Hvad snurrer netop nu?

Fundamentet for vores passion

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf trikker » man 7. feb 2022 09:51

:lol: kan du ikke bare vende det døve øre til. Så har du også mono ????? :lol:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
trikker
 
Indlæg: 357
Tilmeldt: 29 jul 2018
Geografisk sted: Foran højtalerne
Lokalitet: Viborg

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf kbekke » man 14. feb 2022 17:53

En tsunami af jazz. Er vel nærmest det, der har ramt Seniorhipster-hulen på det seneste. Jeg gik ind i det nye år med et forsæt om i ‘22 at forsøge at kuratere lidt mere.

Lidt flere af de gode, solide udgivelser. Dem, jeg ved, jeg kommer til at høre og glædes over mange gange i de kommende år og så måske lidt færre af tilfældighederne. Dem, der mest bliver købt fordi de ser sjove ud eller af ren og skær medlidenhed, fordi ingen andre vil ha’ dem.

Så her står jeg allerede nu i midten af Februar. Med alt for meget på een gang. For meget til at lytte seriøst igennem og også for meget til at gå i dybden med her.

Først og fremmest Coltrane. Coltrane med Miles. Men især Coltrane uden Miles fra Analogue Productions’ “Impulse!”-serie. Men også et par solide Steeplechases og Blue Notes er det blevet til.

AAE5A8B0-392F-400B-8632-829F85B05300.jpeg

De er alle sammen gode. Men nogle kræver mere end andre.

Der er også et par overraskelser i mellem. Især når man begynder at sammenligne.

F.eks. guitaristen Grant Green’s “Idle Moments” og “Trio 1”-albummet med NHØP, Billy Hart og Philip Catherine.

Green, der var en mester i “buttery” fingerspil og næppe slog een eneste akkord an i hele sin karriere og Catherine, der på “Trio 1” næsten ikke spiller andet - nogle gange hviskende uhørligt og andre gange dundrende højt i et brus af reverb. De ligger i hver sin ende af guitar-jazzen. Men de formår begge at væve meditationer og permutationer ud over det sædvanlige fra de seks strenge.

På samme måde ligger Coltrane’s dekonstruktioner af begrebet “jazz” (og tonalitet) milevidt fra Rockwell og Henderson’s hårde bop og Lee Morgan’s mere “dansante”, til tider næsten Herb Alpert-agtige “Rumproller”.

Jazzen er stor. Den er mægtig. Tilsyneladende uden ende og året er kun lige begyndt.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1318
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Captain Phoenix » man 14. feb 2022 18:50

kbekke skrev:Men også et par solide Steeplechases og Blue Notes er det blevet til.

Det er altid godt, når der kommer en stak nye plader til :cool1:
De 2 Impulse-Coltrane hoppede jeg også på - de er endnu i forseglingen.
Kunne du lokkes til at medbringe Grant Green og Lee Morgan-skiverne næste gang du skal være sammen med et par forum-fæller ;)
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2577
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf kbekke » tirs 15. feb 2022 09:08

Captain Phoenix skrev:
kbekke skrev:Men også et par solide Steeplechases og Blue Notes er det blevet til.

Det er altid godt, når der kommer en stak nye plader til :cool1:
De 2 Impulse-Coltrane hoppede jeg også på - de er endnu i forseglingen.
Kunne du lokkes til at medbringe Grant Green og Lee Morgan-skiverne næste gang du skal være sammen med et par forum-fæller ;)


Naturligvis :cool1:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1318
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf trikker » fre 18. feb 2022 23:52

Fødselsdag gave fra konen
Så er der dømt tung metal
Det bliver en god weekend
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
trikker
 
Indlæg: 357
Tilmeldt: 29 jul 2018
Geografisk sted: Foran højtalerne
Lokalitet: Viborg

Torsdag d. 24. februar 2022...

Indlægaf Captain Phoenix » fre 25. feb 2022 12:10

...var en sørgelig dag, hvor en lille autokrat med al for megen magt besluttede at føre krig mod et fredeligt, demokratisk land i Europa.
Og der var ingen - slet ingen - opslag her på Vintagehifi.dk hele dagen...

Selv sad jeg mest og blev trist og bekymret af at have radioen kørende på P1.

