Fredmarantz skrev:Akai er sikkert helt ok maskiner - de er flotte tilmed. Dog kan jeg tilføje, at det er min erfaring, at man skal passe ekstra godt på dem, da reservedele ikke er nær så lette at finde, som til Revox. Jeg har et større antal spolemaskiner . bl.a. to Technics 1506'ere (som Bluetigers) - samt en stribe B-77 og PR-99 (ialt 6 stk - tror jeg - plus en Revox A-700. De mest "kurante af disse maskiner er afgjortA-77/ B-77/PR-99'erne. Man kan altid finde alle stumper til dem - og der findes masser af dokumentation servicemanuales osv - - derfor får man ikke så let "nerver på" -hvis noget skulle skiftes. Det ER altså lidt mere speget med japanerne.
Revox-erne har et mere industrielt look, hvor Japanerne ofte har et særligt luxusagtigt ydre. Kvalitet kan altid bøjes og diskuteres i én uendelighed- og det hele bunder vel i den enkeltes smag og behag. Jeg er faldet for Revox-maskinerne. (måske fordi jeg ikke tør binde an med japanerne mere). Jeg er gald for mine Technics-maskiner - de er sindsygt flotte og har en ganske fin mekanik og lyder utrolig godt. Men hvor finder man lige en motor? - eller en capstan? - nye metre? Et løst betjeningstastatur?
Vær opmærksom på de fundne bånd fra datiden - de KAN lide af SSS (Sticky shed syndrome) = de kan svine båndstyr og tonehoveder til i jernoxydpartikler, som ikke længere kan sidde ordentligt fast på basen, da limen kan være gået i opløsning. Et farligt svineri. De bånd, som er mest kendte for IKKE at lide af dette er Maxell XL-1S (35-180B). Prøv forsigtigt af først og lad ikke armene komme for højt op - de kan risikere at falde hurtigt ned.
Vigtige bånd kan "bages" i en ovn eller hjemmelavet bagekasse (opskifter findes på nettet) "Baking Tape". Dette dur til én (1) gennemspilning af båndet beregnet til en kopiering. Derefter er båndet igen ubrugeligt. Båndenes tilstand bestemmes af, hvilken type lim, der er anvendt - alder - fugtighed - temperatur - gasser.
Vh
Freddy
Tak for svaret Freddy - jeg er ved at blive klar over junglens love vedr. spolemaskiner - take care out there

Kan man mærke på et bånd om det vil opføre sig "sticky"? Jeg har enkelte nye bånd i plastik (Sony SLH-11-1100-BL) - kan de også være ramt. Mht. at afspille gamle bånd, så er det for mig langt vigtigere at kunne indspille nye mixtapes.
Jeg overvejer også en Revox a77
http://www.dba.dk/spolebaandoptager-revox-a7/id-81955567/ Den er lige om hjørnet, og kan måske presses til en plov. Er prisen rimelig og hvad skal jeg mærke/kigge efter, hvis jeg beslutter mig for at "sparke dæk" på den?
Til Mads - tak for tilbuddet!
Og til RLB - tak for at opklare en evt. spolestørrelsesproblematik. Hvad var det din fine spolemaskine fra træffet hed? Den dér hiver tonehovederne op under båndet....
Til Bluetiger - fed maskine....
Tak for hjælpen til alle
Sommer