Jahhh....johh.....
Jeg skal bestemt ikke amatør-prædike her. Der er sikkert mange gode erfaringer med isopropylalkohol - og jeg har da også selv brugt det med tilfredshed over mange år på fx Technics-maskinerne siden 1980 (spole) -
Grunden til, at jeg er lidt forbeholden alligevel er, at jeg har læst (jo-jo

) at der på nogle pinchrollers/gummitrykruller kan spores udtørring over tid med brug af isopropylalkohol. Om dette gælder flere gummityper, ved jeg selvsagt ikke.
Jeg har også i mange år brugt den særlige trykrullerens, som fulgte med Teac's fine vedligeholdelsessæt til spolemaskiner. Den er i hvert tilfælde god ved gummiet. Jeg har (igen) læst, at man ved at bruge alm. opvaskemiddel eller evt. "det blå" vinduesrens kan opnå god rengøring uden udtørring over tid. Det har jeg så også efterfølgende brugt og det virker fint og efter hensigten. Det er vel kunsten at opretholde gummiets blødhed, friskhed og grip uden at det enten bliver hårdt med tiden, får små revner eller går i opløsning.
Hvis man har været én af de uheldige (det har jeg fx), der på et tidspunkt har købt den "grønne" trykrulle på Ebay.de til Revox, så kan jeg 100% sige, at det er noget crap. Den holder ikke til isopropylalkohol. Det hele bliver totalklistret og rullen går i opløsning. Det er vel nærmest heller ikke gummi.
Vh
Freddy