Tandberg motorolie

Spaghetti sektionen

Tandberg motorolie

Indlægaf mcs_5 » tirs 24. dec 2013 02:36

Jeg er ved at kigge på en Tandberg 1600X. Bortset fra at RC-leddet over motorkontakten var eksploderet, ser den ret fin ud.

Men motoren er ikke ret interesseret i at køre...
Den kan godt drejes med håndkraft, og efter lidt motion kører den også selv, men den går alt for stramt. Det er den første Tandberg båndoptager jeg har set med lige det problem.

Ifølge manualen skal øverste og nederste leje smøres med Teresso 43 eller 47. Er der nogen der har en lidt mere udførlig forklaring? Skal motoren tages ud? Skal noget skilles ad? Hvor får man noget passende olie?

Og så lige et tip til andre med Tandberg udstyr af ca. samme årgang (69-70). Trimmerne er af pertinax typen (brune). Rotoren på toppen er normalt af blankt metal. På trimmerne her er rotorene blevet helt sorte, og falder af så snart man rører dem. På en af trimmerne manglede rotoren allerede da jeg pillede kabinettet af. Så mystiske fejl (evt. periodiske) kan sagtens komme fra trimmerne.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Tandberg motorolie

Indlægaf jan_stevns » tirs 24. dec 2013 08:57

mcs_5 skrev:Ifølge manualen skal øverste og nederste leje smøres med Teresso 43 eller 47. Er der nogen der har en lidt mere udførlig forklaring? Skal motoren tages ud? Skal noget skilles ad? Hvor får man noget passende olie?

Jeg piller altid motoren ud, skiller den ad og giver lige akselenderne en tur med det ultrafine smerger, inden jeg smører efter med Mobil DTE og samler motoren igen. Mobil dte er en gearolie som teresso'en er.
jan_stevns

Indlægaf Boptilyoudrop » tirs 24. dec 2013 12:43

Hej Mikkel
Brugte for nyligt timer på at læse smørringstråde på alle mulige mellemhjulerfora, hvor Lenco, Dual, Thorens og andre folk havde været dybt i smøringstabeller, viscositets- og temperaturteori. Jeg indkøbte derefter en olie der skulle være brugbar til pladespillermotorerne, jeg vil gætte på at den kan give sådan en Tandbergmotor fornyet livskraft også. Jeg sender en portion hvis du syntes. Det er en fuldsyntetisk gearolie som burde give lang levetid.
Boptilyoudrop

Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Indlægaf tunghør » tirs 24. dec 2013 13:00

Uden at kende noget som helst til spolebåndoptagere, så er det tit at fedtet i det gamle Tandberg-grej er størknet. Kunne det være at motoren kører med fedt, og ikke olie?

Jeg læste mig så til, at f.eks en gammel AM-skala som havde sat sig, tit kunne bringes til at køre igen, hvis man gav den en dråbe WD40 - og det har da rigtignok virket :p

Det er jo så den hurtige løsning, og den ville da nok have allerbedst af den helt store tur, kunne jeg tænke mig :cool1:

Edit: nå, der var jeg lige hurtig nok - kan se at du har fundet data på hvilken olie den kører med, så det er jo nok ikke fedt... :oops:
Brugeravatar
tunghør

Geografisk sted: Kbh
Lokalitet: Valby Heights

Indlægaf Boptilyoudrop » tirs 24. dec 2013 13:08

tunghør skrev:Uden at kende noget som helst til spolebåndoptagere, så er det tit at fedtet i det gamle Tandberg-grej er størknet. Kunne det være at motoren kører med fedt, og ikke olie?

Jeg læste mig så til, at f.eks en gammel AM-skala som havde sat sig, tit kunne bringes til at køre igen, hvis man gav den en dråbe WD40 - og det har da rigtignok virket :p

Det er jo så den hurtige løsning, og den ville da nok have allerbedst af den helt store tur, kunne jeg tænke mig :cool1:

Edit: nå, der var jeg lige hurtig nok - kan se at du har fundet data på hvilken olie den kører med, så det er jo nok ikke fedt... :oops:

Jeg skal ikke kloge mig, har aldrig været inde i en Tandberg motor. Jeg vil dog gætte på, at den er oliesmurt, derimod er alle træk- stødstænger, vippere og låsehager fedtsmurt. Og her kan stivnede smøremidler skabe alle mulige irriterende funktionsfejl.
Boptilyoudrop

Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Indlægaf Tube mania » tirs 24. dec 2013 15:51

Jeg har lige smurt min Tandberg model 74 som underlig nok er fra 1964. Den har også fået gearkasse olie i motor, mellem-hjul og alt hvad der kører rundt. I motoren var der smøre kanaler i top og bund. Nu kører den som død og helved...mindst 180kmt når den spoler. Samtidig stillede jeg den om til 245V... :thumbsup: Den spiller vildt godt.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..

.
Brugeravatar
Tube mania

Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Tilbage til Spole/kassette optager