Dansk vintage jazz

Fundamentet for vores passion

Dansk vintage jazz

Indlægaf pqrannes » ons 5. dec 2012 23:47

En ny tråd her. Det har vi brug for.

Jeg hørte et program på DR P8/jazz i formiddags på computeren på arbejde. I en arkivoptagelse fra 1974 talte en (tidligere) fulderik om sit virke i dansk jazz. Det viste sig at være nu afdøde trommeslager Jørn Elniff, jeg hørte.

Siden google jeg ham og (især) hans plader (plade?); en stod til 1000 Euro hos Sound Station (hvad man så end mener om det). Så tænkte jeg; dansk jazz er måske ikke så ueffen (jeg har en plade med fede Erling Kroner allerede)?

Hjemme i hifi-rummet efter en overrumplende dag, kiggede jeg nyere stakke af plader igennem og fandt - apropos dansk jazz - en tudegrim plade med Papa Bue's jazz band i en stak af hovedsaglig klassiske plader som en gammel gymnasieven har overbragt mig fra hendes fars/mors bo:

Billede

Nå ja, jeg satte den på diy transcription grammofonen:

Billede

og alt det (halv-)gamle grej som følger efter den.

Konklusion: Hold da helt kæst, hvor det svinger!

Og f****, hvor har jeg ladet mange Papa Bue plader stå tilbage i genbrugsbutikker; den tid er ovre. Dansk jazz, også Papa Bue, rykker af h******* til.

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Geografisk sted: 9240 Nibe
Lokalitet: Nibe

Re: Dansk vintage jazz

Indlægaf pqrannes » fre 7. dec 2012 22:46

Og, hov, ja; kiggede lige mine jazz plader igennem forfra (det er ordene alfabetisk) og nåede ikke ret langt, inden denne dukkede op:

Billede

Den skulle da også spilles:

Konklusion: hold kæst, hvor det svinger. Det er godt optaget og musikerne synes at være brandgode (vintage-ord) og alt er godt.

Sjovt først at opdage Papa Bues Jazzband nu.

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Indlægaf Strandvaskeren » fre 7. dec 2012 23:12

Herlig musik og signeret cover, det er god stil.
Hygge..
Thomas
Brugeravatar
Strandvaskeren

Lokalitet: Hedehusene

Indlægaf kbekke » lør 8. dec 2012 15:08

pqrannes skrev:Og, hov, ja; kiggede lige mine jazz plader igennem forfra (det er ordene alfabetisk) og nåede ikke ret langt, inden denne dukkede op:

Den skulle da også spilles:

Konklusion: hold kæst, hvor det svinger. Det er godt optaget og musikerne synes at være brandgode (vintage-ord) og alt er godt.

Sjovt først at opdage Papa Bues Jazzband nu.

-Sådan er musikverdenen jo så forunderlig: Der er altid noget "nyt" at opdage, hvis man er parat til at tage det ind :thumbsup:

Personligt er jeg nok ikke heelt klar til at springe ud som Papa Bue-entusiast :oops: Men så er der jo heldigvis så meget andet godt at vælge imellem, f.eks.

Lydkvaliteten er ikke imponerende, men ihvertfald dejligt at se en flok "voksne" mennesker hygge sig med lidt vintage-jazz - på dansk og så i vore dage!
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Lokalitet: Vejle

Indlægaf pqrannes » lør 8. dec 2012 19:42

Går jazz-vinylreolen igennem med fokus på dansk (vintage) jazz.

Denne blev også hevet ud:

Billede
[Birgit Lystager: Love's Labyrinth]

Den er vist mere kuriøs (og eftertragtet af japanere) end en egenligt fed jazz-plade, selvom Birgit Lystager i vise sammenhænge kaldes for jazz-sangerinde.

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Indlægaf dfms » lør 8. dec 2012 20:22

Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 2stk. V15 og 6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms

Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Indlægaf pqrannes » lør 8. dec 2012 21:45

dfms skrev:

Spændende. Har ikke hørt/set klippet endnu, da en anden plade snurrer nu, men Kansas City Stompers har jeg også lige fundet frem, så de skal også snart snurrer her.

Men nu er det en sær, men ikke desto mindre ret svingende "happy jazz"- plade med nordjyske Gabadela Jazz Band. Pladen hedder (vist) "Slotgades Jazzklub" og er fra Quali-sound pladeselskabet.

Der er ingen billeder af pladen på nettet, så her er mine egne:

Billede

Billede.

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Indlægaf Remmos » søn 10. feb 2013 13:43

Slotsgades Jazz Klub. Oh disse minder. Dem har man da lov at have. Gabadela Jazzband, Den Lille Prins og mange
andre. Jeg kan opfordre til at tage ud på musikstederne og få serveret musikken inden den skal stoppes ind i de
2 boxe, og imedens den eksisterer.
Papa Bue oplevede jeg første gang til byfest i Juelsminde. Sidste gang i Fårup Skovhus. Da var Pappa blevet
så gammel at en bardame måtte hjælpe ham på senen. Men livsglad jazz musik der svinger.
I øvrige havde flere af medlemmerne i det orkester et meget professionelt forhold til alkohol.

v h J S
Vi ringer og De spiller: Jeg ringer på fredag.....
Udenlandsk: You are not a part of the answer, you are a part of the problem.
Remmos

Geografisk sted: Midtvendsyssel
Lokalitet: Hjallerup

Tilbage til Musikken