Båndoptagere

Spaghetti sektionen

Båndoptagere

Indlægaf stig45 » søn 25. aug 2013 13:34

Jeg håber at båndoptagere er gamle nok til at være i Vintagehifi,jeg har 3 stk båndoptagere,2 stk Beocord 5500, 1 stk Beocord 9000,jeg bruger mine båndoptagere til at optage fra radio,gramafon,CD ,og til at optage fra båndoptager til båndoptager,jeg håber at jeg høre fra andre der bruger båndoptagere
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1 stk. Beomaster 5500,1 stk. Master control panel 5500,2 stk. Beocord 5500,1 stk. Beocord 9000,1 stk Beogram 5500 med MMC 1 pickup,1 stk. Beogram CD 6500,2 stk. Beolab 1
stig45
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: 25 aug 2013
Lokalitet: Åbyhøj

Re: Båndoptagere

Indlægaf Kim Christensen » lør 26. okt 2013 14:03

Jeg kan da give mit besyv..

En ven af mig fandt mig for ikke meget længe siden en Sony TC-K970ES fra en genbrugsstation. Lækker tung vellavet maskine men gav mig lidt problemer med visse bånd ødelagt af mærker som følge. Havde ellers forsøgt med rens og afmagnetisering af transportmekanismen men der var mere på spil. Ud over min begrænsede formåen men nysgerrigheden var vakt..

Smed et lidt tilfældigt bud på en pæn Aiwa XK-009 på eBay og mod min forventning vandt jeg den. Denne gang skulle det gøres ordentligt så jeg fik sælger til at shippe den direkte videre til A.N.T. Audio i UK hvor den fik en gennemgribende servicering samt lettere modificering. Så nu så god som ny som muligt.

Har også i denne periode anskaffet en pæn potion New-Old-Stock kassettebånd. TDK AR, TDK SA, Sony UX-Pro, Sony Metal XR, BASF TPII, Fuji FR-IS, Maxell XLII-S. Jeg er fint dækket ind. Udfordringen er så at finde ud af hvad man skal bruge det til og hvad man skal optage. Oplagt er f.eks. at overføre favoritterne fra Beatles BC-13 boksen (den blå) til et eller to bånd. Har samtlige Springsteen LP'er frem til start 90'erne så endnu en oplagt "compilation". Visse nye LP udgivelser er spredt meget tyndt med 2 eller 3 sange pr. side over et dobbelt-album (nogle gange 45 rpm). Oplagt til én side på et C90 bånd eller over et helt C60 bånd. Så er der 80'er hits (et svagt punkt) kompilations eller musik-genre bånd osv. osv.

Primært er det fordi det er sjovt at lege med. Både pladespillere og båndoptagere. Betydeligt mere fnidret og krævende end hvis man nu bare overførte CD til MP3. Men jeg er positivt overrasket over hvor godt en optagelse fra ét bedaget medie (LP) til et andet bedaget samme (kassette) trods alt kan lyde. Har netop lyttet til Janis Ian - Breaking Silence (Analogue Productions LP) på et TDK AR "super-ferric" type I (et bånd der kan tage lige så mange tæsk som de bedste metal-bånd) med Dolby C for stilhed i de svage passager. Godt lyder det.

Software og hardware:

http://vintagecassettes.com/index.htm

http://www.vintagecassette.com/
Kim Christensen
 
Indlæg: 163
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: København

Re: Båndoptagere

Indlægaf Torben » lør 26. okt 2013 14:56

Jamen kassette båndoptagere er langt bedre end deres rygte!
Jeg har lige overført (til cd ! suk! mod betaling ikke suk!) en stor del kassetter optaget fornemt (Nakamichi) så kassetter blev i den tid ildeset - og det var forkert!
En god kassette, og et godt chrome eller metal bånd kunne sagtens konkurrere med en grammofon!
Havde selv en del kassetter i sin tid med fin klassisk musik - det lød flot!
De store musik mærker (Decca - DG osv. ) kørte også senere i kassettens levetid på Chrome kassetter!
God fornøjelse med dine kassette maskiner!
Med hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: Båndoptagere

Indlægaf Kim Christensen » søn 27. okt 2013 14:17

Jo tak Torben og i lige måde med dine til CD overførte kassetter.

