Hvad snurrer netop nu?

Fundamentet for vores passion

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Captain Phoenix » ons 30. sep 2020 21:48

Så blev det tid til at lytte til et par sider af Sign'o'The Times-boxen, som Bjerager, Hr. Andersen og jeg har brugt en del "spalte-millimeter" på at skrive om ovenfor.
Der er naturligvis meget jeg ikke har nået at udforske endnu, men her er hvad der kan siges i første omgang:

Hele boxen er super lækker - materialer, grafisk tryk, covers og innersleeves er bare i orden.

Vinylerne er helt flade - fuldstændig! - og meget støjfri. Jeg véd ikke hvor de er presset - sikkert i Europa (muligt det står et sted i den 120 siders bog, der er med boxen).

Lydkvaliteten er langt bedre end på den europæiske standard-udgave fra 1987, jeg har stående her (og som var den der blev solgt i massevis, da albummet kom frem):

    Bassen går dybere og er mere fyldig (høres navnlig på den kraftigt manipulerede stortromme på flere numre).

    Der er mere "luft" om de forskellige elementer, musikken består af (instrumenter, sang, kor, effekter) - det giver et klarere lydbillede. Da Prince har mange effekter, instrumenter, kor-stemmer osv. med er det dejligt at de enkelte dele står klarere - mindre "rodet".

    Der er i produktionen (både i de oprindelige presninger og dette) lagt "rum" eller "ekko" på navnlig stemmerne på mange numre - det er tydeligt, at der er mere rum (eller at "rummet" er større/dybere). Der er mere 3D-fornemmelse over lyden.

    Og så er den tydeligt mere dynamisk - transienterne (trommeanslag mm.) står med mere kant og skarpere. Med den megen elektroniske manipulation af slagtøj, der kendetegner produktionen (og "house-musik"?) er der virkelig smæk på slagtøjet, funk-bassen mm.
Forbedringerne klæder albummet og musikken. Prince var en omhyggelig mand og jeg tror at det var hans mening at vi skal have "det hele" uden slør eller filter.
Det giver han os på boxsættet.

Et lækkert sæt på alle måder!

IMG_1751.jpg

Jeg har lyttet på følgende anlæg (det der var igang her til aften): Pioneer PL-510A m. Ortofon M 20 FL Super, Nikko 5055 receiver, JBL L-110 - så altså godt, men bestemt ikke reference eller noget.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf bjerager » ons 30. sep 2020 22:20

Captain Phoenix skrev:Så blev det tid til at lytte til et par sider af Sign'o'The Times-boxen, som Bjerager, Hr. Andersen og jeg har brugt en del "spalte-millimeter" på at skrive om ovenfor.
Der er naturligvis meget jeg ikke har nået at udforske endnu, men her er hvad der kan siges i første omgang:

Hele boxen er super lækker - materialer, grafisk tryk, covers og innersleeves er bare i orden.

Vinylerne er helt flade - fuldstændig! - og meget støjfri. Jeg véd ikke hvor de er presset - sikkert i Europa (muligt det står et sted i den 120 siders bog, der er med boxen).

Lydkvaliteten er langt bedre end på den europæiske standard-udgave fra 1987, jeg har stående her (og som var den der blev solgt i massevis, da albummet kom frem):

    Bassen går dybere og er mere fyldig (høres navnlig på den kraftigt manipulerede stortromme på flere numre).

    Der er mere "luft" om de forskellige elementer, musikken består af (instrumenter, sang, kor, effekter) - det giver et klarere lydbillede. Da Prince har mange effekter, instrumenter, kor-stemmer osv. med er det dejligt at de enkelte dele står klarere - mindre "rodet".

    Der er i produktionen (både i de oprindelige presninger og dette) lagt "rum" eller "ekko" på navnlig stemmerne på mange numre - det er tydeligt, at der er mere rum (eller at "rummet" er større/dybere). Der er mere 3D-fornemmelse over lyden.

