Pladesamlerens Hellige Gral

Fundamentet for vores passion

Pladesamlerens Hellige Gral

Indlægaf Cinemad » ons 25. sep 2013 08:12

På grammofonen snurrer lige nu en plade jeg har ønsket mig i 25 år.

Tilbage i starten af firserne, da jeg for alvor begyndte at få ørerne op for den progressive rock, var det især to grupper, min interesse samlede sig om: Genesis og Barclay James Harvest.

Interessen for Genesis spredte sig også til de mange aflæggere af gruppen: Gabriels soloprojekter, Brand X, Anthony Philips o.s.v. Især Phil Collins var aktiv i alle mulige forskellige sammenhænge.

Han spillede f.eks. trommer på David Greenslades konceptalbum The Pentateuch, med det mest fantastiske cover jeg har set: En rigt illustreret bog i hardcover, gennemillustreret af Patrick Woodruffe. (Det er i øvrigt bagsiden af det cover, der ses i min Avatar).

Men nu tilbage til pladen der snurrer i baggrunden: Inden Phil Collins begyndte i Genesis, var han med i gruppen Flaming Youth, der udgav et album: ARK 2. Jeg har kun set den en gang før, hos en samler, hvor den ikke var til salg. Og i de pladesamlerkredse jeg bevægede mig i tilbage i slutningen af firserne, var det bare pladen, man ledte efter. Lidt ligesom den hellige gral.

Billede

Siden har jeg altid været på udkig efter den, når jeg bladrede igennem lp'erne på diverse markeder, genbrugsbutikker m.v.

Og nu står den så her. Godt nok i US-versionen, og ikke UK-versionen med de gennemsigtige folie-billeder, men tæt nok på.

Nu var det jo så at jeg gerne ville kunne slutte historien af med, at jeg fandt pladen i en lille støvet butik dybt inde i hjertet af en storby, som jeg tilfældigvis faldt over, da jeg kom til at gå til venstre i stedet for højre - men sådan er det ikke. Jeg har såmænd vundet en auktion på QXL. Som eneste byder. Og har i øvrigt opdaget at der er 15 eksemplarer til salg på discogs. Så meget for at det skulle være en hellig gral.

Men hvad skal jeg nu lede efter i de mange brugtpladestakke jeg bladrer igennem hvert år? Har I også en hellig gral - en plade I bare håber dukker op hver gang i bladrer i plader til salg? Måske kan jeg få inspiration til en ny gral
Learning by doing wrong.
Brugeravatar
Cinemad
 
Indlæg: 205
Tilmeldt: 24 apr 2012
Geografisk sted: Midtsjælland
Lokalitet: Hvalsø

Re: Pladesamlerens Hellige Gral

Indlægaf larsne » ons 25. sep 2013 10:34

For et par somre siden hørte noget fra jeg det danske band Moses' eneste album fra 71, og i og med at der ikke ligefrem har været mange dk bands indefor den tungere psykedelisk rock så røg den på 'wanted' liste, desværre er den pænt sjælden så chancen er MEGET lille for at finde den i en rodekasse.

Billede

Jeg har som erstatning en digital kopi, og efter lidt genhør så forekommer den en smule komisk med sine lidt simple musikalske arrangementer og håbløse skoleengelsk :lol: men stadig en 'hellig gral'.
Senest rettet af larsne ons 25. sep 2013 15:32, rettet i alt 1 gang.
larsne
 
Indlæg: 1280
Tilmeldt: 12 sep 2010
Lokalitet: Holstebro

Re: Pladesamlerens Hellige Gral

Indlægaf bjerager » ons 25. sep 2013 11:17

hmm, for nogen er CV Jørgensens "Sjælland" på vinyl noget nær den hellige gral - jeg er bare så heldig, at jeg allerede har den. Ellers er der da et par stykker, jeg gerne vil have fat i. The Isley Brothers & Jimi Hendrix "In the beginning" er en af dem. Jimi spillede som mange sikkert ved nemlig guitar i det band, inden han blev den store guitar-helt.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1882
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Pladesamlerens Hellige Gral

