Jeg vil gerne starte med at henlede opmærksomheden på det USA baserede pladeselskab Telarc. De lavede nogle superbe indspilninger og (tyske) presninger i midt- slut halvfjerdserne. Musikken var optaget digitalt med det såkaldte SoundStream recording system, der var det første kommercielt tilgængelige digitale optage system. Det anvendte et bedre format (50 kHz sampling rate), end det der blev standard ved CD'ens fremkomst i start firserne (44,1 kHz sampling rate). 50 kHz sampling rate tillader (teoretisk) optagelse og gengivelse af op til 25 kHz toner, i praksis lidt lavere, mens 44.1 kHz sampling rate er designet til lige at kunne håndtere 20 kHz.
SoundStream systemet var i øvrigt udviklet af Thomas Stockham og commercialiceret sammen med en af grundlæggerne af KLH: Malcolm Low (L'et i KLH). Thomas Stockham var i øvrigt manden, der fik jobbet med at analysere båndene fra Nixons kontor ifm Watergate, og som fandt frem til at der var slettet 18 minutter fra båndene.
Nå det var vist noget af et sidespor, tilbage til Telarc's Soundstream plader, som i øvrigt kun indeholder klassisk musik. Ud over kuriositeten med Tchaikovsky's 1812 overture, er der tre plader jeg vil fremhæve for deres tekniske (dynamiske) kvaliteter samtidigt med at de indeholder fremragende musik:

Stravinsky's Firebird Suite med Atlanta Symphony Orchestra & Chorus dirigeret af Robert Shaw

Frederick Fennell der dirrigerer Cleveland Symphonic Winds i Holst: Suite Nos. 1 and 2, Handel: Music for Royal Fireworks og Sousa: Stars

Lorin Maazel og Cleveland symfonikerne har iøvrigt indspillet flere af Telarc pladerne i denne gruppe, alle fremragende indspilnger. Her Tchaikovsky: Romeo & Juliet; Nutcracker Suite

Tchaikovsky: Symphony nr 4 dirigeret af Lorin Maazel og spillet af Cleveland Symphony Orchestra, som er min favorit blandt Telarcs plader baseret på Soundstream recording systemet (jeg har tre eksemplarer, bare for en sikkerheds skyld).
Som (endnu) et lille kuriosum, kan jeg nævne, at da Lorin Maazel var formand for dommerkomiteen ved sidste års (2012) Malko konkurrence, skulle alle tre finalister dirigere en sats af én af følgende Tchaikovsky Symfonier: nr. 4, 5 eller 6, fordelt ved lodtrækning. Og det var så netop Venezuelanske Rafael Payare, der havde trukket finale satsen fra Tchaikovsky's 4. Symphony, der vandt.
Kan ses/høres her
http://www.dr.dk/P2/malko/Malko2012/Engelsk/Video/The+finale/20120515120343.htm
Start 12 minutter henne i programmet
Jeg har vedhæftet en fil med oversigt over Telarcs Soundstream indspilninger, vinyl udgaverne er til at komme til på ebay.
Mvh