Det lyder mega-hyggeligt. Noget andet, der også er det, i hvert fald for mig, er Steely Dan.
Et foretagende, der befinder sig solidt placeret i kategorien af endnu-et-af-de bands-jeg-først-har-lært-ordentligt-at-kende-i-de-senere-år.
Selvfølgelig kendte jeg godt bandnavnet og måske har jeg ovenikøbet også hørt noget af musikken spillet igennem en søvnig natradio ud på de små timer i min ungdom. Men lige som så meget andet med Steely Dan, så var selv navnet tilpas
weird til at jeg aldrig fik den ide at undersøge det nærmere.
Indtil en dag, jeg kom hjem med en papkasse fyldt med godt & blandet fra et privat
garagesale et sted i Egtved.
Et pladecover dukkede op med en fyr, der sad der og lignede en mellemting mellem Humphrey Bogart og Far, som han ser ud på billeder fra sidste halvdel af halvtredserne. Men i stedet for disse to af mine tidligste forbilleder, så er det nu Donald Fagen, der poserer på albummet “The Nightfly” (1982). Stilsikkert som selve prototypen på en late-night-radio disc-jockey komplet med Chesterfields og broadcast transcription-grammofon.
IMG_2036.jpeg
Og musikken på Fagen’s første solo-album efter Steely Dan ER også netop det. Jazzy natradio-poprock mere end decideret “rock”. Med selvbiografiske tekster om opvæksten i et urbant forstads-New York. Men fremfor alt
smooth og ekstremt velproduceret, ganske som på især de to sidste af de “originale” Steely Dan-udgivelser; “Aja” (1977) og “Gaucho” (1980).
IMG_2038.jpeg
“The Nightfly” var et af de første fuldt digitalt optagede albums, der blev udgivet og på trods af, hvad vi i dag næsten alle sammen er enige om angående “digital lyd”, så synes
jeg at lyden i dette tilfælde er intet mindre end fremragende. Myterne om Steely Dan er, har jeg senere fundet ud af, utallige. Men et faktum er det, at Donald Fagen og Walther Becker i løbet af deres samarbejde udviklede det at være
studio rats til noget nær en kunstform. Ingen (på nær måske Boston) kunne som dem låse sig inde uger eller måneder i et studie og
obsesse over lyden af en enkelt eller to akkorder på et givent nummer. Eller hidkalde den ene super-professionelle studietrommeslager efter den anden til audition. For derefter at konkludere, at de “ikke kunne holde takten ordentligt” (indenfor millisekunder!) og ende med at bruge 150.000 USD (!!) på at lade Roger “The Immortal” Nichols udvikle trommemaskinen “Wendel”. Efterfølgeren “Wendel II” spiller iøvrigt trommer på “The Nightfly”.
Hvis man, som jeg, synes at den slags nørderi er både skørt og interessant, så er Alan Lewens’ dokumentar “Steely Dan: Aja”, der både fortæller historien om optagelsen af albummet “Aja”, men også lidt om bandet, absolut værd at se.
Men læg dertil også Walther Becker’s sans for den perfekte melodi og Donald Fagen’s jævnlige og omhyggeligt koreograferede nervesammenbrud, det hele understøttet af Gary Katz’ produktion og grunden var lagt for en absolut
killer-combo, hvis indflydelse på moderne populærmusik vi måske ikke tænker så meget over i dag. Populær musik er jo netop populært - i modsætning til
fint. Men udover de bands, som publikum, anmeldere og fans lytter til, så er der også de bands, som
andre bands lytter til og bliver inspirerede af. De er
musicians bands og hvis man lytter efter, så har Steely Dan’s
sound formentlig haft indflydelse på alt fra Toto over Roxy Music til Stig Kreutzfeldt og Sko/Torp
and way beyond. Ligesom det i 1970’erne var guitaristen, der var Gud og i 1990’erne DJ’en. Så var 1980’erne mere end nogle andre det årti, der bragte produceren og dermed
produktionen i offentlighedens fokus og det trip var Steely Dan måske et af de første bands til at starte for alvor. Godt hjulpet på vej selvfølgelig af udviklingen indenfor studie- og optageudstyr.
Sidenhen er jeg blevet kæmpefan af Steely Dan. Ikke bare af de intelligente og musikalsk ret avancerede arrangementer. Det kan godt være, at det lyder både lækkert og nemt. Men ligesom hos Mozart er der ikke nogle nemme genveje i Steely Dan’s musik og når ser man klippene, hvor de rent faktisk spiller, så er det altså ikke “røvbalde-klodser”, der bliver lagt ned. Jeg har endnu til gode at høre et Steely Dan-nummer fra deres klassiske periode, hvor alt ikke sidder absolut midt i skabet. Der er også de finurlige tekster, som man enten kan bruge utallige timer på at fortolke eller også bare gå og småsmile ad. Men fremfor alt er jeg vild med Steely Dan’s sådan lidt små-arrogante “dudeness”-faktor. De fleste tekster på især de tidlige albums fremstår som let overbærende og en smule kyniske betragtninger af og om det moderne menneskes ikke altid helt logiske gøren og laden. Der er en særlig indforstået og akavet “coolness” over Steely Dan, som gør at der på trods af alle studielækkerierne er tale om andet og mere end bare banale popsange. Det er på en eller anden mærkelig måde… identificerbart.
Geffen/UMe har endelig fået taget sig sammen til at genudgive Steely Dan-kataloget startende med debuten “Can’t Buy A Thrill” fra 1972. Det bedste af det hele er, at man efter min mening har valgt at gøre det helt rigtige ved både at tilbyde en luksus UHQR-version (AAA, 45 rpm) fra Analogue Productions til, hvad den slags nu er nødt til at koste OG en mere overkommelig standard-udgivelse. Begge versioner er mastered efter originale analoge bånd - på nær “Aja” og “Gaucho”, som ikke er udkommet endnu og hvor de oprindelige bånd under stor mystik tilsyneladende er forsvundet og har været det i mange år. Rygterne er mange især om “Aja”. Hvor ER de bånd henne? Er originalen mon i det hele taget skåret efter “originalen” eller en kopi og er kopierne dermed i virkeligheden kopier af kopier og ikke af originalen? Hvad vi derimod er ret sikre på at vide er, at standard-versionerne i modsætning til UHQR’erne er skåret efter digitale high-res filer - men altså fra den samme nye og analoge Bernie Grundmann-mastering.
Det er ikke så tit, at jeg bare køber rub og stub af noget. Jeg er nødt til at være en lille smule kræsen. Om ikke andet så af pladshensyn. Men lige præcis den her serie gider jeg godt at have, så jeg forudbestiller dem hos Rene efterhånden som de kommer. På nær “Aja” og “Gaucho”, som jeg allerede har i forvejen og jeg holder mig til “fattigrøvs-versionerne”:
IMG_2039.jpeg
Jeg kunne såmænd sikkert godt prioritere at få råd til at købe UHQR’erne. Hvis jeg virkelig ville. Men jeg gider simpelthen ikke betale ekstra for at have alle de bokse og jams stående og jeg gider SLET ikke at have LP’er, der skal spilles med 45 rpm. Bare for at få den “optimale” lyd. Spørgsmålet er også, hvor optimal lyden bliver bare fordi udgivelsen er AAA og “Ultra High Quality”. Vores gamle gnavpot Michael Fremer er i hvert fald ikke tilfreds med den seneste udgivelse i UHQR-serien, “Pretzel Logic”. Nu er Fremer jo mere end noget andet glad for Fremer. Men de observationer, han gør sig med UHQR er faktisk ikke så langt fra det umiddelbare indtryk, jeg fik under de første par gennemlytninger af mit standard-eksemplar. Uden at jeg egentlig synes, at lyden er
dårlig, men måske bare en smule mere afrundet og mindre
crisp end jeg havde forventet. Så lige her tror jeg altså ikke, at det er for lydens skyld, at man skal man punge ekstra ud.
Mine eksemplarer af “Can’t Buy A Thrill”, “Countdown To Ecstacy” og “Pretzel Logic” er bortset fra det, flade, fejlfrie og uden overfladestøj ab fabrik, noget det ikke burde være nødvendigt at nævne. Et solidt og udmærket produkt uden at være prangende og det er helt ok. Det har jo aldrig været meningen, at plader skulle være museumsgenstande eller samlerobjekter. En plade er en
brugsting. Et nydelsesmiddel, ligesom den cigaret, man kan komme til at tabe eller den dugvåde øl, man kan komme til at sætte på coveret en aften i hyggeligt selskab. Det gør ikke noget, at en plade også bliver brugt (men derfor må man jo godt passe lidt på alligevel).
Men det
allerbedste ved det hele sker imidlertid, når man vender “Countdown To Ecstacy” om.
Det er jo snart en del år siden, at jeg fandt “højtaleren i mit liv” nede i Harvey’s “Det Allerhelligste”. JBL L100 er helt sikkert ikke “den bedste højtaler i verden”. Det er heller ikke den bedste højtaler,
jeg har haft. Men der er til gengæld ingen anden højtaler, der nogensinde har lydt bedre i lige netop min stue. I mine ører. Med min musik og mit system. Og det er jo ikke fordi jeg ikke engang imellem kigger langt efter Tannoy, Klipsch og Altec. Ja, selv Snell og Audio Note har jeg haft fantasi-flirter med.
Men check nu lige, hvad det er for en højtaler Steely Dan har stående i studiet på bagside-fotoet af “Ecstacy”. Det er
ikke Tannoy eller Altec eller som man måske mere rimeligt ellers ville forvente det en JBL 43xx. Men derimod en vaskeægte “civil” L100 og hvis jeg ellers på noget tidspunkt har været seriøst i tvivl. Så var et enkelt blik på det billede nok til at slå alle tanker om andre højtalere ud af hovedet på mig:
IMG_2042.jpeg
For hvis en højtaler, hvis
mine højtalere er gode nok til Steely Dan. Så er de helt sikkert også gode nok.
Til mig.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.