Torben skrev:SOm ejer - og bruger - af spolebåndoptagere - en del forskellige REVOX, et par UHER 2004, en "sød" TEAC og en NAGRA undrer det mig lidt at "Vintagerne" ikke er mere "på" lydbånd.
HAr ingen nogen glæde af de hæderkronede maskiner med selv optagne og fabriksindspillede bånd?
M.V.H. Torben
Jeg har min fars gamle Revox A77, som han fik på sin 50-års fødselsdag af tre danske firmaer for sin konsulentvirksomhed i udviklingen af dansk mediko-teknik i slutningen af tresserne, især i forbindelse med hjerte-telemetri og hjerte-intensiv overvågning.
Jeg er lige nu på vej til Danmark, hvor jeg henter en 1/2-spors Revox G36 og en 1/4-spors Beocord 1600 til mig selv og en Beocord 2400 til min ven Fergus i Dublin.
Revox G36 er en gammel kærlighed: Vi havde en i musikværelset på min gamle skole som Jazz-P havde stillet på siden så den kunne spille lodret (hvilket jeg senere fik at vide at den ikke er beregnet til: det giver ekstra wow og flutter).
Jeg havde en G36 som student i Danmark. Jeg tror jeg købte den for 500 kr brugt i 1979 eller 1980.
Da det blev klart, at jeg ikke vendte tilbage til Danmark ti år senere, fik jeg Revoxen sendt over til England sammen med min Radford STA15 omkring 1993....men så tog Fanden ved: Jeg havde ingen bånd: hele samlingen (med optagelser bl.a. af ur-opførelsen af Alban Bergs komplette "Lulu" fra Wiener-Operaen, hele den første "Band Aid" koncert fra Wembley og Kid Creole fra Rockpalast) var blevet stjålet fra mit loftspulterkammer på Amager, hvor de stod til opbevaring under en bygningsrenovering og imens jeg studerede i Canada. Så uden bånd var der jo ingen grund til at beholde Revoxen. Og min kone var gravid med den første. Så jeg solgte den til Russ Andrews for £250. Han kom selv forbi i Cambridge og hentede den, og han var lige så glad for at se den, som jeg havde været, da jeg bar den hjem i S-toget fra Bagsværd mange år tidligere i en godt nok utroligt tung rygsæk, som den lige præcis passede ned i.
Så hvorfor en Beocord? 1/4-spor er svaret: Jeg har opdaget, at der er en livlig handel med fremragende gammel Jazz og tidlige stereo optagelser (og tidlige monoindspilninger) på e-bay (især i Amerika). Der har je bl. a. sikret mig en liveoptagelse med Ellingtons orkester fra Columbia University i 1948 i fremragende HiFi lydkvalitet med et orkester, der var helt på toppen. Og prisen? Jeg tror det var 50 DKK.
Men mange af disse indspilninger--især de tidlige RCA Stereo indspilniger--er 1/4-spor, som mine Revoxer ikke kan afspille.
Og så er et sådan et B&O-apperat altså ikke så ringe at se på.