Ideelt set (lige bortset fra spole) kunne det have været interessant at prøve med Elcaset. Sony EL-7 eller Wega E4950 (sort variant) men realistisk set ville det nok blive for kompliceret med hensyn til vedligeholdelse/servicering samt tilgængelighed af kassetter.

Ja eller den lidt sjældnere sete Teac AL-700.
Kim Christensen
 
Indlæg: 163
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: København

Re: Båndoptagere

Indlægaf audioareal » man 28. okt 2013 18:03

Hejsa , jeg har flere casettemaskiner liggende jeg ikke bruger sony , teac , hitachi, de var ok da de blev pakket væk for ca.15 år siden derfor kræver de nok renovering . der er tale om 3 hoveder , dobbel capstan osv. det er mest spole & ELcaset jeg bruger har derfor ikke brug for dem.
mvh thomas. :p
audioareal
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: Odense

Re: Båndoptagere

Indlægaf stig45 » tirs 29. okt 2013 15:30

jeg er da glad for at jeg ikke er den eneste,der bruger kasettebåndoptager
1 stk. Beomaster 5500,1 stk. Master control panel 5500,2 stk. Beocord 5500,1 stk. Beocord 9000,1 stk Beogram 5500 med MMC 1 pickup,1 stk. Beogram CD 6500,2 stk. Beolab 1
stig45
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: 25 aug 2013
Lokalitet: Åbyhøj

Re: Båndoptagere

Indlægaf jan_stevns » tirs 29. okt 2013 20:06

stig45 skrev:jeg er da glad for at jeg ikke er den eneste,der bruger kasettebåndoptager


Du er da ikke alene - selv om det er sjældent jeg har tændt mine, er de da i live i nu :)
jan_stevns
 

Re: Båndoptagere

Indlægaf Kim Christensen » ons 30. okt 2013 18:43

audioareal skrev:det er mest spole & ELcaset jeg bruger har derfor ikke brug for dem.
mvh thomas. :p


Hej Thomas. Det kunne da spændende at høre en smule om dine erfaringer med Elcaset? Hvordan yder det i forhold til spole og hvad med holdbarhed og vedligeholdelse?
Kim Christensen
 
Indlæg: 163
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: København

Re: Båndoptagere

Indlægaf Kelvinthomsen » ons 8. jan 2014 21:59

Hejsa

Hvorfor bruge kassetten når vi er midt i den Digitale tidsalder.? Måske er det hele blevet lidt for Digital.

Vi skal have Digitale tv box da de lukkede det analoge net. Så skulle vi have ny tv box da de lavede et ny net, og så skal vi have ny box for at få fuld udbytte af HD signaler.

Om 10 år står der 50 boxe inde i et rum for til den tid skal vi nok have en box til hvert tv kanal...

Og så har vi ikke snakket om hvordan billedet faktisk er blevet. Pixel pixel pixel. Dårlig lyd.

Dette var nok en lille smule underlig at skrive alt det pjat ikke??

Men nu kommer vi til det.

Vi bruger Kassetten fordi det er sjovt. Og det ser godt ud, og så har det nok noget at gøre med at det brugte vi også år tilbage. I vores barndom. I vores Commodore 64. Ja den har været med længe.

Og så er den stabil hvis man behandler den godt.

Jeg er så glad for at jeg har fundet ud af at der er noget der hedder www.vintagehifi.dk

Hvor er det fantasktisk at se hvor mange ligesindet folk der er i sådan et lille land. Nu har jeg gået i alle de år og holdt min interesse for mig selv, fordi at man ikke kunne snakke med nogen om det, fordi at de siger at det er fjollet, at sidde og kikke på Kassettebånd, spolebånd, betamax og laserdisc og alt det gamle.

Men for pokker. Det er VORES interesse. Der er ikke foreskel på om vi sidder og "leger" med en gammel Amiga Computer end det er når folk står ude i garagen og roder med en gammel bil. En motor for mig er en kedelig dynge jern der bare skal kunne gå. Men det er deres interesse fint nok, men det skal de aldrig høre på.
Tænk hvis jeg til en fest fortalte stolt at jeg lige havde købt min drømme kassetteafspiller....jaja.

Så tak folkens for en fantastisk forum.

Jeg selv er en lykkelig ejer af:

Akai GX-75 kassette optager.
Sony Betamax
Pioneer Laserdisc
7-8 VHS Maskiner.
Commodore 64, Commodore 128. Amiga 500, 600, 1200 Amiga cd32.

Og en del mere.
Kelvinthomsen
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: 29 dec 2013
Lokalitet: Snedsted

Re: Båndoptagere

Indlægaf stig45 » ons 8. jan 2014 22:10

Kelvinthomsen skrev:Hejsa

Hvorfor bruge kassetten når vi er midt i den Digitale tidsalder.? Måske er det hele blevet lidt for Digital.

Vi skal have Digitale tv box da de lukkede det analoge net. Så skulle vi have ny tv box da de lavede et ny net, og så skal vi have ny box for at få fuld udbytte af HD signaler.

Om 10 år står der 50 boxe inde i et rum for til den tid skal vi nok have en box til hvert tv kanal...

Og så har vi ikke snakket om hvordan billedet faktisk er blevet. Pixel pixel pixel. Dårlig lyd.

Dette var nok en lille smule underlig at skrive alt det pjat ikke??

Men nu kommer vi til det.

Vi bruger Kassetten fordi det er sjovt. Og det ser godt ud, og så har det nok noget at gøre med at det brugte vi også år tilbage. I vores barndom. I vores Commodore 64. Ja den har været med længe.

Og så er den stabil hvis man behandler den godt.

Jeg er så glad for at jeg har fundet ud af at der er noget der hedder http://www.vintagehifi.dk

Hvor er det fantasktisk at se hvor mange ligesindet folk der er i sådan et lille land. Nu har jeg gået i alle de år og holdt min interesse for mig selv, fordi at man ikke kunne snakke med nogen om det, fordi at de siger at det er fjollet, at sidde og kikke på Kassettebånd, spolebånd, betamax og laserdisc og alt det gamle.

Men for pokker. Det er VORES interesse. Der er ikke foreskel på om vi sidder og "leger" med en gammel Amiga Computer end det er når folk står ude i garagen og roder med en gammel bil. En motor for mig er en kedelig dynge jern der bare skal kunne gå. Men det er deres interesse fint nok, men det skal de aldrig høre på.
Tænk hvis jeg til en fest fortalte stolt at jeg lige havde købt min drømme kassetteafspiller....jaja.

Så tak folkens for en fantastisk forum.

Jeg selv er en lykkelig ejer af:

Akai GX-75 kassette optager.
Sony Betamax
Pioneer Laserdisc
7-8 VHS Maskiner.
Commodore 64, Commodore 128. Amiga 500, 600, 1200 Amiga cd32.

Og en del mere.
Jeg er enig med dig,sikke et skide godt indlæg,du har lavet der,jeg er enig med dig
1 stk. Beomaster 5500,1 stk. Master control panel 5500,2 stk. Beocord 5500,1 stk. Beocord 9000,1 stk Beogram 5500 med MMC 1 pickup,1 stk. Beogram CD 6500,2 stk. Beolab 1
stig45
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: 25 aug 2013
Lokalitet: Åbyhøj

Re: Båndoptagere

Indlægaf acj1980 » ons 8. jan 2014 23:15

Jeg er selv en flittig bruger af analog lyd, meget med spole og lidt mindre med kassette, jeg har en fin beocord 8000 fra 1981 der gengiver en fantastisk lyd, jeg har brugt det samme med at optage fra CD eller LP over på bånd, af den grund at med pladerne er der rundt regnet 2 numre på hver plade der siger mig noget, resten gider jeg ikke høre.. og det andet er også at så spændende er en pladespiller sku heller ikke teknisk.. rent ud rimelig røvsyg!!

Med bånd er en interessant ting både til lagring af kvalitets optagelser samt den udvikling teknikken har gennemgået, her tænker jeg på de første noise reducere til Dolby,HXpro osv der hver især giver en helt specielt måde at undertrykke båndsusen på.

Min spolebåndoptager er en n4504 med DNL og selvom det er en plastik maskine, er der ingen tvivl om at den har særdeles gode data, jeg har også nogle i 2 spors mono som jeg lejlighedsvis bruger bla min Philips major fra 1957, eller mine Eltra maskiner (950) og (1001) , sidste skud på stammen er jo den Telefunken/AEG som jeg har postet i en anden tråd, men den løber lidt for langsom når motoren er kold, så jeg skal ha skaffet en ny motor til den :-)
acj1980
 

Re: Båndoptagere

Indlægaf Torben » tors 9. jan 2014 02:56

Det er så godt at debatten om bånd - kassette & spole stadig kører her!
Jeg fik fornylig fire 4 spors spolebånd fra "American Airlines" med Dean Mrtin, Frank Sinatra osv. på.
Jeg har en cd med Dean Martin men vil nok mene at på en god spolebåndoptager er lyden bedre - mere "bund" så at sige!
At det samtidig er noget morsommere at se en Revox køre end at putte en cd ind i en skuffe go så bare lytte er en ekstra gevinst!
Må jeg komme med et lille praktisk pip!
Kik på jeres bånd når de er spolet - jo strammere, flottere, de er spolet jo større fare er der for afsmitning på bånd, altså at man svagt hører lyden før den kommer i styrke!
Jo tykke et bånd er jo mindre er faren for den slags ekko!
En af de flere grunde til at DR kørte den tykkeste type bånd (standard bånd)'
Man kan løsne bremsen en smule på maskinen - så letter det lidt på presset!
Med fortsat god bånd hilsen
Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: Båndoptagere

Indlægaf Kim Christensen » fre 10. jan 2014 02:43

Et hurtigt kig på min Aiwa maskine:

Billede

Og et af de gode fra TDK fra dengang (1988 i dette tilfælde):

Billede

Det blev så lige til en ABBA kompilation.

Billige bånd:

http://tapeline.info/v2/best-chrome.html
Kim Christensen
 
Indlæg: 163
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: København

Re: Båndoptagere

Indlægaf Torben » fre 10. jan 2014 03:08

MHT. noise reduction!
Det mere prof Dolby var i studierne svært at undvære - desværre mener jeg at konsum støj systemer, nogle værre end andre, mest var en banal diskant afskæring!
Nogel fabrikker gjorde mere ud af det reelle - altså ikke bare reklamer - men med ordentlige kvalitets bånd er det ofte bedre at slå støjsystemerne fra.
Selv på min daværende Revox A77 Dolby var jeg for det meste glad for at optage uden Dolby!
Men når jeg brugte et af de sjældne BASF Chrome spolebånd var det spændende at arbejde med eksterne støj systemer!
Med hilsen TorbeN
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: Båndoptagere

Indlægaf acj1980 » fre 10. jan 2014 03:43

Lækre sager.. det gode gamle hæders kronede Aiwa inden mærket døde, desværre som alt andet, mht støj så har jeg tit oplevet at Dolby a og c var bedst, men igen falder de af i hjørnerne mht afskæring, HX pro har jeg aldrig prøvet, er der nogle der ved hvordan det ytre sig?

Det har aldrig været af vejen at bruge Crom eller Metal bånd frem for de afsmittende jern-oxid bånd der var billigst.
acj1980
 

Næste

Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster