Sony 765 Spolemaskine :)

Spaghetti sektionen

Re: Sony 765 Spolemaskine :)

Indlægaf acj1980 » tirs 26. apr 2016 13:28

Tc755 er sku en dejlig maskine, jeg har selv sådan en til at spille her, vel nok det bedste køb nogensinde
acj1980

Indlægaf jan_stevns » tirs 26. apr 2016 13:47

acj1980 skrev:Tc755 er sku en dejlig maskine, jeg har selv sådan en til at spille her, vel nok det bedste køb nogensinde

755'eren er dejlig - ja ....... og priserne kan være hvor som helst hvis man lige er det rette sted, på det rette tidspunkt.

Jeg fandt en i Charlottenlund, hos et ældre ægtepar der skulle flytte ...... 4 vapser kostede den, og den da have den vanlige tur, havde vist ikke spillet i mange år. Det indhenter den så nu i overflod.

sony_755.jpg

og da jeg ikke gider ombygge reolen igen - for 765'ere ikke hæderspladsen .... der er en rimelig god højdeforskel på de 2 bæster
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
jan_stevns

Indlægaf ejensen1981 » tirs 26. apr 2016 16:17

TC-755eren er en fed maskine. Og den læner sig meget op af storebroren (TC-765)i lyden. Det eneste der er tåbeligt ved den er den åndsvage japanske bolignød trækasse den skal pakkes ind i. Første gang jeg skulle samle sådan en, klemte jeg fingre mellem metal ramme og kasse. :shock:

MVH

Emil
ejensen1981

Indlægaf acj1980 » tirs 26. apr 2016 16:28

Det var sku billigt Jan, 400kr er rent røverkøb for sådan et bæst spækket med kvalitet, et ønske kunne være 765eren, meen jeg har vidst rigeligt :lol: :lol: :lol: :lol: tror jeg også at konen synes jeg har
acj1980

Indlægaf jan_stevns » tirs 26. apr 2016 16:39

acj1980 skrev:Det var sku billigt Jan, 400kr er rent røverkøb for sådan et bæst spækket med kvalitet, et ønske kunne være 765eren, meen jeg har vidst rigeligt :lol: :lol: :lol: :lol: tror jeg også at konen synes jeg har

Om man kan kalde det er røverkøb, er nok et godt ? - den var beskrevet som defekt - hvilket den jo også var.

Jeg gad godt se en nybegynder klare sådan en opgave som at pille værket skilt ad - selv om jeg har lavet mange af dem er det noget værre pilleværk, og det tager tid. Man bruger nemt et par timer på en strip down & rebuild, er den så gusten og man skal til at renovere solenoider og bremser ,,,, juhuuuuu som tiden kan spæne

Sådan her et syn er dælme ikke lige noget man drømmer om - så ved man klokken er slået

defective_solenoides.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
jan_stevns

Indlægaf acj1980 » tirs 26. apr 2016 17:00

Argh det er fuldt ud forståeligt.
acj1980

Indlægaf jan_stevns » tirs 26. apr 2016 19:12

acj1980 skrev:Argh det er fuldt ud forståeligt.

Ja da - men et eller andet sted er det ret sjov, når man er et par stykker, del vel dybest set konkurrerer en smule om at oplive den mest håbløse basket case ....

Min Sony 765 var definitivt en sådan - anskaffet som så ..... i håb om jeg en dag får et flip, og finder den frem fra gemmerne. Nu kører den, men jeg er ikke i mål endnu.
jan_stevns

Indlægaf acj1980 » tirs 26. apr 2016 19:13

Jeg må indrømme at jeg synes det er hyggeligt at vi kan skrive og dele dét område herinde, jeg deler fuldstændig passionen med jer :p :p :p
acj1980

Indlægaf dela » tirs 26. apr 2016 19:44

Jeg er lige ved at være i mål med en Nagra 4.2, der har stået oprejst i 4-5 cm vand i længere tid. Det er ved sådan en lejlighed, at jeg er taknemmelig for at alt er lavet af aluminium og rustfrit stål, for der var stort set ikke noget mekanisk at se. Bortset fra de anløbne printbagsider og alle transistorerne, der faldt af som modne frugter... Men nu er der, efter udskiftning af 30-35 transistorer og en højttalerenhed, ved at være gang i den igen. Nu skal jeg bare tage mig sammen til at prøve at pudse og polere plexiglaslåget...

Ikke et egentligt nyttigt tidsfordriv, men et let sus, når den efterhånden begynder at spille igen.
dela

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf acj1980 » tirs 26. apr 2016 22:46

Avs det lyder som en fæl oplevelse at se den i en sådan tilstand, har du ikke billeder af scenariet? :shock: :shock: :shock: det er ski da super at du tog tyren ved hornene og alligevel gik i krig med den :p stor respekt
acj1980

Indlægaf dela » ons 27. apr 2016 11:21

Jeg har lige vedlagt et par billeder af printene før operationen. Det ser ikke så galt ud, men alle transistorer, som sad under "vandlinien" måtte skiftes, da benene var rustet (?) over ved indgangen til transistorhuset. Desværre var netop motor/power boardet ret hårdt ramt, og det er det værste at reparere på, men også både indspille- og afspilleforstærkerprint skulle have skiftet de fleste transistorer. Så er det dejligt, at man kan gå ned i Brinck og købe NOS BC108 og BC178 for kr. 3,39 pr. stk. Jeg tror at jeg skal ned og hamstre lidt flere...

Tankevækkende nok har jeg aldrig haft brug for at skifte elektrolytkondensatorer i en Nagra, uanset alder. Da de blev lavet, var der ingen smalle steder mht. komponentpriser, så alle større kondensatorer er tantallytter, hvor elektrolytten (syre) er indkapslet i et glashylster. De er stort set uforgængelige... Det samme gælder remme; de kan også holde (næsten) evigt.

Jeg havde egentlig regnet med at den bare skulle være organdonor, men jeg blev lidt grebet af at få den til at køre. For lidt tid siden købte jeg så en anden (mere hærget) donormaskine, som så kunne levere lidt nye stumper.

Nu mangler jeg bare det værste: Kapstanakslen/lejet skal skiftes, og det indbefatter at skille motoren ad. Selve akslen kan tages ud, så anker og kommutator bliver siddende i huset (det er fy at tage ankeret ud, for så ryger magnetiseringen af det, og motoren bliver svag og strømhungrende). Men stadig skal man skille en del af værket ad for at gøre det, så der skal lige øves lidt på donormaskinen først...

Da jeg besøgte DR Museet for et par måneder siden så jeg deres Nagra-samling, og de fortalte om en Nagra, der blev tabt i en kanal i Ægypten. Den blev fisket op og tørret, og såvel maskine som bånd fungerede fint bagefter. Så det er hårdført grej.
dela

Indlægaf ejensen1981 » ons 27. apr 2016 21:38

Lav da en tråd her i forummet, med billeder af projektet. Syntes det er herligt følge med i hvad folk har labberne nede i. Det kan jo være der er andre som kan suge lidt viden til sig.

Super herlig maskine. Jeg elsker dem. Det er ligsom et urværk sådan noget.

Ellers ærgeligt jeg kom i tanke om for sent at jeg havde en stor trækasse nede i mit sommerhus fyldt med SKF lejer i alle størrelser. Soteret og pakket ind i plastik. Ak ja. Det gik desværre til de nye ejere.
ejensen1981

Indlægaf acj1980 » ons 27. apr 2016 21:59

Enig med dig Emil

Lad os få gang i lidt teknik og snak omkring disse skønne maskiner, det er jo til gavn for os alle :OLO:
acj1980

Indlægaf Jan » tors 28. apr 2016 15:51

Ja, det er nogle flotte maskiner.
Jeg har et par Technics og lidt Nagra, som jeg glæder mig til at komme i gang med. :OLO:
Jan

Lokalitet: Kbh

Indlægaf dela » tors 28. apr 2016 17:48

@Jan: Hvilke Nagra maskiner har du? Jeg er bare lidt nysgerrig...
dela

ForegåendeNæste

Tilbage til Spole/kassette optager