gamle spolebånd

Spaghetti sektionen

gamle spolebånd

Indlægaf mondial » lør 23. mar 2013 13:14

Hej

jeg har mulighed for at købe en stak spolebånd af en arbejdskollega.

Er der nogen måde, hvorpå jeg kan kontrollere visuelt om båndene er OK.

Mener at kunne huske, at nogle (hvis de har været opbevaret forkert) kan afsætte meget "snask" på tonehovederne ved brug.

Jeg håber det er mærker som BASF, AGFA ReVox eller Maxell - Scotch har jeg ikke den store fidus til....

MVH
Jan
ReVox and Studer Thats life
Brugeravatar
mondial

Geografisk sted: Ølstykke
Lokalitet: Sjælland

Re: gamle spolebånd

Indlægaf eggers » lør 23. mar 2013 13:53

Hvis båndene er gamle så kan limmen der binder det magnetiske materiale fast på bånd substratet være delvist nedbrudt. Hvis de har været opbevaret i høj luftfugtighed kan jernpartiklerne være oxiderede. Jeg tror ikke du kan se det umiddelbart.
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers

Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Indlægaf Fredmarantz » lør 23. mar 2013 15:30

Jeps - det kaldes "Sticky shed syndrome" (og kan hermed Googles) -

http://en.wikipedia.org/wiki/Sticky-shed_syndrome

Man kan normalt ikke se det før det har svinet båndstyr og tonehoveder til på båndoptageren.

Det er min erfaring, at Maxells bånd (XL-1) er sluppet nådigst igennem tiden.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf mondial » lør 23. mar 2013 16:34

Hej

Tak for jeres svar hertil. jeg kigger på dem på mandag, så må jeg se om jeg er int. i at købe dem.

Mvh
Jan
Brugeravatar
mondial

Indlægaf mcs_5 » lør 23. mar 2013 16:40

Scotch behøver du ikke gå udenom. Men amerikanske bånd fra (sidst i?) 80'erne og frem, er dem der er flest problemer med. Det gælder både Scotch og Ampex. De bånd jeg købte ved Rudolph Schmidt i 90'erne (mærke ukendt) er også blevet klistrede...

Problemet er let at opdage. Hvis du lægger båndet på en båndoptager, der ikke har alt for mange kræfter (f.eks. en Tandberg 15), kan du slet ikke spole båndet igennem hvis det er "sygt". Spolehastigheden falder løbende, til det går helt i stå.

Venlig hilsen

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf Torben » søn 24. mar 2013 02:54

Forskellen på Scotch er let at opdage - de Amerikanske er ret røde (bordeaux) at se på.
Scotch byggede en fabrik i italien og producerede bånd der var sorte, de var ikke særlig gode, de svinede og der var en del "drop outs" på dem.
(Drop out = huller i belægningen der indebærer at der var korte hullerr i optagelsen)
Du har ret i de mærker du nævner - der skulle ikke være de store problemer hvis ikke båndene er opbevarede for varmt.
Er der noge spændende på de gamle bånd?
mvh. Torben
Torben
Udelukket fra forummet

Lokalitet: Allerød

Indlægaf his067 » søn 24. mar 2013 13:24

Jeg har også en stor samling bånd, som jeg arvede efter min far, da han døde for fjorten år siden. Med mellemrum lytter jeg til et eller to af dem. I begyndelsen lød de meget "mudrede" i diskanten, men jeg fandt ud af at det var fordi de efterlod oxyder på tonehovederne. Løsningen (som er inspireret af BBC) er at spole båndet igennem før det afspilles. Det får de løse jern-partikler til at falde af....(Jeg bruger min fars Revox A77 som spoler med stor hastighed. Jeg ved ikke om det eventuelt har noget at gøre med "afrystningen")
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf mondial » man 1. apr 2013 12:42

Hej

Lige en opfølgning på dette.

Det gik ikke som jeg havde håbet...

Hendes mand havde været sendt på loftet for at finde båndene, og desværre var alle ødelagt af fugt/vand. Og bortskaffet med det samme..............

Det eneste der var tilbage var ca. 10 bånd, der havde været opbevaret bedre, det var alle 10½ plastspoler, men kun med båndstumper på. Iøvrigt BASF LPR 35 G ?? mener jeg der stod på æskerne.

Det skulle sælges samlet, så der skulle en Revox med også, men ikke til en attraktiv pris............

Så ingen bånd med hjem....

MVH
Jan
Brugeravatar
mondial

Indlægaf niklasthedolphi » tirs 2. apr 2013 01:55

Min erfaring er at Sticky Shed Syndrome oftest forårsages af forkert opbevaring.
Opbevaring i fugtige, varme, røgfyldte, beskidte miljøer skader bånd.

Overfor disse påvirkninger er der nogle båndfabrikaters serier af spolebånd som er mere sårbare end andre.
niklasthedolphi

Indlægaf mcs_5 » tirs 2. apr 2013 22:00

niklasthedolphi skrev:Min erfaring er at Sticky Shed Syndrome oftest forårsages af forkert opbevaring.

Det kan også bare opstå uden påviselig grund. Jeg har bånd der er opbevaret i deres kasser, ikke har fået fugt, kulde, varme eller andet slemt, og alligevel er blevet (meget) klistrede...

Venlig hilsen

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Tilbage til Spole/kassette optager