(Vintage) pladeselskaber

Fundamentet for vores passion

(Vintage) pladeselskaber

Indlægaf pqrannes » ons 10. feb 2016 22:31

Som man kan læse et sted i denne superanbefalelsesværdige bog om menneskets hukommelse

Billede
[Joshua Foer: Moon walk med Einstein]

er intuition en slags ubevidst hukommelse.

Da jeg så denne vinylplade i en genbrugsbutik i dag:

Billede

tænkte jeg først "Midnight Cowboy det er vist en film - har jeg mon brug for soundtracket til den film, som jeg nok har set, husker som god, men ikke husker andet om?".

Næsten inden, jeg nåede at tænke "nej, det har jeg ikke", så jeg (dvs. min intuition så) pladeselskabsnavnet oppe i højre hjørne.

Var der andre der så det, før jeg nævnte det?

"Buddah Records", står der, og det vidste jeg - vidste min intuition - er et fedt pladeselskab, som fra midten af 60erne og vel godt 10 år frem især udgav "psychedelic" plader. Altså: tag alt, hvad du ser med "Buddah Records"!

Vinklen i tråden her er ikke kun at skrive, at man også har en Buddah Record i sin samling (det må man også godt skrive), men at fortælle gode historier om den gang man snuppede en plade fra dette eller hint (vintage) pladeselskab alene, fordi man kendte (intuitivt eller ej) til pladeselskabet, og om hvor fedt pladen og det hele var.

Så lad os her få nogle gode (vintage) pladeselskaber på banen, som det er værd at snuppe ukendte plader med hjem af.

PQR

PS: Og hvordan lyder Elephant's Memory pladen så? Fedt, syret, 1969ish; jeg kan ikke leve uden nu.
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: (Vintage) pladeselskaber

Indlægaf his067 » ons 10. feb 2016 22:57

Var det ikke Elepahnt's memory der spillede med John Lennon og Frank Zappa på 'Sometime in New York'?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3830
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: (Vintage) pladeselskaber

Indlægaf pqrannes » ons 10. feb 2016 23:24

his067 skrev:Var det ikke Elepahnt's memory der spillede med John Lennon og Frank Zappa på 'Sometime in New York'?


Jo, Elephant's Memory spillede senere sammen med Lennon/Ono og Ono.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: (Vintage) pladeselskaber

Indlægaf Ehapa » ons 10. feb 2016 23:27

Udgivelser fra Buddah Records er sjældne.

Jeg er heldig at have deres første Album udgivelse i første udgave, det er stereo udgaven, den har en ret rå lyd som mange andre fra US i 60erne.

Midnight Cowboy...fed film:)

Billede
Ehapa
 
Indlæg: 875
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: (Vintage) pladeselskaber

Indlægaf spuncut » ons 10. feb 2016 23:29

Der er selvfølgelig:
Billede
I al fald indtil de herrer Grusin og Rosen forlader GRP i 95. Jeg har langt fra et repræsentativt udsnit af GRP's udgivelser, men dem jeg har skuffer ikke hverken Hi-Fi-mæssigt eller musikalsk. Hvis muligheden er der for at købe en GRP-udgivelse så bliver den som regel udnyttet.
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: (Vintage) pladeselskaber

Indlægaf pqrannes » ons 10. feb 2016 23:41

Ehapa skrev:Udgivelser fra Buddah Records er sjældne.

Jeg er heldig at have deres første Album udgivelse i første udgave, det er stereo udgaven, den har en ret rå lyd som mange andre fra US i 60erne.

Midnight Cowboy...fed film:)

Billede


Fedt med Captain Beefheart på Buddah. En af de få Buddah-plader jeg ellers har, er Mirror Man fra 1971 med samme "Kaptajn bøfhjerte", men desværre er den uden ydercover.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: (Vintage) pladeselskaber

Indlægaf pqrannes » ons 10. feb 2016 23:45

spuncut skrev:Der er selvfølgelig:
Billede
I al fald indtil de herrer Grusin og Rosen forlader GRP i 95. Jeg har langt fra et repræsentativt udsnit af GRP's udgivelser, men dem jeg har skuffer ikke hverken Hi-Fi-mæssigt eller musikalsk. Hvis muligheden er der for at købe en GRP-udgivelse så bliver den som regel udnyttet.
MVH spuncut


Se så, der blev der lige noget nyt at kigge efter. Tak for det.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: (Vintage) pladeselskaber

Indlægaf No1 » tors 11. feb 2016 00:12

Man kan vel dårligt undgå at nævne Andrea True's "More More More" når snakken falder på Buddah Records og gode historier ? Her lidt om nummeret og dets tilblivelse : https://en.wikipedia.org/wiki/More,_More,_More
Andrea True 01.jpg

Jeg har nogle af hendes andre Buddah Records udgivelser, men har stadig til gode at finde den single - har dog nummeret på opsamling :p Det er helt forståeligt hvis nogen synes nummeret er en smule lummert, men der er i hvert fald et knaldgodt break i sidste halvdel som flere andre er faldet for. I dag ville man nok have bygget hele nummeret op omkring det break :lol:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
No1
 
Indlæg: 232
Tilmeldt: 01 mar 2013
Lokalitet: Hellerup

Re: (Vintage) pladeselskaber

Indlægaf Ehapa » tors 11. feb 2016 00:26

Læste lige lidt om Buddah records, de overtog vist noget af mandskabet fra det lille label Cameo-Parkway, CP udgav et par album med the mysterians, et sjovt lille teenage band af mexicansk oprindelse med en fantastisk forsanger i garage sammenhæng, jeg har begge deres albums...Garage klassikere.

Billede
Ehapa
 
Indlæg: 875
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: (Vintage) pladeselskaber

Indlægaf Torben » tors 11. feb 2016 01:03

Hvad med "Elektra" eller "Vanguard"
fine mærker!
Hilsen nTorben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: (Vintage) pladeselskaber

Indlægaf spuncut » tors 11. feb 2016 03:07

Hov jeg glemte da vist et eksempel fra GRP. Det må nødvendigvis blive IMHO Hi-Fi-skiven over dem alle:
Billede
Dave Grusin - "Mountain Dance"
Billede
Eller i Japan press
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: (Vintage) pladeselskaber

Indlægaf B&O Vintage » tors 11. feb 2016 09:46

Dejlig tråd. KAMA SUTRA labelen og de som signede dem er bl.a. Loovin' Spoonful, John Sebastian & Co. Labelen er lækker og lover afslappet eksperimenterende indhold.
NewImage_400_225_100.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: (Vintage) pladeselskaber

Indlægaf B&O Vintage » tors 11. feb 2016 09:49

Cover
NewImage_400_225_100(1).jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj


Tilbage til Musikken



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Fensten, Fredmarantz og 7 gæster