Tandberg 3500x restaureret :)

Spaghetti sektionen

Tandberg 3500x restaureret :)

Indlægaf jan_stevns » fre 26. jul 2013 22:56

Så blev man omsider færdig med endnu en restaurering.

Fik en Tandberg 3500x i sørgelig forfatning
img1.jpg

En del hestearbejde senere - og stumper fra skrot, var jeg endeligt tilfreds
img2.jpg

Fandt søreme også nye hoveder i gemmerne :)
img3.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
jan_stevns

Re: Tandberg 3500x restaureret :)

Indlægaf evox » fre 26. jul 2013 23:05

Waauu - du må da ha' lagt en masse timer i den
Sikke et resultat

evox
evox

Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Gislinge

Indlægaf Fredmarantz » fre 26. jul 2013 23:12

Jeps - flot arbejde!!!!

jeg ved, hvad det kræver, hvis man er krakilsk - og det er jeg i hvert tilfælde.
Nå - men så er der jo plasticdupperne til skydepotentiometrene. På en Tandberg 9000X, som jeg har restaureret - er de grønne plastgreb på skydepots'ene yderst "brittle" og knækker for et godt ord.. Hvordan klares den???

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf jan_stevns » fre 26. jul 2013 23:18

evox skrev:Waauu - du må da ha' lagt en masse timer i den
Sikke et resultat

evox

Jeg tæller ikke timerne om natten når man alligevel ikke kan sove i denne varme,
men jo, nogen er der da gået. Det er rent hyggearbejde, når resten af hytten er
gået til ro, og vapserne snorker.

Jeg er også ved at lægge sidste hånd på en 3000x'er - der mangler en rem

tb3k.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
jan_stevns

Indlægaf jan_stevns » fre 26. jul 2013 23:48

Fredmarantz skrev:....Nå - men så er der jo plasticdupperne til skydepotentiometrene. På en Tandberg 9000X, som jeg har restaureret - er de grønne plastgreb på skydepots'ene yderst "brittle" og knækker for et godt ord.. Hvordan klares den???

Jeg ved ikke hvorfor de sorte knapper lader til at holde bedre ???? Jeg ved godt det tangerer helligbrøde,
men jeg havde nok smidt sorte knapper a'la 9200 på i stedet for
jan_stevns

Indlægaf Fredmarantz » lør 27. jul 2013 00:00

arhhh - helligbrøde er nok så meget sagt, men jeg holder af, som mange ved, at holde apparaterne så tæt på originalt som overhovedet muligt - også selv om det så må koste. I dette tilfælde ser det dog ud til at være endog overmåde svært - såhh...måske de sorte må være den "mindst dårlige løsning" for mig.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Tonni » lør 27. jul 2013 11:13

Hvad med at indfarve et sæt af de sorte Freddy? Det er ikke originalt, men i mangel af bedre...

Og Jan.
Det arbejde er du godt sluppet godt fra! Havde helt glemt hvor flot sådan en maskine kan være!!!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf jcr1972 » lør 27. jul 2013 11:34

Fredmarantz skrev:Jeps - flot arbejde!!!!

jeg ved, hvad det kræver, hvis man er krakilsk - og det er jeg i hvert tilfælde.
Nå - men så er der jo plasticdupperne til skydepotentiometrene. På en Tandberg 9000X, som jeg har restaureret - er de grønne plastgreb på skydepots'ene yderst "brittle" og knækker for et godt ord.. Hvordan klares den???

Vh
Freddy

Først en gang: Flot arbejde på den Tandberg maskine! Dejligt når der lægges sjæl i at sætte noget i stand!
Mht. "skrøbelige" knapper + alt muligt andet skrøbeligt, som fx. formstøbt zinkgods der revner med tiden... Jeg er selv storforbruger af 2-komponent epoxylim (Araldit etc.), da det er superstærkt og hæfter på stort set alt. Både på knapper og fx. zinkgods, kan man med fordel fylde hulrum + revner der er opstået i forvejen med limen. Da den er 2-komponent, kræver den ingen lufttilførsel for at hærde. Jeg har også repareret knapper hvor fx. halvdelen af det stykke der spænder om en potentiometeraksel, var brækket af. Man støber simpelthen resten op som mangler, og limen er stærk not til at der kan skæres gevind til en skrue, så knappen atter kan bruges.

Mvh.

Jan
jcr1972

Indlægaf Cinemad » lør 27. jul 2013 14:52

Hej Jan

Super flot arbejde. :thumbsup: Jeg har selv i går hentet en mage til, men i noget bedre stand end din var fra start.

Umiddelbart kan den spille, men der dukker jo ofte noget op når jeg kommer i gang med rengøringen, så kan det være du har et kvalificeret råd. :ide:

Mvh Erik
Learning by doing wrong.
Brugeravatar
Cinemad

Geografisk sted: Midtsjælland
Lokalitet: Hvalsø

Indlægaf Tube mania » lør 27. jul 2013 16:39

Kan i sige mig hvad forskellen er på en 3300X og en 3500X

:thumbsup: For det gode arbejde...
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..

.
Brugeravatar
Tube mania

Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Indlægaf jan_stevns » lør 27. jul 2013 18:12

Tube mania skrev:Kan i sige mig hvad forskellen er på en 3300X og en 3500X

:thumbsup: For det gode arbejde...

De store forskelle :
3300x har ikke output level skyderne

3500x har ændret mekanik, samt nyt drev til opsamling. samtidigt løftes 8tals remmen fri af motorens pulley i Play.
jan_stevns

Indlægaf Tube mania » lør 27. jul 2013 18:58

mange tak...
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..

.
Brugeravatar
Tube mania

Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Indlægaf KlausM » lør 27. jul 2013 22:17

jcr1972 skrev:Mht. "skrøbelige" knapper + alt muligt andet skrøbeligt, som fx. formstøbt zinkgods der revner med tiden... Jeg er selv storforbruger af 2-komponent epoxylim (Araldit etc.), da det er superstærkt og hæfter på stort set alt. Både på knapper og fx. zinkgods, kan man med fordel fylde hulrum + revner der er opstået i forvejen med limen. Da den er 2-komponent, kræver den ingen lufttilførsel for at hærde.

Og den kan indfarves med fx oliefarve til at matche farven på den plastik, der skal repareres. Dette refererer til den blå langsomt hærdende Araldit, den røde hurtige har jeg ikke erfaring med at farve.

Mvh Klaus

PS: flot arbejde med den Tandberg
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM

Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Indlægaf acj1980 » man 7. okt 2013 15:54

Flot arbejde, thumps up herfra, men spørgsmålet er hvordan eller hvor du har skaffet remmen.. jeg går udfra det er er det samme problem med remmen i en 8tals form som slides således at den ikke har nogen trækkraft ved spoling?, jeg har selv haft en 3600xd, en gangske fin maskine
acj1980

Tilbage til Spole/kassette optager