Indlægaf Hackenberg » ons 25. sep 2013 13:07

Dejlig tråd!
Har ønsket The Pentateuch siden jeg hørte den hos en ven. Må nøjes med en kassettekopi.
Sjælland ville dag fuldende samlingen men rigtig glad ville jeg blive for Søren Fauli's Fauli til dauli.
(hvem sagde skoleengelsk?)
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2114
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Pladesamlerens Hellige Gral

Indlægaf KlausM » ons 25. sep 2013 13:16

Jesper Klein udgav en plade i 1969, med titlen Hans Lyre, der siden nærmest er blevet kult. Den solgte nok ikke mange eksemplarer dengang; Jeg lånte den på biblioteket, og blev vild med denne ustyrligt morsomme plade. Desværre købte jeg den ikke. Pris idag 1500 kr plus:

Billede

Mvh Klaus
Senest rettet af KlausM fre 27. sep 2013 23:11, rettet i alt 5 gange.
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Pladesamlerens Hellige Gral

Indlægaf henhlars » ons 25. sep 2013 14:42

Simpelthen:
Uvurderlig skive :Thumpsup: - uvurderlig humor :lol:
Marantz 2245, Thorens 166 II med Benz og SA AV 70 ht'er samt Cain CD incl. Audioquest kabler. Sudgen A48, A28II og andet, der ligger og.....
Brugeravatar
henhlars
 
Indlæg: 126
Tilmeldt: 09 apr 2012
Lokalitet: 2990 Nivå

Re: Pladesamlerens Hellige Gral

Indlægaf Storken » ons 25. sep 2013 15:50

Jeg har to, men det ene er altså et kassettebånd, det håber jeg er iorden! Lad os dog starte med pladen.
Det Montreal-baserede band Godspeed You! Black Emperor udgav i 1997 deres første officielle album. Det hed F# A# (Infinity) og blev i første omgang udgivet i 500 eksemplarer, men grundet stor efterspørgsel blev der lavet et genoptryk. Pladen kom med alverdens lir som her afbilledet:
Billede
Udover selve LP'en, er der en skitse af et tog, en gammel flyer fra et af deres første shows, et diagram over selve pladen, en note hvorpå der er beskrevet hvordan musikken er blevet til samt en canadisk 1-cents mønt, der er blevet kørt over af et tog i Montreal. Alt dette er også med i genudgivelsen, og denne har jeg allerede. Nej, min hellige gral her er et af de første 500 eksemplarer. Forskellen på et originalt og et genoptryk er følgende: Billedet på coverets forside er på genoptrykket et digitalt printet billede, der efterfølgende er limet på. På de originale er det et analogt fremkaldt billede, altså i mørkekammer og hele svineriet. Eftersigende skulle alle de vedlagte sedler/tegninger også være originaltegninger i stedet for kopiprint. Mønten kan der ikke rigtig laves om på godt nok. Den sidste forskel er at de 500 første er nummerede i hånden med sølvblæk.
Forskellen lyder umiddelbart ikke af meget, og der er da også meget forvirring omkring det, men jeg er stor fan, og det spiller nok lidt ind. ;)

