af his067 » søn 28. apr 2013 08:37
Nu mente jeg jo ikke noget nedsættende ved at tale om "amatører" (som jo iøvrigt kommer fra Latin, amator, "elsker" eller "ven", som jo ikke er et helt dumt sted at komme fra). Det var ment som et ord, til at skille dem der bskæftiger sig professionelt med lyd fra os andre. På den anden side ansporede det så et godt indlæg.
Men det som jeg synes er så interessant, er at prioriteterne synes så forskellige, når folk--danske og udenlandske--diskuterer spolebåndoptagere. Jeg synes altid det drejer sig om "pålidelighed" og "mekanisk stabilitet", når der diskuteres spolebåndoptagere, mens (især) forstærkere og pickupper beskrives i forhold til "tre-dimensionalitet", "luft" og "perpektiv".
Så det er ligesom at der er to forskellige verdener: en "audiofil-verden" (med pickupper, forstærkere og højtalere) og en "båndoptager-verden". Og det synes jeg er lidt underligt, især fordi jeg er i gang med at opdage hele den verden, der var i halvtredserne og tresserne, da man kunne købe færdigindspillede spolebånd (Har jeg prist den 1948 live-indspilning med Duke Ellington fra Columbia University, som jeg købte for nogle måneder siden? Utroligt god (mono-) lyd med et orkester i topform!)
Og nu så til noget helt andet: Bents indspark fik mig så til at tænke om min "nye" Beocord kan forbedres, og mere generelt om der findes nogle gode af- og indspille forstærkere som Gør-det-selv projekter. Det ville da være interessant hvis man kunne tage signalet direkte fra tonehovedet ind i en høj-kvalitetsførstærker. Måske kunne de gøres med en af Mikkels forstærkermoduler? Jeg kan huske, at nogle af de SAE forforstærkere som Quali-Fi solgte i halvfjerserne hade tonehovedbro-indgang.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.