    Og så er den tydeligt mere dynamisk - transienterne (trommeanslag mm.) står med mere kant og skarpere. Med den megen elektroniske manipulation af slagtøj, der kendetegner produktionen (og "house-musik"?) er der virkelig smæk på slagtøjet, funk-bassen mm.
Forbedringerne klæder albummet og musikken. Prince var en omhyggelig mand og jeg tror at det var hans mening at vi skal have "det hele" uden slør eller filter.
Det giver han os på boxsættet.

Et lækkert sæt på alle måder!

IMG_1751.jpg

Jeg har lyttet på følgende anlæg (det der var igang her til aften): Pioneer PL-510A m. Ortofon M 20 FL Super, Nikko 5055 receiver, JBL L-110 - så altså godt, men bestemt ikke reference eller noget.


Tak - jeg har ikke haft tid til at lytte så intensivt til boksen endnu, men jeg deler så absolut din opfattelse af den umiddelbare kvalitet. Virkelig lækker boks, lækre sleeves, helt flade og meget støjfri vinylskiver. Jeg har heller ikke haft lejlighed til at sammenligne med originalen endnu, men der er bestemt kælet for mixningen og masteringen. I det hele taget har jeg kun fået hørt den første LP. Ser meget frem til at dykke ned i liveindspilningerne.

I øvrigt kan jeg anbefale at tage fat i "Fonk, det er lørdag" podcasten fra den 19. september. To timer i anledning af 50 års jubilæet for dannelsen af "Earth wind and fire", blandt andet med en interessant "radiofilm" om George Massenburg og hans rolle som "hemmeligt våben" i bandet.

https://www.dr.dk/radio/p4/fonk-det-er-loerdag-radio/fonk-det-er-loerdag-2020-09-19

https://en.wikipedia.org/wiki/George_Massenburg
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf bjerager » ons 30. sep 2020 22:46

PS: Det fremgår så vidt jeg kan se ikke af hverken bog eller cover hvor pladen er presset, men så vidt jeg kan læse mig frem til, er den presset i Tyskland af Optimal Media GmbH

https://www.discogs.com/Prince-Sign-O-The-Times/release/15876911
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf K_50 » tors 1. okt 2020 20:20

Fusionsmetal

Billede


Jeg havde egentligt tænkt mig, jeg skulle Time's Up. Men den er pist forsvundet. Severinsens også!
K_50
 
Indlæg: 117
Tilmeldt: 05 feb 2015
Lokalitet: København S

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf K_50 » tors 1. okt 2020 20:49

En af mine absolutte favoritbassister er død. Derfor:

Billede


For fuld æde. Til glæde og oplysning for Værnedamsvejs udespisende/-drikkende gæster :p
K_50
 
Indlæg: 117
Tilmeldt: 05 feb 2015
Lokalitet: København S

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf KenRas » tors 1. okt 2020 22:20

26CC44B3-1D9E-4081-A0E0-D63029882689.jpeg

“A saucerful of secrets” med Pink Floyd. Fundet på et reolmarked i Frederikssund i dag.
Den er i noget der ligner “mint condition”, både vinyl og cover.

Herlig psykedelisk rock fra slut tresserne :p
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf kbekke » fre 2. okt 2020 19:13

Ved det godt. De fleste Bowie-fans (og jeg kender et par hardcore af slagsen) forstår ikke det her. Men for mig, er “Young Americans” noget af det fedeste, han lavede. Måske er det funk’en, måske er det de astronomiske mængder af coke, der gik til, mens pladen blev indspillet - “stort set” live i studiet og i løbet af kun et par uger imellem to afdelinger af “Diamond Dogs”-touren? Eller måske er det fordi, det er den eneste Bowie-plade, jeg kan huske at have hørt fra ende til anden og til hudløshed i min fjerne og forvirrede ungdom?

DBAF0DE4-B500-4025-B94B-A46FDED040E8.jpeg


Uanset hvad, jeg elsker den plade og kan slet ikke forstå at der skulle gå så mange år, førend jeg fandt den igen. Men i dag stod den der. Og ja, det er 45 års-jubilæums-edition-på-guldfarvet-vinyl-udgaven. Men skidt med det. Guldet er under alle omstændigheder imellem rillerne og selvom den er remastered eller måske netop derfor, lyder den pissegodt. Faktisk meget bedre end jeg husker den.

Men-men-men. Lige om lidt, når det er blevet ordentligt mørkt og det er blevet fyrfadslys-tid. Så er det noget andet, der skal snurre. For i kassen ved siden af “Young Americans” stod der nemlig det her monster:

0019354F-C0FC-474F-AAC5-F3E44475ED45.jpeg

D7F70170-48F9-4323-9860-849EE38D2C3D.jpeg


Tre skiver med Roger-live. Det hele virker ganske gennemført. Der er et hæfte med og artworket er i hvert fald i en kategori, man ikke ser hver dag:

B5082FC1-AA46-4D66-B5F9-DF5C610F13E6.jpeg

A1C6DC52-1BDA-498A-9503-908AE53FACB8.jpeg


Tænker ikke at jeg når så meget andet i den her weekend - og det er helt ok. De andre ting, der kom med hjem i posen render ingen steder...
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1320
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Fensten » lør 3. okt 2020 13:21

kbekke skrev:Ved det godt. De fleste Bowie-fans (og jeg kender et par hardcore af slagsen) forstår ikke det her. Men for mig, er “Young Americans” noget af det fedeste, han lavede. Måske er det funk’en, måske er det de astronomiske mængder af coke, der gik til, mens pladen blev indspillet - “stort set” live i studiet og i løbet af kun et par uger imellem to afdelinger af “Diamond Dogs”-touren? Eller måske er det fordi, det er den eneste Bowie-plade, jeg kan huske at have hørt fra ende til anden og til hudløshed i min fjerne og forvirrede ungdom?


Hej Kbekke,

Jeg er heller ikke inkarneret Bowie fan, men kan dog udemærket forstå begejstringen for Young Americans" albummet :thumbsup:

Store dele af formiddagen blev brugt i Route 66 i Fredensgade, mens resten af familien købte vinterjakker. Her faldt jeg over "Mark Kozelek with Petra Haden - Joey always smiled".

Det er en plade man ikke støder på hver dag, så den kom med under armen.

Sidder netop og lytter til side A. For at det ikke skal være lyv, så kommer Kozelek faktisk omkring Bowies "young americans" på åbningsnummeret parakeet prison :shock:


Mvh.


Fensten

God weekend,


Fensten


Mvh. Fensten
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 851
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf kbekke » søn 4. okt 2020 20:56

“Med hjem i posen” kom i øvrigt også denne her:

78F4B07D-A6E8-4E06-A8EF-E00B250C0271.jpeg


-Og det gik endda så stærkt, at det først var, da jeg var kommet hjem, at det gik op for mig at det jo altså var en plade med børne-sange eller rettere melodier ;)

C1F93F02-45A9-4BFC-92A5-883278B0B52E.jpeg


Lige der på gulvet hos pladepusheren i den uordnede stak med “just-in” midt i mellem Thin Lizzy og Bonny Tyler lavede min hjerne bare en lynhurtig kobling i retning af: Kenny Drew + dansk bassist = noget, der helt sikkert skal med hjem.

Det måtte være noget i retning af “Duo-pladen” med Drew & NHØP. Den plade, som kom til mig fra Kaptajnen og som her i postnummeret stadig er i heavy rotation på søndage.

Og “Playtime” kan man bestemt også godt høre på en søndag aften, selvom man ikke længere har børn i den alder.

Kender man “Duo” er her meget at nikke genkendende til. Men nu er det jo Mads og ikke Niels-Henning, så der bliver også spillet elektrisk.

For eksempel på den nok mest punkede version af “Mester Jacob”, jeg nogensinde har lagt ører til :RR:

Skønt at man stadig kan være heldig at finde noget, der bringer smilet op til begge ører.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1320
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf ralphandersen » man 5. okt 2020 19:48

Er lige kommet hjem fra auktion med godt 50 jazz-plader. Tidlige amerikanske monotryk med John Coltrane, Charles Mingus, Monk, Jimmy Smith, Miles Davis (ret slidte) osv osv.


Hører Songs for Distinque Lovers med Billie Holiday i mono-udgaven fra 1961, mens jeg tjekker discogs
Og jeg har også haft en god dag på arbejdet...
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf K_50 » man 5. okt 2020 20:11

En Marvin Gaye opsamling, jeg samlede op i Tigeren for et par år siden og ikke har fået taget hul på indtil nu. Den er sgu overraskende ok at høre på. Og så var der en kupon i coveret med en kode til gratis mp3 download (et løsningsforslag, jeg var med til at fremsætte i et RUC-projekt ved navn "Musikindustrien i Krise" før, streaming-tjenester blev allemandseje).

Billede
K_50
 
Indlæg: 117
Tilmeldt: 05 feb 2015
Lokalitet: København S

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf K_50 » tirs 6. okt 2020 19:08

Billede
K_50
 
Indlæg: 117
Tilmeldt: 05 feb 2015
Lokalitet: København S

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf K_50 » ons 7. okt 2020 18:24

Billede
K_50
 
Indlæg: 117
Tilmeldt: 05 feb 2015
Lokalitet: København S

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf kbekke » tors 8. okt 2020 10:37

Sådan er det: Man ved, at man ikke længere er helt ung, når en stor del af de plader, man køber, pludselig ikke længere er til een selv. Men derimod nogle, man køber med henblik på at skulle indgå i Teenagedatterens samling/opdragelse.

B60E3EB8-82AB-40F2-8A5D-93BA633E837A.jpeg


Egentlig var det planen, at “Captain Fantastic and The Brown Dirt Cowboy” sammen med det fine eksemplar af “The Wall”, som jeg fandt forleden, skulle være en overraskelse til, når hun kommer hjem fra efterskolen i morgen.

Meen, så kom jeg jo “desværre” til at høre den i aftes med Pickering XV-15/625 på mit nyerhvervede Ortofon LH-8000 headshell - og så blev det lidt mere kompliceret. Jeg har aldrig “været til” Sir Elton. -Men det er jeg måske ved at blive nu?

Det blev heller ikke nemmere, da jeg ved et rent tilfælde fandt de tilhørende hæfter med “Scraps” og “Lyrics” OG plakaten, stukket ind i den ene lomme af gatefold-coveret:

87758135-476E-458E-AC98-22E07C9F6448.jpeg


Jeg er ikke sikker på, at jeg kommer til at kunne gå af med den her. Heldigvis ved jeg, hvor der står et eksemplar mere - og der stod vistnok også noget Whitesnake ...og Police. Hun skal da også opdage The Police.

Jeg må afsted igen.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1320
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf HrAndersen » tors 8. okt 2020 13:54

kbekke skrev: “Captain Fantastic and The Brown Dirt Cowboy”


Et rigtig godt valg som introduktion til kommende vinyl-elskere :cool1:
Det er absolut en af mine yndlings album og jeg undres gang på gang når jeg finder dem i 10,-kr kasserne på loppemarkeder. Albummet er glemt og huskes ikke mere.

Det er et af Elton Johns bedste album og jeg er ikke alene om den vurdering, kan jeg læse på nettet. Det er super velproduceret, lækker lækker lyd, ikke noget larmende mudder her.

Hvis du lige skal tjekke dynamikken i dit anlæg/højtalere så sæt nummeret "Better off dead" på, fra klaver/akustisk guitar til massive pågående trommer.

jeg har mindst 3 stk, (samler nemlig også til familiens børn), men; ikke en af dem, har det tilbehør du har fået . . .
Jeg er ret misundelig ;)
Senest rettet af HrAndersen fre 9. okt 2020 08:14, rettet i alt 1 gang.
Mvh
Michael


Jeg går primært efter udseende . . . det indvendige skal vi nok få styr på.
HrAndersen
 
Indlæg: 860
Tilmeldt: 01 jun 2011
Geografisk sted: 2200
Lokalitet: København

ForegåendeNæste

Tilbage til Musikken



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 23 gæster