er, når man hører dem på andre anlæg, nye komponenter osv.
Blandt de album, jeg mest benytter (ud over ”Famous…”), er:
Dire Straits: ”Dire Straits” (navnlig ”Water of Love”).
Jeg har hidtil benyttet den version, der kom med box-sættet ”The Studio Albums 1978 - 1991” (hvor samme Bernie Grundman har stået for mastering’en sammen med et par andre kapaciteter).
For nylig landede imidlertid Mobile Fidelity’s version af albummet (en 2LP/45rpm-udgave), så jeg forventer, at den lyder endnu bedre og overtager rollen som test-skive.
Art Blakey And The Jazz Messengers: ”Art Blakey And The Jazz Messengers” (almindeligvis omtalt som “Moanin’”). Titelnummeret har meget fine optagelser af blæsere og ” The Drum Thunder (Miniature) Suite” (del 1) er en god test af afspillekædens evner i det dybe register (nærvær, transienter).
Min version af LP’en er en ganske almindelig US-presning. Den lyder godt.
Men der er ikke tvivl om, at udgaverne fra Analogue Productions (2 x 45 rpm, 2008) og Music Matters (1 x 33 rpm, 2014) må lyde fantastisk. De koster p.t. omkring 1.500-2.000,- i mint-stand og lyden skal nok være pengene værd (bl.a. fordi dén slags LP’er fortsætter med at stige, så man kan få pengene hjem igen hvis man skulle finde på at sælge).
Men jeg holder lige på moneterne lidt endnu, for d. 9. april udgiver Blue Note ”Moanin’” i deres Classic Vinyl Reissue Series, som koster under 200,- pr. LP.
OG det er samme Kevin Gray (notér navnet!), der står for masteringen af både AP og MM-udgaverne - og den kommende Classic Vinyl Reissue-version. Hvis man er heldig benytter Blue Note måske Music Matters 2014-masteren – og vupti har man sparet omkring 1.500,- og får samme fremragende lyd (udgivelserne i serien
so far lyder rigtig godt).
Dave Brubeck Quartet: ”Time Out” er en anden favorit – både pga. musikken og optagelsens kvalitet. Man skal lige vænne sig til den lidt pudsige instrument-placering (trommer rent V-kanal, piano rent i H-kanal). Men her ud over er det bare en flot optagelse med mange nuancer for alle instrumenter.
Læg i øvrigt mærke til, at favorit-nummeret ”Take Five” er sammensat af to optagelser – ikke særlig elegant klippet sammen efter Paul Desmonds sax-solo (1:51).
Testpladecovers.jpg
Og der er mange af andre, f.eks.:
Getz/Gilberto – ikke mindst 2020-udgaven fra Acoustic Sounds Series lyder godt, selv om vinylen ikke er så støjsvag som den burde (og der er nogle få drop outs rundt omkring – de oprindelige masterbånd, der er benyttet til denne version, nærmer sig de 60 år…).
Dave Grusin: “Mountain Dance”. Digitaloptagelse fra 1980 I know… men flot optaget, produceret – og i den japanske JVC-presning lyder dén plade altså godt. Marcus Miller står for lidt funky bas-spil rundt omkring. Den fås i NM-kvalitet til omkring 100,-.
Jeg har en version fra kult-pladeselskabet Nimbus Records på vej ind – de har lavet ultimative vinyl-udgaver af andre ting, så det bliver spændende).
Kunne blive ved lidt endnu (heldigvis) - men: prøv dig frem og find din egen reference.
*) i 2007 blev albummet udgivet i en 3LP/45rpm-udgave. Har aldrig hørt den – men. den lyder nok… fantastisk. Fås faktisk i plomberet udgave, hvis man graver dybt nok i lommerne…