Men det hjalp lidt på humøret, da DHL-manden ringede på døren ved 12-tiden.
I hånden havde han den pakke, Sam Records havde sendt kun 36 timer forinden.

Sam Records er et én-mandsfirma - startet og drevet af Fred (Frederic) Thomas i Paris.
Og historien om Sam Records ("Sam" efter Fred Thomas' søn) er faktisk lidt af et eventyr - hvilken man godt kan trænge til at høre efter dagen i går.

FT fra Youtubevideo.png

Uden nogen særlig viden om at drive forretning - eller om lyd- og pladeproduktion for den sags skyld - startede Fred Thomas i 2011 Sam Records. Hans drivkraft var interesse for jazz, fotografi - og en fascination af vinylplader, som han begyndte at købe i 1980'erne (et bedrøveligt årti - men enkelte gode ting kom der da ud af det. Det var dog naturligvis ikke 80'er LP'er Fred købte).

Selskabets særkende er at finde originale bånd fra jazz-koncerter i Frankrig/Paris i 1950/60'erne, at være omhyggelig i mastering- og presnings-arbejdet samt at indpakke i flotte covers med fotos lavet ud fra de originale negativer (her af mesterfotografen Jean-Pierre Leloir).

Det er altså et høj-kvalitets produkt, man får fra Sam Records - og det har spredt sig i "The Vinyl Community" på nettet (bl.a. YouTube), at selskabets udgivelser er i den audiofile førstedivision sammen med selskaber som Mobile Fidelity, Analogue Productions, Impex og andre.

Det gælder også for, hvad der var i pakken, som DHL-manden kom med i går.

IMG_4737.jpg

Der er tale om kvintet-jazz i hard-bop-genren med Donald Byrd (tp) og Bobby Jaspar (ts, fl) i forgrunden.
Og det er livlig, næsten energisk jazz, der spilles her - uden at det bliver forceret. Det må have passet godt til en sommeraften-koncert på den franske riviera der på vej ind i 1960'erne optimisme, tænker jeg.

Skiven føjer sig fint til lille stribe øvrige Sam Records-udgivelser, der allerede bor her.
Ikke den bedste (dét er nok "Jazz Sur Seine"), men god, så jeg vil gerne anbefale den - og ikke mindst Sam Records, på hvis hjemmeside der stadig er en del af udgivelserne tilgængelige.

PS: Et lille billede på hvilken omhu, der lægges i Sam Record's udgivelser.
Den aktuelle "Cannes '58" er
    Optaget i Cannes, Frankrig
    Rettigheder forhandlet/opnået gennem INA (Institut National de l'Audiovisuel), Paris
    Masteringen og skæring er sket i Los Angeles, det vestlige USA (af mesteren Kevin Grey).
    Plating (påføring af metal-lag på lak-masteren) er sket hos Quality Record Press i Kansas, det centrale USA.
    LP'erne er presset af Optimal i Tyskland (som i løbet af det sidste år har fået rigtig godt styr på deres kvalitetskontrol)
    Og så er de afsendt fra Sam records i 10.ende Arr., Paris
    - covers og foto kommer sikkert fra endnu flere andre lokationer...
I sandhed en imponerende logistikkæde, der gør det priserne på udgivelserne næsten uforståeligt rimelige.

De der har læst med helt hertil er måske interesserede i Sam Records, så jeg smider et link til Fred Thomas' egen fortælling om hans selskab og nogle af de første udgivelser. En sympatisk mand på en god mission (modsat hvor dette opslag startede), der med et glimt i øjet slutter interviewet med: "Det er et detektivarbejde... Det tager sin tid". Respekt for indsatsen. Hvis man slår undertekster til (og evt. sætter afspilningshastigheden ned), kan man nok forstå det meste uden at være franskmand, håber jeg.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Captain Phoenix lør 12. mar 2022 21:00, rettet i alt 1 gang.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2577
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Captain Phoenix » lør 12. mar 2022 16:02

Nå - vi skal jo også videre end indlæg om hvordan en handel køres af sporet, så jeg snurrer lidt vinyl...

Den langhårede smuttede med børnebørnene i Valbyparken - og så kunne jeg lige nå ind på hipster-Vesterbro og købe disse to i BEAT Records, Enghave Plads.

IMG_4823.jpg

Den til venstre er Acoustic Sound Series-udgaven, der udkom i går (d. 11. marts).
En spøjs kombination: Traditionalisten Ellington og grænsesøgende Coltrane, der i 1962 (hvor denne optagelse stammer fra) var på vej ud i nyt terræn - sådan halvvejs free-jazz-agtigt.
Han er ikke helt derude på skiven her - men det er garanteret noget af det vildeste, Duke Ellington (den pæne mand og musiker) har været med til at akkompagnere. For det er dét han mest gør: Lægger baggrunden for Coletranes sine steder ret vilde soli.
Vel har Ellington også solo-partier, som i kontrast til Coletranes er meget pæne - grænsende til det kedelige.
Så lad mig gå til konklusionen uden flere omsvøb:
Jeg synes ikke det hænger sammen, det her. De to store navne er simpelt hen for langt fra hinanden til at det bliver en samlet, organisk oplevelse. Og det gælder faktisk alle numrene på skiven.
Den er ellers flot pakket ind (Stoughton gatefold-cover) og godt masteret af Ryan K. Smith (Sterling Sound). Desværre er mit eksemplar ikke presset særlig godt af QRP, som jeg synes har leveret en del smuttere på det sidste (selv om de er meget stolte af sig selv) - der er baggrundsstøj og forvrængning i flere passager.
Den ryger retur - og vil ikke blive den mest spillede her på matriklen. Så lærte jeg dét.

Helt anderledes med albummet til højre: Stanley Turrentine: "Rough'n'Tumble" (udkom i sidste måned).
Den er til gengæld rigtig god. Som rigtig god.
Ud over rytmegruppen (med bl.a. McCoy Tyner, p og Grant Green, g) er der 3 sax'er samt Blue Mitchel på trompet. Og det får de 4 herrer på blæserinstrumenterne til at fungere rigtig godt sammen og hver for sig (i solo-passagerne).
Det hele swinger og har puls, uden at nogen skal eksperimentere sig steder hen, hvor bandet (og lytteren her i rummet) ikke har det godt med at være med.
Cover (Stougton igen), Mastering (Kevin Grey) og presning (RTI - dé kan deres s..t) sidder altsammen lige i skabet.
Jeg skulle have købt to af dem her i stedet.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2577
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Helikon » lør 12. mar 2022 18:34

Jeg var en tur forbi et af de her 10000 tings markeder og fandt lidt plader med 25% rabat, det kan vel ikke gå helt galt. Lester Young falder i min smag og det er en der har passet godt på dem. De snurrer nu og man vipper med foden.
Lou Reed på amerikansk presning fra RCA i 1974 står der der på labelen. Noget start-halvfjerdser syret, stemningen er så det er næsten som at være tilbage i 1974 i et folkevognsugbrød på vej ...... bare på vej.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf KenRas » lør 26. mar 2022 00:07

En af mine gode venner skulle rydde op i sit kælderrum og spurgte om jeg ville ovetage en stabel LP’er han havde stående. Den siger man jo ikke nej til, især ikke når de var gratis :p

Det blev til 103 LP’er og 6 singler, hvor der var meget godt imellem, en del i super flot stand.
I flæng kan nævnes:

Gasolin 1
Diverse Black Sabbath, Deep Purple, Led Zeppelin, Rolling Stones, Moody Blues, Doors
7 stk tidlige David Bowie
8 stk Diana Ross med/uden The Suprimes
Movie soundtracks
Lotte Rømer
Carpenters
Og meget mere…

Netop det gamle Suprimes har haft en speciel plads i mit musik univers. En musiklærer da jeg gik i 5 klasse spillede dengang en Suprimes Greatest Hits og så var jeg solgt. Det blev den første LP jeg købte 11 år gammel. Det var tider.

Lige nu snurrer en remastered 25th Anniversary release med alle de gode gamle numre fra 60’erne. Det er en 3-dobbelt LP i absolut mint kondition, så den er en fornøjelse at lytte til :Thumpsup:

EA57C7C3-56FF-4418-AFD5-FAFA2C7DDAE6.jpeg

Der venter mange dages lytning til alle de nyankomne plader. Især David Bowie glæder jeg mig til at lytte igennem.

Forsat god weekend foran højttalerne :p

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Dan63 » lør 26. mar 2022 17:37

Hej.

Jeg har her i weekenden siddet og lyttet til Catbird's Among Us og der kan man godt nok høre hvorfra Billie har arvet sin skønne stemme!
Især "City of blue". Den giver en omgang gåsehud!

Mange venlige hilsner Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Colossalt heldig donation

Indlægaf Captain Phoenix » lør 2. apr 2022 01:02

Jeg synes ellers ikke, at jeg havde ret mange fraværsdage i gymnasiet dér tilbage i midt-70'erne.
Og så må jeg alligevel have været fraværende hele den uge, hvor vores gode musiklærer Jens Thomsen introducerede Colosseum. For det han da have gjort, ikke?

Men jeg var der altså ikke - og derfor var jeg 100 % blank, da disse 2 skiver dukkede frem af en stak på ca. 130 LP'er, jeg forleden hentede hos en god ven. Han var flyttet fra stor Hellerup-villa til en 3-værelses i det hippe NordVest-kvartér.

Dét kaldte på en nedskalering af bøger, plader og tegneserier.
Om jeg ville hjælpe ham af med 6 bæreposer med plader..?
Er paven katolik..?

IMG_4956.jpg

Og sådan gik det til, at jeg her til aften snurrer disse fremragende skiver (én LP og én 2LP), mens den langhårede ser solen gå ned over indlands-isen (eller det, der er tilbage af den) henne i noget, de kalder Grønland. Så kan jeg skrue ret meget op før hun kan høre det - og dét indbyder musikken til.

Det er prog-rock med elementer af blues, jazz og en smule symfonisk inspiration.
Og begge album er intet mindre end fremragende - jeg er sådan helt blown away over at gå fra "Aner ikke hvem dét er" til "Hold da kæ.. - den plade må jeg altså lige høre én gang til" i løbet af 2 timer...

Navnlig 2LP'en "Colosseum Live" er helt forrygende. Der er guitar, som den slags skulle spilles i 70'erne: Lange soli, som får lov at udvikle sig og fylde væg-til-væg. Der er vokal og orgel. Der er saxofon og vibrafon. Og der er en velfungerende rytmegruppe bag det hele.
For at få en idé, kan man tænke Deep Purple "Made in Japan" og Uriah Heep "Live" - men Colosseum er et par år før disse, så inspirationen er gået dén vej.
Jeg tror også at danske Savage Rose har lyttet lidt med hist og pist.

For hulen det er godt dét her!
Og så er det oven i købet engelske førsteudgaver begge to. Discogs siger at jeg skal sælge dem for små 200 EUR. Jeg siger nixen-bixen - de bliver lige her.
Jeg har nået at surfe mig frem til, at Colosseum lavede 3 studie-LP'er og så live-2LP'en. De 2 resterende skiver skal klart støves op.

PS: Nogle af de øvrige i 130-LP-stakken ses her. Der er gode skiver imellem.

IMG_4911 2.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2577
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf kbekke » lør 2. apr 2022 06:57

F229560F-9C43-4FAD-94E3-00EB25C2E06E.jpeg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1318
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf kbekke » søn 3. apr 2022 20:08

En mand kom forbi i dag - “just passin’ through”, som de siger i filmene.

Det var, som det plejer: Alt for hyggeligt. Alt for kort.

Han havde varer og gaver med. Det snurrer nu.

06F6DBD6-1FB4-4607-AD26-3AB6A4DCBEA6.jpeg


Europa forstod aldrig rigtigt Tom Petty. Selvfølgelig var han kendt. For Travelling Willbury’s. “Learning To Fly” og et par videoer på MTV. Det var Jeff Lynne’s Tom Petty, vi kendte - og det er der ikke noget i vejen med.

Men “Stateside” var det noget helt andet. Amerikanerne, i hvert fald de fleste af de amerikanere, jeg kender. Almindelige, hårdtarbejdende ofte gudfrygtige, men altid med-hjertet-på-rette-sted amerikanere.

De elskede Tom Petty.

Det siges, at amerikanere elsker vindere. Men de elsker også underhunden. Og Tom var altid på underhundens side. I en nation, hvor mange er fattige og endnu flere har to jobs for bare at betale huslejen. Hvor en fyreseddel eller en diagnose kan betyde forskellen på et komfortabelt liv og hjemløshed og hvor pensionister bag disken i “Wendy’s” er helt normalt. Der var det Petty og ikke Springsteen amerikaneren på gaden kunne identificere sig med.

Det er snart mange år siden, jeg i arbejdsmæssig sammenhæng tilbragte et par måneder i Milwaukee, et par timers kørsel nord for Chicago. Byen ligger ud til den kolossale Lake Michigan og er omgivet af frodigt landbrugsland. Mange skandinaviske immigranter slog sig ned her. Men der er også efterkommere af tysk og polsk afstamning, krydret med fransk/canadiere, der er drysset ned nordfra. Somrene er lange og varme. Vintrene endnu længere og meget koldere.

Men Milwaukee er også en industriby. Miller bryggerierne og Harley Davidson har hjemme her.

Hvert år i Juni er der “Summerfest” ved bredden af Lake Michigan. Det kan nærmest beskrives som en Grøn Koncert på størrelse med en Roskilde Festival og nå ja, så varer den lige en 2-3 uger og nå ja, så er der fri entre.

Den dag, vi var der, spillede bla. Steppenwolf, Green Day og Lynyrd Skynyrd - og det var vist ikke engang noget særligt.

Men een koncert skulle man betale for og det var hovednavnet: Tom Petty & The Heartbreakers. Der var 30.000 sæder, men selv billethajerne havde udsolgt, så vi kom aldrig ind. Men vi hørte brølet udefra, da Tom gik på, mens solen gik ned.

Fast forward nogle år til en ligeså mild og varm sommeraften. Denne gang i fucking Horsens af alle steder. Det samlede Østjyske Flipkompagni havde sat hinanden i stævne i den lille fængselsgård. Der var både smil, kindkys og lidt for store joints på omgang til alle, kendte som ukendte.

Jeg skal altid lige checke, hvad der sker eller rettere ikke sker på og omkring scenen inden koncerten går i gang og der var tydeligt styr på det. Der var ikke en roadie under 50 i syne. Store, tunge mænd med langsomme, rolige bevægelser efter mange, mange år på landevejen. Det kunne ikke gå galt - og det gjorde det heller ikke. Halvvejs igennem “Good To Be King” sad lyden allerede i skabet og derfra var det bare smooth sailing.

Og det var sådan The Heartbreakers spillede: Smooth, men også supertight. Der er ikke meget, der kan måle sig med et live-band, der har spillet sammen forever og hvor hver musiker har det niveau, som The Heartbreakers har. Mike Campbell er een af de mest solide lead-guitarister, rocken nogensinde har fostret. Men også Benmont Tench på tangenter og rytmegruppen var i særklasse.

Een ting var jeg dog ikke forberedt på og det var den fuldstændigt vilde paraderække af vanvittigt fede guitarer, der blev hevet frem og udskiftet efter hvert eneste nummer. De sprøde 12 og 6 strengede Rickenbackers, de varmt sustainede Les Pauls og de gnistrende Fendere blev bare ved med at komme og overdynge os ude på græsset.

Mørket faldt på. Men vi frøs ikke. Rykkede bare en lille smule sammen. Mærkede nærværet og varmen fra en fremmed og det var bare helt i orden. For vi var der. Sammen med Tom. Det kunne han. Det var det, han gjorde.

Det er derfor. Jeg stadig savner Tom Petty.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af kbekke søn 3. apr 2022 21:14, rettet i alt 1 gang.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1318
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Captain Phoenix » søn 3. apr 2022 21:11

kbekke skrev:Det er derfor. Jeg stadig savner Tom Petty.

Jeg håber at du savner ham en smule mindre nu ;)
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2577
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf kbekke » søn 3. apr 2022 21:35

Captain Phoenix skrev:
kbekke skrev:Det er derfor. Jeg stadig savner Tom Petty.

Jeg håber at du savner ham en smule mindre nu ;)


Både ja og nej ;) men Ikke desto mindre: Tak!
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1318
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

ForegåendeNæste

Tilbage til Musikken



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 21 gæster