Invitation 28/10 kl 17: Sammenligning af gamle og nye tryk

Ideer til aktiviteter, udflugter, hvad sker der, hvem kommer o.l.

Re: Invitation 28/10 kl 18: Sammenligning af gamle og nye tr

Indlægaf MAJ » ons 26. okt 2022 09:47

Jeg har lidt Dire Straits og en enkelt CCR på både LP og CD.
Vh Poul

les realisations de
L’AUDIOPHILE
MAJ
Tidligere P. M. Hedegaard
 
Indlæg: 255
Tilmeldt: 06 nov 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Hassing

Re: Invitation 28/10 kl 18: Sammenligning af gamle og nye tr

Indlægaf pqrannes » ons 26. okt 2022 11:37

Jeg kommer også og tager Nick Drakes Five leaves left i 1. trykning med.

Jeg har ikke mange egentlige nytryk, men har bl.a. 2 forskellige udgaver af Pink Floyds DSOTM (Dark side of the moon), jeg kan tage med.

Se evt. noget af det, jeg ellers har her:
https://www.discogs.com/user/pqrannes/c ... _order=asc

Vi ses!

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Invitation 28/10 kl 18: Sammenligning af gamle og nye tr

Indlægaf Captain Phoenix » ons 26. okt 2022 12:43

ralphandersen skrev:Så er aqrannes også på og der er sandsynlighed for at der kommer en eller to mere...

Ja - det gør der :p
Jeg sadler motorvejs-ekspressen og drager fra København til Thy (undervejs kastes anker på Hald hvor aqrannes' far - aka Peter - kommer ombord).

Ift. bruttolisten kan jeg tilføje dem med kursiv nedenfor:

Kind of Blue (mono) gammel og diverse fancy nytryk
    Music On Vinyl 2010 (digi),
    UHQR 33 rpm (ouch),
    UHQR 45 rpm (ouch-ouch),
    Classic Records 1995-udgaven,
    MOFI 45 rpm (2021, DSD)
Milestones (Mono) i en tidlig (meget slidt) Fontana presning og i en lidt nyere knap så slidt presning. (ingen moderne presning)
Blue Train (mono) i en tidlig presning og den nye Blue Note både mono og stereo
Somethin' Else – with Miles Davis (mono) med Cannonball Adderley i en tidlig presning og kbekkes nye presning
Duke Ellington meets Coleman Hawkins (Stereo) i en tidlig presning (ingen ny presning)
Go med Dexter Gordony (Stereo) i en tidlig presning, og den nye presning
    evt din - (mono) jeps - tager denne med
Back at the Chicken Shack og Prayer meeting med Jimmy Smith (Stereo) i en tidlig presning (mangler den nye presning)
    Chicken Shack, Blue Note Classic Series (2021)
    Prayer Meetin', Tone Poet (2020)
Hustlin' med Stanley Turrentine (Mono) i en tidlig presning (mangler den nye presning)
Time Out i diverse versioner
    US 2-eyes Columbia (1967) og Analogue Productions (2015)

Ziggy Stardust i en lidt kedelig tysk tidligfirserpresning. kbekke har en nyere presning.
Beatles er jo altid værd at høre, men jeg har kun en hærget monorevolver og cd-boksen i stereo
    Det er de bestemt - Jeg kan medbringe:
    2014 Mono-boxen,
    jubilæums-udgaverne af:
    Sgt. Pepper,
    "Det hvide" (inkl. Esher Demos),
    Abbey Road,
    Let It Be (og "Let It Be... Naked", som er den sjældne/dyre 2003-version, hvor Phil Spector er smidt på porten)
    samt Revolver-boxen, hvis det når frem fredag inden afrejse...

    Hertil diverse alm. europæiske tryk of ovennævnte
Led Zeppelin II har Fensten i en ny presning, måske har jeg en gammel liggende.

Desuden tænker jeg at medbringe:
    Bob Dylan: The original Mono Recordings - dvs. fra debut t.o.m. John Wesley Harding (2010) samt 3-4 af disse i alm. udgaver.

    Bob Dylan: Blood on the Tracks - Europæisk 1975 og MOFI 2013 (samt More Blood, More Tracks - Bootleg Series Vol. 14 - spændende alternative versioner).

    Jimi Hendrix: Are You Experienced - Tysk 1973-presning og UHQR 2022.

    Rickie Lee Jones: Rickie Lee Jones - 1980'er europæisk presning og MOFI 2013 (i 2 eks :lol: - det ene er til salg)

    Dire Straits: Dire Straits - DK 1978-presning, Studie-album-box-sæt (Bernie Grundman, 2013) og MOFI 45 rpm (2019)

    Bill Evans:
    Riverside Recordings Box-set med de første 10 BE-album, 2022 (ja jeg gjorde det sgu' - håber den tilbageværende nyre holder min tid ud...) og de fleste af disse i alm. udgaver.

    Bill Evans:
    Waltz for Debby m. Monica Zetterlund (Vals for Debby) - Officiel reissue (2017) og omdiskuteret russisk :shock: Public Domaine Audio Clarity-version - (2019)

    Repress af Nick Drake's 3 album (2013-versioner)

    Doors: L.A. Woman - Alm. europæisk presning (år ????) og Rhino 2099

    Pink Floyd: TDSOTM - PRO-USE SERIES (2013), Bernie Grundman remaster (2016), 1974 UK-presning og en italiener fra 1978.

Så kan vi vel godt få natten til at gå... Måske skal vi starte lidt før kl. 18 hvis muligt 8)
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Invitation 28/10 kl 18: Sammenligning af gamle og nye tr

Indlægaf kbekke » ons 26. okt 2022 16:26

Sikke en fest vi skal ha' og skønt, at der er flere, der bider til bollen!

Jeg vil prøve at begrænse mig til:

David Bowie: The Rise And Fall Of Ziggy Stardust, stereo (Parlophone, 2022, “50th Anniversary”).
John Coltrane: Blue Train, stereo (DOL, 2012) - bare for at have noget at skælde ud på.
Led Zeppelin: II, stereo (Atlantic, 2014, “Jimmy Page Remaster”).
Cannonball Adderley: Something Else, stereo (Blue Note, ?).
The Beatles: Revolver, mono (Parlophone, ?).

Hvad de to sidste angår, er jeg oprigtigt i tvivl om præcist, hvilke udgaver, der er tale om. Det ville ikke gøre mig noget også at få lidt indsigt fra "hajerne" i, hvordan man checker hvad, der er hvad imellem hundredevis af forskellige udgaver ;)
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1319
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Invitation 28/10 kl 17: Sammenligning af gamle og nye tr

Indlægaf ralphandersen » ons 26. okt 2022 17:32

Dejligt med alle de mennesker og plader.
Efter ønske fra den længst fra kommende er starttidspunktet flyttet til kl 17. Hvis det ikke kan lade sig gøre for alle, dukker man bare op når man kan.

Jeg skal til København lørdag (og feste), så jeg regner ikke med at være oppe hele natten, men mon ikke også vi har fået nok ved midnatstid? Lad os se...

Jeg forestiller mig at vi laver nogle bølger af et par timers varighed og så skifter genre ved hver bølge, så vi kommer rundt i så mange af pladerne som mulig og så alle kan få lov at sidde i midten ind imellem. Jeg kan godt lave et strammere program, men mon ikke det går? Hvad synes I?

Der vil være lidt mad (chili eller lignende) og måske en kage. Kaffe, te og saftevand ligeledes. Stærkere drikkevarer medtager man selv.

Der er to der overnatter og så er der ved at være fyldt op (vi har også feriegæster), men hvis det kniber, kan vi nok presse en til ind et sted :p

Så vil jeg høre om der er nogen af jer der har noget af karma-olien. Jeg kan ikke finde min egen og Garrard'en kunne godt tåle et par dråber.

Nå, ja og adressen
Kammersgårdsvej 30B
7760 Hurup Thy
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Invitation 28/10 kl 17: Sammenligning af gamle og nye tr

Indlægaf kbekke » tors 27. okt 2022 17:37

Seneste fra min pladepusher er, at 2022-Revolveren står klar til afhentning, når han vågner i morgen kl. 10.

Så den tager jeg med, bare for det tilfælde, at Claus ikke når at få sin med.

MEN jeg har altså kun købt stereo-mixet og ikke hele boksen. Mono eller ej, så skal det nok blive interessant at høre, hvordan Giles Martin’s “DNA-sekventerede” udgave lyder.

https://www.analogplanet.com/content/ne ... veals-many
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1319
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Invitation 28/10 kl 17: Sammenligning af gamle og nye tr

Indlægaf pqrannes » tors 27. okt 2022 20:40

IMG_20221027_203723.jpg


Glæder mig til i morgen.

PQR
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Invitation 28/10 kl 17: Sammenligning af gamle og nye tr

Indlægaf Captain Phoenix » tors 27. okt 2022 21:30

Også her er pladerne pakket.
Fem (???) kasser - og så når Revolver-boksen endda ikke frem… Pokkers…

D67506B2-CCD7-4EDE-A205-EFFA9AB7C656.jpeg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Invitation 28/10 kl 17: Sammenligning af gamle og nye tr

Indlægaf Fensten » tors 27. okt 2022 22:46

Captain Phoenix skrev:Også her er pladerne pakket.
Fem (???) kasser - og så når Revolver-boksen endda ikke frem… Pokkers…

D67506B2-CCD7-4EDE-A205-EFFA9AB7C656.jpeg


Hold da ferie....Flytter du ind??? ... Og hold da ferie vi får travlt :lol:

Jeg har pakke med vokalbåret (Thomas Dybdahl, Beth Gibbons bl.a.) Dynamisk 80'er (som gerne vil spilles på store højtalere, Phoenix du vil elske det). Noget moderne african/Thai funk og Led Zeppeliin II (en tidlig UK og tysk. Ingen re-pres).

Dave Brubeck Take five Analog Production, til den digital DAC test. Og en masse andre sjove sager. Måske gemmer vi dem til en anden gang.

Det bliver skøøønt at komme til Thy :)


Mvh.

Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 851
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Invitation 28/10 kl 17: Sammenligning af gamle og nye tr

Indlægaf kbekke » lør 29. okt 2022 17:46

En stor tak herfra til ralphandersen for at lægge hus, køkken, højtalere og en fantastisk udsigt til denne lille sammenkomst.

Der blev både lyttet, fortalt og diskuteret til den store guldmedalje. Det var en stor fornøjelse ikke bare at være sammen med både nye og gamle venner, men også at have musikken i fokus. -Selvom jeg også blev introduceret til spændende og for mig nye sager, som f.eks. SPU’er, single-ended 845-lyd og de legendariske Vitavox Bitoner.

Men også og ikke at forglemme Hald-øl og “Mariagertoba-brød”.

Jeg er ikke sikker på, om vi nåede en krystalklar, fælles konklusion om, hvorvidt originaludgivelser eller re-issues er bedst. Jeg hørte i hvert fald overbevisende eksempler på begge dele:

De bedste re-issues oplevede jeg, som givende “mere” af det oprindelige materiale uden at ødelægge det oprindelige udtryk. Til gengæld havde de originale/tidlige udgaver af Nick Drake og Coleman Hawkins en næsten uhyggelig “mojo” eller stemningsskabende karakter, der måske er det modsatte af “hifi-korrekt”.

Men som helt sikkert godt kan være stærkt vanedannende.

Noget af det sidste, jeg hørte inden turen gik sydover igen, var sætningen: “Vi gør det igen”.

-Det glæder jeg mig allerede til :thumbsup:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1319
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Invitation 28/10 kl 17: Sammenligning af gamle og nye tr

Indlægaf pqrannes » man 31. okt 2022 13:28

Ja, tusind tak til Ralph for at lægge hus til en hyggelig aften med fokus på org. og nye udgaver af vinylplader.

Mine egne konklusioner af lytningerne blev anderledes end jeg havde troet. Alle vinylplader, orginale og nye(re) tryk vi hørte var af fin kvalitet - det interessante var, hvordan der var drejet på knapperne ifm. remastereringen. Det gav mig lidt at tænke over.

Og tak for den skønne chilli con carne og en seng at rulle sit sengetøj ud på.

Tak til Kaptainen for standsmæssig kørsel til og fra Thy.

PQR
Senest rettet af pqrannes man 31. okt 2022 16:42, rettet i alt 1 gang.
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Invitation 28/10 kl 17: Sammenligning af gamle og nye tr

Indlægaf Captain Phoenix » man 31. okt 2022 14:43

Også herfra tak for initiativ, arrangement, mad, selskab osv.
Vi var 7 vintage-hifi'ere samlet - et fint antal når man samles privat og alligevel gerne vil have en vis mangfoldighed/spredning.

Meget god musik blev hørt, det meste i dejlig kvalitet - og ind imellem vanskeligt at finde en vinder-version.
Men det gør mindre, da aftenen kom også til at dreje sig om en del andet musik- og teknik-relateret.

For mig er det vigtigste hvor godt (klart, velopløst, defineret, velbalanceret, naturligt osv.) en specifik indspilning lyder. Så kommer det i anden række hvilke trin der har været (endda evt. digitale :shock: ) og hvilke knapper, der er blevet drejet på undervejs.
Vi kommer - trods gode plader, udstyr osv. - jo aldrig til at opleve præcist, hvordan det har lydt i studiet/under optagelsen. Og i den situation der de ovenstående ting - navnlig det med veldefineret/-balanceret - det der skiller fremrangende presninger fra gode og mindre gode.

Her er nok stof til yderligere undersøgelser og debat :p

Lidt billeder fre den hyggelige aften:

Gruppefoto.jpg

Anlæg.jpg

Plader.jpg

P-R-K.jpg

Resultattavle.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Foregående

Tilbage til Træf/Events



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 16 gæster