Vinylpladens renæssance i en moderne, digital tid

Fundamentet for vores passion

Vinylpladens renæssance i en moderne, digital tid

Indlægaf KlausM » tirs 18. jan 2011 14:09

En interessant opgave for musik nørder; den er fra Danmarks Biblioteksskole, København. Forfatteren ser på udviklingen i musik medier gennem tiden og søger en forklaring på Vinylens gen-opblomstring i disse digitale download tider:

http://forskning.iva.dk/files/30772915/Nils_Markvardsen_01.07.2009.pdf

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM

Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Vinylpladens renæssance i en moderne, digital tid

Indlægaf Elway » tors 20. jan 2011 17:30

Interessant læsning...

Jeg tror at man (det store grumme flertal, mig selv inklusive) faldt på halen af begejstring over den "convenience" som CD'en var. Lille og handy. Og så glemte man ellers lydkvaliteten og værdien af et stort cover. Men jeg kan nu også huske at der allerede dengang var folk der gjorde opmærksom på en oplevelse af dårligere lyd fra CD.

Og det er faktisk værre mht pladsforskellen mellem et 30x30 lp-cover og et 10x10cm cd-cover, end det som forfatteren gør opmærksom på. CD-coveret har ikke (som påstået) 1/3 af den plads som et lp-cover har, men kun 1/9 - hvis ellers jeg har hørt efter i matematiktimen. Men det gør jo ikke mandens pointe mindre vægtig, tværtimod.
Yesterday, I wanted tacos. Today, I had tacos. Follow your dreams...
Brugeravatar
Elway

Lokalitet: Aalborg

Indlægaf Elway » tors 20. jan 2011 17:39

... og når nu jeg er i "blækhuset", så husker jeg også at det ikke mindst var pladeselskaberne der markedsførte selve CD-formatet voldsomt, også som "purer", "cleaner", "better" osv.

Produktion og distribution har muligvis været mindre for en CD, men jeg husker også at butiks-prisen for en CD i de tidlige CD-år var 160-180,- mens man slap med 100-110,- for en lp-version af samme værk. Der blev malket dollars i vildskab i de år, og format-skiftet var en anledning der blev udnyttet maksimalt. Jeg tror bestemt at forfatteren har ret i at en del af CD-salget var båret af folk der købte CD-versionen af en lp de i forvejen ejede.

"Marketing for the masses" og i mindre grad "music" - og så til en højere pris. Godt at vinylen ikke blev slået helt ihjel :cool1:
Yesterday, I wanted tacos. Today, I had tacos. Follow your dreams...
Brugeravatar
Elway

Lokalitet: Aalborg

Indlægaf Tonni » tors 20. jan 2011 18:46

Elway skrev:... og når nu jeg er i "blækhuset", så husker jeg også at det ikke mindst var pladeselskaberne der markedsførte selve CD-formatet voldsomt, også som "purer", "cleaner", "better" osv.

Produktion og distribution har muligvis været mindre for en CD, men jeg husker også at butiks-prisen for en CD i de tidlige CD-år var 160-180,- mens man slap med 100-110,- for en lp-version af samme værk. Der blev malket dollars i vildskab i de år, og format-skiftet var en anledning der blev udnyttet maksimalt. Jeg tror bestemt at forfatteren har ret i at en del af CD-salget var båret af folk der købte CD-versionen af en lp de i forvejen ejede.

"Marketing for the masses" og i mindre grad "music" - og så til en højere pris. Godt at vinylen ikke blev slået helt ihjel :cool1:

Hmmm.

Og så gør de det igen med mp3! - Endda med endnu større fortjeneste!
Bare tænk man laver en hjemmeside hvor man kan købe en digital kopi, uden cover eller noget, af et album.
Og så bliver bon'et 80 til 100 kroner for det! - Uden at man dumper priserne som, ellers, set på cd.
De bliver sgisme ikke ringere til at lave penge!!!

jo jo...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf NING » tors 20. jan 2011 20:27

Er også begyndt at spille de gamle sorte skiver igen :p
Har dog endnu ikke købt noget nyt endnu.
Hvad ligger de i prismæssigt i forhold til den samme udgivelse på CD herhjemme?
Har købt et par stykker hos Amazon.uk og der var prisen ok.

Mvh NING
NING

Lokalitet: Hasselager/Aarhus sy

Indlægaf Louis » tors 20. jan 2011 22:44

NING skrev:Er også begyndt at spille de gamle sorte skiver igen :p
Har dog endnu ikke købt noget nyt endnu.
Hvad ligger de i prismæssigt i forhold til den samme udgivelse på CD herhjemme?
Har købt et par stykker hos Amazon.uk og der var prisen ok.

Mvh NING

Typisk ligger de i 150-180, men nogen af dem kommer også op i 2 -230. Jeg købte den nye Loveshop - Frælsens hær til 180 (anbefalelsesværdig skive forresten) Og "De eneste to" for 150. Så det er ikke meget forskel på de kommercielle udgivelser :-)

Men der er naturligvis undtagelser.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Lokalitet: Hørning

Indlægaf Allan. A » søn 23. okt 2011 18:02

Jeg foretrækker bestemt osse LP frem for CD i mange tilfælde :) Jeg har alligevel begge afspille-typer for synes det er rart at kunne veksle imellem disse. Men en ting er sikkert :) Jeg synes det er fedt at pladeselskaberne er begyndt at udgive nyt musik på vinyl igen til os vinylfreaks :D

Jeg har f.eks. lige købt John Fogerty med albummet Rivival på Vinyl som jeg osse er den lykkelige ejer af på CD :D

Udgivelsen er vist fra 1999 så det bliver sjovt at sammenligne de 2 indspilninger
Elsker vintage og nyere lækre Hi-fi produkter

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A

Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Funder 8600 Silkebor

Pladecovers - Vinylen revival (udstilling)

Indlægaf Captain Phoenix » fre 28. sep 2012 11:12

Jeg genbruger lige denne tråd for at informere om en kommende udstilling om/af pladecovers.
Nærmere omtale findes i dagens udgave af Politiken (artiklen findes nedenfor).

Jeg håber det kan læses (at chefredaktør Bo Lidegaard ser igennem fingre med copy-right-bruddet, hvis jeg nu nævner, at Politiken efter min mening er den danske avis, der har den bedste dækning af musik - og kultur i bredere forstand.)

Udstillingen "Pladecovers - Vinylens revival" holdes:
Tid: 11. oktober 2012 - 10. marts 2013
Sted: Designmuseum Danmark, Bredgade 68, 1260 København K
http://designmuseum.dk/

Der foregår i øvrigt også nogle pladecover-relaterede aktiviteter på Kulturnatten d. 12. oktober (se længere nede på hjemmesiden) - ligesom der udkommer en bog med samme titel som udstillingen.
Presseomtale/-materiale findes her: http://designmuseum.dk/assets/1682/Bill ... ekster.pdf

Billede
Billede
Billede

God fornøjelse!
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Pladecovers - Udstilling på Dansk Designmuseum

Indlægaf Captain Phoenix » lør 13. okt 2012 16:57

Kulturnatten d. 12. oktober i København gav mulighed for at besøge udstillingen "Pladecovers - Vinylens revival" på Dansk Designmuseum (http://designmuseum.dk/).
Det var faktisk en rigtig god oplevelse - og da udstillingen varer til et stykke ind i 2013 kommer her et par foto fra aftenen/udstillingen. Måske andre bliver inspirerede til et besøg.

Tegneren mm Peder Bundgaard holdt i museets stemningsfulde bibliotek oplæg om nogle af de mange danske pladecovers, han har været med til at designe.
Billede

Der kom sjove anekdoter om hvordan det var at arbejde sammen med Gasolin, Sebastian m.fl., men oplægget var noget "tilbagelænet" og ikke helt medrivende. Man skulle tro at der var mere "guf" at dele ud af efter at have været så tæt på toppen af poppen i 70' erne og 80'erne.
Billede

Så var der mere saft og kraft i de guidede ture gennem udstillingen af pladecovers, hvorfra der også er udgivet en lækker bog (Lars Dybdahl og Laura Liv Weikop, red: "Pladecovers - Vinylens revival", Forlaget Vandkunsten 2012, 214 sider, kr. 249,-).
Navnlig Laura Weikop brillerede med stor indsigt, skarpe analyser og fremragende formidlingsevne om pladecoverne - en fornøjelse at høre! Det er Laura Weikop i midten foran ophængning nr. 2.
Billede

Udstillingen er bestemt også et besøg værd selv uden rundvisning. Ophængningen er flot med gode historier og tematiseringer - og man ser både front og bagside af coverne.
Billede

Ved indgangen til cover-udstillingen er en lille opstilling af pladespillere (fra pre-hifi til post-vintage).
Den anden af bogens redaktører (Lars Dybdahl) indledte sin rundvisning med et lille foredrag om pladespillerne her foran "Snehvides ligkiste", som han kaldte denne Braun.
Billede

Man kunne også finde den legendariske Ortofon-Thorens TD124, Rega Planer, Pioneer PL112D, Project m.fl. - men det er på grund af coverne, man skal se udstillingen (og så er museets permanente samling ganske interessant, hvis man har interesse for design i øvrigt).
Billede

Som en hyggeligt afslutning dukkede Master Fatman op sidst på aftenen - med DJ-anlæg plus en stor stak vinyler. Herfra lod han de gode vibrationer flyde ud i museets foyer - en fin finale!

Jeg købte selvfølgelig bogen, som jeg glæder mig til at kaste mig over, mens de forskellige plader/covers bliver fundet frem og vinylen snurrer. Der er en ca. 50/50 fordeling af tekst og foto/covers i bogen, så der skulle være læsestof nok.
Regnvejrs-søndag kom bare an!
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Tilbage til Musikken