Den anden hellige gral er af samme band, men denne gang deres allerførste udgivelse, selvudgivet i 1994 på kassettebånd og kun i 33 eksemplarer. Det hedder All Lights Fucked on the Hairy Amp Drooling, og er nok ikke bare min men også mange andres hellige gral - i hvert fald at dømme ud fra en hændelse her for nylig. Det skal lige siges at INGEN udenfor bandets omgangskreds har hørt det, og det siges at der kun er 20 eksemplarer tilbage, som bandet selv, deres pladeselskab samt få af deres venner har.
For et par dage siden dukker der pludselig en fyr op her på internettet, som hævder at han tilbage i '94/'95 fik et bånd af en fyr i en pladeforetning. Han vidste ikke hvad det var, og kunne ikke umiddelbart lide det, så deet blev pakket ned. Han finder det så frem igen for kort tid siden, da han under en oprydning falder over sine gamle bånd. Han slår det op på nettet og finder ud af, at det muligvis er lidt en sjælden og meget(!!!!) efterspurgt udgivelse han står med. Han ligger billeder op af det. Billeder der aldrig er blevet set før og med masser af detaljer.
De kan ses her: http://imgur.com/a/Z9Zmf
Hele post rock fællesskabet går selvfølgelig helt amok, da der er blevet søgt i årevis, og med utallige falske versioner, som er blevet lagt på nettet. Fyren har så valgt at ligge et 8 minutters lydklip op, som består af 2 ud af 25 numre. Alle beder ham om at ligge det hele op, men det vil han ikke, før han har fået accept fra pladeselskabet. Så selvfølgelig (det er jo internettet) bliver han af en minoritetsgruppe svinet til og kaldt selvvisk og jeg skal komme efter dig, så nu har han slettet sin bruger på den givne side, dog med en forklarende besked om at han er glad for at de fleste forstår hans sag, og at han stadig vil afvente svar fra pladeselskabet.
Bandet selv vil ikke udgive det igen, da de mener det ligger så langt fra det efterfølgende materiale, og det derfor ikke vil kunne gå under samme navn.

Hvis jeg nogensinde finder sådan et eksemplar, så er jeg den lykkeligste mand på jorden! :OLO:
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11 mar 2013
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Re: Pladesamlerens Hellige Gral

Indlægaf No1 » ons 25. sep 2013 17:28

Hej alle pladesamlere og mednørder.
Denne tråd er for os pladesamlere noget af det mest interessante læsning indenfor genren !
Cinemad's intentioner er garanteret helt reelle når der spørges til hvad vi andre vil give arme og ben
for at få fat i.

Hvad vil du egentlig gøre hvis du finder een af de andre hellige Grall's der bliver vist i denne tråd ?
Beholde den ? - så er der een mindre til den der har ledt måske i årtier.
Eller kontakte vedkommende der listede den med tilbud om at bytte med noget andet ?
Eller slet og ret sælge den så dyrt som muligt hvilket man jo egentlig ikke kan bebrejde dig ;)

Tråden kan læses uden log in hvilket er uheldigt synes jeg, idet den hermed også kan læses af
ebay-hajer og lign der således får en fin "indkøbsliste" når der løbes om kap på loppe.

Disse linjer på ingen måde for at smadre tråden, men måske skulle den kræve log in ? Hvad synes man ?
Brugeravatar
No1
 
Indlæg: 232
Tilmeldt: 01 mar 2013
Lokalitet: Hellerup

Re: Pladesamlerens Hellige Gral

Indlægaf Klausen » ons 25. sep 2013 19:04

No1, det er da muligt at de holder øje med hvad andre ønsker sig men de kan da også læse at folk ikke vil gi en bondegård for en plade.
Desuden kan alle dem der har lyst om der er ebay-hajer eller andre der vil tjene på det da bare melde sig ind og så er man da ligevidt.
Brugeravatar
Klausen
 
Indlæg: 922
Tilmeldt: 14 nov 2012
Geografisk sted: Roslev
Lokalitet: Skive

Re: Pladesamlerens Hellige Gral

Indlægaf Cinemad » ons 25. sep 2013 19:26

No1:
Min hensigt var først og fremmest at dele glæden over at have fået ARK 2 i hus med ligesindede, der forstår min glæde. Et andet håb var at høre nogle historier om specielle udgivelser, og hvorfor de er så eftertragtede. Og det er jo også allerede sket.

Og hvis jeg en dag faldt over en af de eftertragtede plader, ville jeg elske at være den der kunne få et ønske til at gå i opfyldelse.Men det kan jeg jo sagtens sige.

Mvh Erik
Learning by doing wrong.
Brugeravatar
Cinemad
 
Indlæg: 205
Tilmeldt: 24 apr 2012
Geografisk sted: Midtsjælland
Lokalitet: Hvalsø

Re: Pladesamlerens Hellige Gral

Indlægaf No1 » tors 26. sep 2013 10:49

@ Klausen : Jamen helt klart ! Jeg tror dog at det trods alt er et fåtal der melder sig ind her udelukkende
for at "spionere" i samlernes hemmeligheder. Men som du selv er inde på - man kan aldrig være sikker !

@ Cinemad : jeg betvivler på ingen måde dine intentioner ! Til lykke med den ARK 2, forøvrigt :p Og det ER vitterligt interessant at få del i andre samleres hellige Gral's - tak for rigtigt gode beskrivelser her i tråden hidtil :thumbsup:

Tja, at samle rummer jo nogle paradokser - f.eks. hvor meget skal man "blotte sig" for andre i jagten på
ens hellige Gral ? I et andet (nu nedlagt) forum jeg var medlem af, nævnte jeg engang at et par udgivelser
var meget sjældne hvorefter administrator straks påpegede, at sådan noget var en dårlig ide fordi det
fik priserne til at stige eksplosivt ! Tja ... :Tanke:
Brugeravatar
No1
 
Indlæg: 232
Tilmeldt: 01 mar 2013
Lokalitet: Hellerup

Re: Pladesamlerens Hellige Gral

Indlægaf Fredmarantz » tors 26. sep 2013 13:57

Det skulle vel også være en naturlig ting at kunne fortælle, at der er noget, som man (og mange andre) er glad for, og synes er interessant og sjældent - uden at behøver at blande den allestedsnærværende økonomiske fnidder-fnadder ind i det.
Det er efter min mening noget mere interessant at udveklse synspunkter - oplevelser - erfaringer om de sjældne og interessante udgivelser som det de er - i stedet for at få paranoia og kigge i lommen hele tiden. Hold da de penge udenfor.
ellers kan vi jo snart ikke tale om noget, som vi gerne vil have eller allerede er glade for.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7450
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Pladesamlerens Hellige Gral

Indlægaf LarsW » tors 26. sep 2013 14:16

Dejligt at se, at der er mange forskellige interesser for forskellige typer musik.
Lige fra 300 år Klassisk musik til punk m.m. som jeg selv har interesse i.

Men vi kunne jo nok alle tænke os en fin pladesamling med det vi bedst kan li´
og måske får vi en dag en rigtig stor samling vinyler ;) så lad dog os hjælpe hianden
med at bytte osv. og sælge for en fornuftig pris

2db39e3ac7d09e187294e8089783c3ef.jpg

Finder man en rigtig fin sjældenhed kunne det jo være der var bonus :Briller:

Mvh.
LarsW
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Div. i Kenwood, Sansui, Denon + en større samling Elcaset Sony m. bånd , remote m.m.
Brugeravatar
LarsW
 
Indlæg: 520
Tilmeldt: 28 feb 2011
Geografisk sted: Glostrup
Lokalitet: Glostrup

Re: Pladesamlerens Hellige Gral

Indlægaf Ehapa » tors 26. sep 2013 16:10

Jeg har haft den hellige grail indenfor jazz, det var en Mint udgave af shahid shihab på Oktav, den blev indspillet i radiohuset, den blev udgivet i ca 200eks. Jeg vidste ikke bedre og hvad det var jeg havde solgte den for en halv tresser på loppemarked..båt..båt...husker godt ham der købte den så rigtig glad ud, men den dag jeg fandt ud af det sov jeg ikke ret godt...Hehe sådan kan det gå.
Ehapa
 
Indlæg: 875
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Pladesamlerens Hellige Gral

Indlægaf Captain Phoenix » tors 26. sep 2013 17:54

Ehapa skrev:Mint udgave af shahid shihab på Oktav, den blev indspillet i radiohuset, den blev udgivet i ca 200eks. Jeg vidste ikke bedre og hvad det var jeg havde solgte den for en halv tresser på loppemarked...

Arrrgh... Den slags gør ondt at høre (er selv på jagt efter DK jazz som f.eks. dén skive).
Originalen er nærmest uopdrivelig... Et japansk genoptryk koster 4-500,-
Men du gjorde nogen glad ;)
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2595
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Næste

Tilbage til Musikken



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster