Båndoptagere

Spaghetti sektionen

Re: Båndoptagere

Indlægaf Kim Christensen » fre 10. jan 2014 04:26

Nogle type 1 bånd var/er ganske gode (altid forudsat en maskine med fuld kalibrering).

F.eks. TDK AR, Fuji FR-I Super, Maxell XLI-S, Sony HF-ES, That's FX. De såkaldte "super ferrics". De støjer lidt så Dolby er et must men de kan tage lige så mange tæsk (i bassen) som de bedste metalbånd.
Kim Christensen
 
Indlæg: 163
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: København

Re: Båndoptagere

Indlægaf stig45 » fre 10. jan 2014 11:54

Kim Christensen skrev:Nogle type 1 bånd var/er ganske gode (altid forudsat en maskine med fuld kalibrering).

F.eks. TDK AR, Fuji FR-I Super, Maxell XLI-S, Sony HF-ES, That's FX. De såkaldte "super ferrics". De støjer lidt så Dolby er et must men de kan tage lige så mange tæsk (i bassen) som de bedste metalbånd.
mange tak for dit indlæg (SK chrome class CX II) er nu også et godt chrome bånd ,dem har jeg en masse af
1 stk. Beomaster 5500,1 stk. Master control panel 5500,2 stk. Beocord 5500,1 stk. Beocord 9000,1 stk Beogram 5500 med MMC 1 pickup,1 stk. Beogram CD 6500,2 stk. Beolab 1
stig45
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: 25 aug 2013
Lokalitet: Åbyhøj

Re: Båndoptagere

Indlægaf stig45 » fre 10. jan 2014 12:06

acj1980 skrev:Lækre sager.. det gode gamle hæders kronede Aiwa inden mærket døde, desværre som alt andet, mht støj så har jeg tit oplevet at Dolby a og c var bedst, men igen falder de af i hjørnerne mht afskæring, HX pro har jeg aldrig prøvet, er der nogle der ved hvordan det ytre sig?

Det har aldrig været af vejen at bruge Crom eller Metal bånd frem for de afsmittende jern-oxid bånd der var billigst.
HX pro formagnitisere båndene,så metal partiklerne vender den samme vej,det lyder simpelt,men det har den store virkning,der kommer meget bedre lyd ud af det,jeg har HX pro på mine Beocord 5500 og Beocord 9000 og er meget glad for HX pro
1 stk. Beomaster 5500,1 stk. Master control panel 5500,2 stk. Beocord 5500,1 stk. Beocord 9000,1 stk Beogram 5500 med MMC 1 pickup,1 stk. Beogram CD 6500,2 stk. Beolab 1
stig45
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: 25 aug 2013
Lokalitet: Åbyhøj

Re: Båndoptagere

Indlægaf jcr1972 » fre 10. jan 2014 13:34

stig45 skrev:HX pro formagnitisere båndene,så metal partiklerne vender den samme vej,det lyder simpelt,men det har den store virkning,der kommer meget bedre lyd ud af det,jeg har HX pro på mine Beocord 5500 og Beocord 9000 og er meget glad for HX pro


Det med at formagnetisere båndet for at metalpartiklerne vender samme retning, er det ikke hvad den høje slettefrekvens i sig selv gør, eller er der noget jeg fuldstændig har misforstået???
Hvad ændrer HXpro på dette? Hvis jeg ikke husker helt forkert, betyder HX "Extended Headroom", altså udvidet dynamikområde. Virker det ikke snarere på betoningen ligesom andre støjreduktionssystemer?

Mvh.

Jan
jcr1972
 

Re: Båndoptagere

Indlægaf jan_stevns » fre 10. jan 2014 14:04

stig45 skrev:.....HX pro formagnitisere båndene,så metal partiklerne vender den samme vej,det lyder simpelt,men det har den store virkning,der kommer meget bedre lyd ud af det,jeg har HX pro på mine Beocord 5500 og Beocord 9000 og er meget glad for HX pro


At HX pro skulle formagnetisere et bånd er noget sludder - HX Pro er et system, der er opfundet af B&O og fungerer ved at man undervejs under optageprocessen varierer bias efter det signal der skal indspilles.

Ved høje toner og kraftigt signal reduceres bias en smule for at kompensere for det indspillede signals påvirkning.
jan_stevns
 

Re: Båndoptagere

Indlægaf jan_stevns » fre 10. jan 2014 14:07

jcr1972 skrev:....Det med at formagnetisere båndet for at metalpartiklerne vender samme retning, er det ikke hvad den høje slettefrekvens i sig selv gør, eller er der noget jeg fuldstændig har misforstået???


Man "formagnetiserer" ikke båndet for at vende partiklerne den samme retning (de sidder ret så fast og kan ikke flyttes) Man tilfører et højfrekvens signal der bringer selve magnetiseringen ind i et bånd's lineære arbejdsområde.
jan_stevns
 

Re: Båndoptagere

Indlægaf acj1980 » fre 10. jan 2014 14:48

Jeg fandt lige denne her:
Dolby HX-Pro[9] was invented in 1980 and patented in 1981 (EP 0046410) by Jørgen Selmer Jensen[10] of Bang & Olufsen.

B&O immediately licensed HX-Pro to Dolby Laboratories, stipulating a priority period of several years for use in consumer products, to protect their own Beocord 9000[11] cassette tape deck.

Magnetic tape is inherently non-linear in nature due to hysteresis of the magnetic material. If an analogue signal were recorded directly onto magnetic tape, its reproduction would be extremely distorted due to this non-linearity.

To overcome this, a high frequency signal, known as bias, is mixed in with the recorded signal, which "pushes" the envelope of the signal into the linear region.

If the audio signal contains strong high frequency content, in particular from percussion instruments such as a high-hat, this adds to the constant bias causing magnetic saturation on the tape. Dolby HX Pro automatically reduces the bias signal in the presence of strong high frequency signals, making it possible to record at a higher signal level, leading to its name: HX = Headroom eXpansion.

HX-Pro only applies during recording; the improved signal to noise ratio is available no matter which tape deck the tape is played back on, and therefore HX-Pro is not a noise-reduction system, in the same way as Dolby A, B & C.

HX-Pro was widely used on pre-recorded cassette tapes, and is the main reason these sound better than cassette tapes recorded on consumer equipment

Kilde: Wikipedia.
acj1980
 

Re: Båndoptagere

Indlægaf stig45 » fre 10. jan 2014 15:57

jan_stevns skrev:
jcr1972 skrev:....Det med at formagnetisere båndet for at metalpartiklerne vender samme retning, er det ikke hvad den høje slettefrekvens i sig selv gør, eller er der noget jeg fuldstændig har misforstået???


Man "formagnetiserer" ikke båndet for at vende partiklerne den samme retning (de sidder ret så fast og kan ikke flyttes) Man tilfører et højfrekvens signal der bringer selve magnetiseringen ind i et bånd's lineære arbejdsområde.
OK
1 stk. Beomaster 5500,1 stk. Master control panel 5500,2 stk. Beocord 5500,1 stk. Beocord 9000,1 stk Beogram 5500 med MMC 1 pickup,1 stk. Beogram CD 6500,2 stk. Beolab 1
stig45
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: 25 aug 2013
Lokalitet: Åbyhøj

Re: Båndoptagere

Indlægaf Kim Christensen » fre 10. jan 2014 16:45

På min Aiwa er HX Pro altid "On" mens man på visse andre maskiner (F.eks. den Sony 970ES jeg har stående) selv kan bestemme om man vil benytte det eller ej.

http://www.beoworld.org/article_view.asp?id=145

Aiwa XK-009 har også dbx II NR (ved godt at HX Pro ikke er NR) men bryder mig ikke af lyden af dette og foretrækker så dolby C. Måske ikke så mærkeligt at dbx II fik så lille en udbredelse.

http://audiotools.com/noise.html

Tandberg's DynEQ var vist meget lig B&O's HX Pro. NAD 6300 må være den eneste maskine der er udstyret med begge på samme tid.

P.S. Et type II bånd som jeg (og Aiwa'en) er ret glad for er BASF TPII. Det er så ikke længere ægte chromdioxid som de ældre fra BASF (som jeg stadig mangler at prøve).
Kim Christensen
 
Indlæg: 163
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: København

Re: Båndoptagere

Indlægaf jan_stevns » fre 10. jan 2014 20:44

Kim Christensen skrev:......P.S. Et type II bånd som jeg (og Aiwa'en) er ret glad for er BASF TPII. Det er så ikke længere ægte chromdioxid som de ældre fra BASF (som jeg stadig mangler at prøve).


Kan ikke lige erindre TPII - jeg er selv ret så begejstret for Maxima II

chrome_maximaII.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
jan_stevns
 

Re: Båndoptagere

Indlægaf stig45 » fre 10. jan 2014 20:51

jan_stevns skrev:
Kim Christensen skrev:......P.S. Et type II bånd som jeg (og Aiwa'en) er ret glad for er BASF TPII. Det er så ikke længere ægte chromdioxid som de ældre fra BASF (som jeg stadig mangler at prøve).


Kan ikke lige erindre TPII - jeg er selv ret så begejstret for Maxima II

chrome_maximaII.jpg
Nu når vi er ved BASF så har jeg et par stykker Chrome Extra II 120 minutters
1 stk. Beomaster 5500,1 stk. Master control panel 5500,2 stk. Beocord 5500,1 stk. Beocord 9000,1 stk Beogram 5500 med MMC 1 pickup,1 stk. Beogram CD 6500,2 stk. Beolab 1
stig45
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: 25 aug 2013
Lokalitet: Åbyhøj

Re: Båndoptagere

Indlægaf jan_stevns » fre 10. jan 2014 21:00

stig45 skrev:....Nu når vi er ved BASF så har jeg et par stykker Chrome Extra II 120 minutters


C120 bånd har aldrig forvildet sig ind på matriklen her - kun Chrome Extra II c90, men det også i kæmpe mængder , de har altid været gode
jan_stevns
 

Re: Båndoptagere

Indlægaf Kim Christensen » fre 10. jan 2014 22:48

Jan: TPII (og TPIV) er fra '95 og frem mod tusindeskiftet. Skallen er ret veludført.

http://vintagecassettes.com/basf/basf_files/ebasf95.htm

Vil skyde på at de fleste fabrikater toppede udviklingen omkring slut-80'erne og evt. frem til starten af 90'erne?
Kim Christensen
 
Indlæg: 163
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: København

Re: Båndoptagere

Indlægaf jcr1972 » fre 10. jan 2014 23:12

jan_stevns skrev:
Man "formagnetiserer" ikke båndet for at vende partiklerne den samme retning (de sidder ret så fast og kan ikke flyttes) Man tilfører et højfrekvens signal der bringer selve magnetiseringen ind i et bånd's lineære arbejdsområde.


Jeg er udmærket klar over at partiklerne sidder fast på plastmaterialet. Det jeg hentyder til er at partiklernes magnetisering "vender ens", men dette sker vel i virkeligheden henne i slettehovedet og ikke i biaseringen gennem indspillehovedet.

Mvh.

Jan
jcr1972
 

Re: Båndoptagere

Indlægaf Nillerviborg » fre 10. jan 2014 23:46

Jeg brugte udelukkende noen sorte ganske tunge Metal bånd - Tror de hed TDK MA-XG... - De var ret gode - Og ret dyre...
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 599
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

ForegåendeNæste

Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster