Jeg vil gerne lægge op til en diskussion af jeres quadrofoni-vinyl.
Hvem vil starte?
pqrannes skrev:Jeg har også flere quadrofoni-plader, vist flest af SQ-typen, men da mit ret simple quadro-anlæg (i bedste fald) kun spiller Sansuis QS-format, er det ikke blevet til mange quadro-session her.
Sætte man dog f.eks. en Sansui quadro-forstærker (el.l.) til at spille syntetisk quadrofoni ud fra en en alm. stereo signalkilde (lp eller CD), kan der kommer meget sjov ud af det; jeg husker, at på albums af U2 blev guitaristen (The Edge?) "flyttet" over i den ene bagkanal.
Jeg har en enkelt nyfunden ''QS sampler-plade", som jeg ikke har fundet anledning til at få prøvet af:
PQR
Klausen skrev:Har da nogle stykker stående men høre dem aldrig da jeg ikke får at min Pioneer QX - 949A sat op til det.
Og så skal jeg jo lige ha' den rigtige pickup.
zaragon skrev:
øhhhh - U2 har da vist aldrig udgivet officielle quadro-LP'er, som jeg tror Claus søger og omtaler?? U2 kan klart være udgivet i multi-channel på CD/DVD, men den "gamle" fler-kanals teknologi sluttede trist og sørgeligt omkr. 1976/1977., og det vist da lidt tidligere end Helena Christensens gode ven Bono kom på banen??
pqrannes skrev:zaragon skrev:
øhhhh - U2 har da vist aldrig udgivet officielle quadro-LP'er, som jeg tror Claus søger og omtaler?? U2 kan klart være udgivet i multi-channel på CD/DVD, men den "gamle" fler-kanals teknologi sluttede trist og sørgeligt omkr. 1976/1977., og det vist da lidt tidligere end Helena Christensens gode ven Bono kom på banen??
Det skrev jeg vist heller ikke. Jeg skrev, hvordan det lød, når en alm. U2 stereoplade blev afspillet med syntestisk/synthesizet quadrofoni.
PQR
zaragon skrev:... ups - du har RET! Jeg bøjer mig i støvet og undskylder.Der bliver lavet meget musik i dag, hvor man benytter faseforskydninger, og det detekteres klart af SQ/QS-dekodere eller andre matrix-dekodere (ja, der er stadig en del i surround-anlæg), som så forsøger at "styre" instrumenter/solister til bagkanalerne.
mea culpa, mi scusi, señor![]()
bedste hilsener,
-z-
Brugere der læser dette forum: Ingen og 35 gæster