The Beatles i Danmark - 60 år siden

Fundamentet for vores passion

The Beatles i Danmark - 60 år siden

Indlægaf Captain Phoenix » ons 5. jun 2024 00:35

I dag - d. 4. juni - er det præcis 60 år siden The Beatles gav deres eneste koncert (faktisk 2: kl. 18 og 21:30) i Danmark. Det skete i KB-hallen på Frederiksberg d. 4. juni 1964. "Beatlemania" var sat ind nogle måneder før og begge koncerter var store tilløbsstykker med skrigende fans, fulde huse (+4.000 pr. show), talstærkt politi-opbud osv.

For at fejre 60-året var der her til aften et jubilæums-arrangement i (den genopførte) KB-hal.
Her kunne man opleve "The Bootleg Beatles", som vel er det mest respekterede Beatles-kopi-band, der findes.

Jeg har aldrig set/hørt dem før, men må efter aftenens koncert sige, at jeg er imponeret. Særdeles imponeret.

TBB1964.jpeg

De spiller Beatles' musik 99% perfekt, de ligner (fan'me!) Beatlerne, tøjet er matchende, de gebærder sig på scenen som Beatlerne - selv Paul McCartneys udtale af "g" nærmest som "k" ("song" bliver til "songk") er sgu' på plads.

Vi fik ved aftenens arrangement dét repertoire, The Beatles optrådte med i 1964:

    I Saw Her Standing There
    I Want to Hold Your Hand
    All My Loving
    She Loves You
    Till There Was You
    Roll Over Beethoven
    Can't Buy Me Love
    This Boy
    Twist and Shout

Da dén del af koncerten var overbevisende afviklet, sagde "Paul": See you in four years.
Og efter en kort pause kom bandet på scenen igen - denne gang som The Beatles så ud i 1968.

TBB1968b.jpeg

Herefter gav de en god times koncert med musik fra 1968-albummet "The Beatles"/"Det hvide" og "Abbey Road" (+ nummeret "Let It Be"). Også det holdt 100%.
Paul spillede på den periode-korrekte Rickenbacker-bas - og sådan var det hele vejen.
Som ekstranummer fik vi "Hey Jude" og "The End" (der slutter Abbey Road-albummet).

Det blev til en storslået aften med stærk musik, dansen mellem stolerækkerne, skrålen med - faktisk som en rigtig live-koncert

Jeg er ellers særdeles kritisk når nogen prøver kræfter med skatte som The Beatles' katalog og fumler rundt med de musikalske kronjuveler, dette er. MEN jeg overgiver mig fuldstændigt her. Det var virkelig imponerende - ja i små glimt nærmest skræmmende - så tæt Bootleg'erne kom på, hvad man har kunne se på film mv. om hvordan The Beatles optrådte.

Jeg forstår at The Bootleg Beatles kommer til København (Operaen?) i februar 2025.
Jeg kan varmt anbefale at opleve dem - og den bedste popmusik et enkelt band har udgivet.

EDIT: Et link til yderligere informationer om koncerten i 1964.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2630
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Tilbage til Musikken



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster