Tandberg knapper

Spaghetti sektionen

Tandberg knapper

Indlægaf zaptor » fre 20. jan 2023 12:44

Tandberg spolebåndoptagere, er jo kendt for plastknapper der er gået til gennem tiden. Det gælder alle farver..
Nogen der ved om de fåes nogen steder? Har overvejet 3D printning, men der sidder jo en metalfjeder i knapperne... Og vil også helst ramme farven.
Mvh Zaptor
zaptor
 
Indlæg: 182
Tilmeldt: 01 aug 2016
Lokalitet: tommerup

Re: Tandberg knapper

Indlægaf cdp » fre 20. jan 2023 18:16

zaptor skrev:Tandberg spolebåndoptagere, er jo kendt for plastknapper der er gået til gennem tiden. Det gælder alle farver..
Nogen der ved om de fåes nogen steder? Har overvejet 3D printning, men der sidder jo en metalfjeder i knapperne... Og vil også helst ramme farven.
Mvh Zaptor


Hejsa - et kendt problem, som kan være en udfordring - den billigste løsning er at finde en donor. Det er jo nemt blot at linke til part liste side på Ebay, men det kan hurtigt blive pebret og gøre projektet urentabelt.
Jeg har ikke prøvet 3d print, men hvis du kender nogen der gør i det, kan delene efterfølgende måske spraymales.( Farve/holdbarhed i mente )
Jeg vil foreslå dig et specifikt foto herinde af dem du mangler og evt. en søge profil på dba/ebay. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Tandberg knapper

Indlægaf ferr31 » fre 20. jan 2023 18:32

zaptor skrev:Tandberg spolebåndoptagere, er jo kendt for plastknapper der er gået til gennem tiden. Det gælder alle farver..
Nogen der ved om de fåes nogen steder? Har overvejet 3D printning, men der sidder jo en metalfjeder i knapperne... Og vil også helst ramme farven.
Mvh Zaptor


Hvilken Tandberg ?
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: 09 jan 2011
Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Re: Tandberg knapper

Indlægaf Fredmarantz » fre 20. jan 2023 19:04

fx 9000x - serien har disse knapper. Det er især - måske endda kun? - et problem med de grønne knapper, som sidder på skydepot'sene.

Jeg mener ikke, at de sorte knapper af ellers samme slags har dette problem.

Det eneste der er at gøre er at 3-D printe i en "så tæt-på-farve" som muligt. Hvis man anskaffer originale, vil de helt sikkert gå i opløsning/krakelere inden for relativt kort tid. Det med fjederen komplicerer 3-D printningen yderligere.

et pxxxx-irriterende fænomen!!

X-tian (bruger herinde) har en søn, som vist er lidt af en nørd udi 3-D printning - måske kunne han spørges om han ville kunne indgå i et frugtbart samarbejde?

Edit: det gælder vist også 3300x

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Tandberg knapper

Indlægaf zaptor » fre 20. jan 2023 20:42

Fredmarantz skrev:fx 9000x - serien har disse knapper. Det er især - måske endda kun? - et problem med de grønne knapper, som sidder på skydepot'sene.

Jeg mener ikke, at de sorte knapper af ellers samme slags har dette problem.

Det eneste der er at gøre er at 3-D printe i en "så tæt-på-farve" som muligt. Hvis man anskaffer originale, vil de helt sikkert gå i opløsning/krakelere inden for relativt kort tid. Det med fjederen komplicerer 3-D printningen yderligere.

et pxxxx-irriterende fænomen!!

X-tian (bruger herinde) har en søn, som vist er lidt af en nørd udi 3-D printning - måske kunne han spørges om han ville kunne indgå i et frugtbart samarbejde?

Edit: det gælder vist også 3300x



Vh
Freddy


Ja, rigtigt. Og de røde og grønne er de værste. Men kan jeg bare hitte stl filerne, kan jeg selv lege lidt med print. Så må jeg have fundet noget pla i den rette farve. Lidt lim kan måske virke ;)

Tak for info. Mvh Johnny
zaptor
 
Indlæg: 182
Tilmeldt: 01 aug 2016
Lokalitet: tommerup

Re: Tandberg knapper

Indlægaf Buller » lør 21. jan 2023 11:35

zaptor skrev:Tandberg spolebåndoptagere, er jo kendt for plastknapper der er gået til gennem tiden. Det gælder alle farver..
Nogen der ved om de fåes nogen steder? Har overvejet 3D printning, men der sidder jo en metalfjeder i knapperne... Og vil også helst ramme farven.
Mvh Zaptor


Er det denne type eller de helt firekantede?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Vh Jan
Buller
 
Indlæg: 83
Tilmeldt: 30 maj 2014
Lokalitet: Nørresundby

Re: Tandberg knapper

Indlægaf zaptor » lør 21. jan 2023 14:08

Buller skrev:
zaptor skrev:Tandberg spolebåndoptagere, er jo kendt for plastknapper der er gået til gennem tiden. Det gælder alle farver..
Nogen der ved om de fåes nogen steder? Har overvejet 3D printning, men der sidder jo en metalfjeder i knapperne... Og vil også helst ramme farven.
Mvh Zaptor


Er det denne type eller de helt firekantede?


Lige præcis den der...
zaptor
 
Indlæg: 182
Tilmeldt: 01 aug 2016
Lokalitet: tommerup

Re: Tandberg knapper

Indlægaf Buller » lør 21. jan 2023 14:41

zaptor skrev:
Buller skrev:
zaptor skrev:Tandberg spolebåndoptagere, er jo kendt for plastknapper der er gået til gennem tiden. Det gælder alle farver..
Nogen der ved om de fåes nogen steder? Har overvejet 3D printning, men der sidder jo en metalfjeder i knapperne... Og vil også helst ramme farven.
Mvh Zaptor


Er det denne type eller de helt firekantede?


Lige præcis den der...


Jeg har knappen liggende i .stl format, men har ikke selv prøvet at printe den.
Har forsøgt at sende den til dig, men systemet tillader desværre ikke fil-formatet.
Hvis du sender mig en besked med din email skal jeg nok sende den.
Vh Jan
Buller
 
Indlæg: 83
Tilmeldt: 30 maj 2014
Lokalitet: Nørresundby

Re: Tandberg knapper

Indlægaf Fredmarantz » lør 21. jan 2023 16:17

Et par rigtig gode eksempler den forbistrede knap her i denne DBA- annonce..(den grønne type)

https://www.dba.dk/spolebaandoptager-ta ... 098201611/

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning


Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster