TC-640 Nipper spolemaskine

Spaghetti sektionen

TC-640 Nipper spolemaskine

Indlægaf ejensen1981 » ons 27. apr 2016 00:40

Se hvad katten... Øhhh.. Hunden har slæbt med ind. En fin lille nipper TC-640.
Denne model syntes jeg er ret sjov, bortset fra de sædvanlige start 1970er features som: Sound on Sound, og Echo, som åbenbart var en ting der skulle være på en spolebandit. Det gælder også Akai osv

TC-640.jpg

Denne model er blandt andet også med i Ghostbusters 2. Den står og spiller lidt rock musik til det "humør slim" de skal omvende. Den fandtes også en senere udgave med Ferrite hoveder, samt FET forstærker, for endnu bedre holdbarhed og spefikationer.

Den bruger ikke det tåbelige "Pladespiller" mellemhjul, da kapstanen er forbundet med en lang flad rem, til motoren. Til gengæld er der ikke de store muligheder ang båndvalg på fronten. So what? :)

The_heads_man.jpg

Hovederne. Ja den har da nok kørt lidt timer, men ikke slemt, desuden venter der et sæt gode Ferrite hoveder til den. :)

Bagside_ELTRA.jpg

Bagsiden. Gode gamle ELTRA står der også. Ih altså. Og ham Bagger, det navn lyder bekendt. Tror han solgte biler inde i KBH NV. Om det er samme mand eller navn. I dont know. Men det ser ud til den har været til garanti reparation hos ham i tidernes morgen.

flere billeder kommer når jeg får vækket dyret.

MVH

Emil
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
ejensen1981

Re: TC-640 Nipper spolemaskine

Indlægaf acj1980 » ons 27. apr 2016 01:42

Den er ski pæn og ikke mindst hæderlig i udseendet, ja det med mellemhjul er noget fanden har skabt, men sådan var det jo dengang, ofte har det nok været en billig løsning i forhold til direct drive, eller en speciel motor.

Endnu engang er det herligt at se her kommer lidt nyt :p
Hilsen
Alex
acj1980

Indlægaf BSK » ons 27. apr 2016 09:40

Jeg har selv sådan en fyr - den kører upåklageligt! :OLO:
Brugeravatar
BSK

Geografisk sted: ..i eksil
Lokalitet: Egedal

Indlægaf jan_stevns » ons 27. apr 2016 10:56

BSK skrev:Jeg har selv sådan en fyr - den kører upåklageligt! :OLO:

Tjoehhh - en gang i forrige årtusinde ( 1984) var en tilsvarende da en del af hverdagen -

765_640.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
jan_stevns

Indlægaf ejensen1981 » ons 27. apr 2016 15:02

Faktisk vil jeg sige at jeg er langt mere imponeret over denne model end TC-645eren. Den lyder mere smooth i løbeværket, selvom det er elektromagnet drevet. Knapperne føles mere lækre også. Desværre er lyden meget diskantet i højre kanal, og der er ingen bas på, samt at forstærkningen er lig nul. Så det tyder lidt på en halvleder fejl i højre kanal.

Jeg har endnu ikke prøvet at optage på den, for at se om det gælder samme vej. Remmen er virkelig tykt gods. Nok ligså tyk som på en TC-755 eller TC-765. Dog er den ikke så bred. Men tyder på den ikke skal skiftes.

Jan: Det ligner F&F udgaven. Du kan lige skimte mærket på tonehoved dækslet. Lækker kassettemaskine. Ligner noget Hitachi. :)

Men den skal nok blive lækker. :)

MVH

Emil
ejensen1981

Indlægaf jan_stevns » ons 27. apr 2016 19:55

ejensen1981 skrev:Jeg har endnu ikke prøvet at optage på den, for at se om det gælder samme vej. Remmen er virkelig tykt gods. Nok ligså tyk som på en TC-755 eller TC-765. Dog er den ikke så bred. Men tyder på den ikke skal skiftes.

Som du fik fortalt - det er nok en basket case - men vi mærkelige mennesker har jo nok en svaghed for håbløse tilfælde inderst inde ............
Jeg glæder mig da til at høre om du en dag får has på den.

ejensen1981 skrev:Jan: Det ligner F&F udgaven. Du kan lige skimte mærket på tonehoved dækslet. Lækker kassettemaskine. Ligner noget Hitachi. :)

Den Sony var en 640A - jep, den med F&F hoveder, FET baseret forstærker - og pauseknap der kunne låses ....

Og ja - casette maskinen på billedet er en Hitachi - den ultra sjældne 980'er - den var desværre en del af bunken af ødelagte ting da et lynnedslag tog kål på min daværende 1.sal nede på Stevns - alles kaputt !!

hitachi-d980.jpg

Sådan en finder jeg næppe - alt det andet har jeg fundet igen .....
jan_stevns

Indlægaf ejensen1981 » ons 27. apr 2016 21:42

Ja de Hitachi maskiner var vidst lidt undervuderet? Men det kan jo være der popper en op en dag. Jeg skal lige have fat i mit ældre skope, så tager jeg et par billeder af signalet. Det lyder skrup forkert i mine øre, men skal nok få skovlen under den.
ejensen1981

Indlægaf jan_stevns » ons 27. apr 2016 21:55

ejensen1981 skrev:Ja de Hitachi maskiner var vidst lidt undervuderet? Men det kan jo være der popper en op en dag. Jeg skal lige have fat i mit ældre skope, så tager jeg et par billeder af signalet. Det lyder skrup forkert i mine øre, men skal nok få skovlen under den.

Ellers må du jo humme den komplette elektronik fra en 645 over i den ;)
jan_stevns

Indlægaf ejensen1981 » tors 28. apr 2016 19:56

jan_stevns skrev:Ellers må du jo humme den komplette elektronik fra en 645 over i den ;)

Ak Jan. Det ville være den nemme løsning. Afspilnings forstærkeren består af 5 transistore og maks 30 andre komponenter. Jeg skal jo lære at tænke. Og jeg kan se der allerede har været skiftet transistore i den første del af trinnet. Desuden er der også blevet sat nogle af de sølvgrå Phililps lytter i også.

Gray_TC-640.jpg

Puha. Jeg får helt knopper.

Mvh

Emil
ejensen1981

Indlægaf acj1980 » tors 28. apr 2016 21:43

Den små blålige lytter er direkte til at lukke op og blæse i, de er vel nok i mest skrap kontrast til deres elektrolytter fra 70erne der sad i deres K9 og 11 fjernsyn, ak ja.. dejlige flimmerkasser.

Jan, hvad skete der med den lækre Hitachi maskine efter lynnedslag? det er sku ÆV at det ikke kan reddes
acj1980

Indlægaf jan_stevns » tors 28. apr 2016 22:56

acj1980 skrev:Jan, hvad skete der med den lækre Hitachi maskine efter lynnedslag? det er sku ÆV at det ikke kan reddes

Efter det indre at dømme var alt brændt i stumper og stykker ....... lynnedslag har åbenbart for vane at følge ledninger og kabler og fra antennen tog strømmen turen rundt fra radioen til samtlige tilsluttede apparater ...

Der var intet at redde .... intet !
jan_stevns

Indlægaf acj1980 » tors 28. apr 2016 23:41

Føj for den lede :? har selv oplevet det, lynet slog ned i en installation 1 km væk og fulgte ledningerne, bla til vores hus, samtlige pærer der var tændt sprang, fjernsynet gav et kæmpe knald, men video og parabol overlevede, underligt nok
acj1980

Indlægaf ejensen1981 » fre 29. apr 2016 10:35

Så køre dyret i begge kanaler nu ved afspilning. Dog er den ene kanal en smule mørkere i lyden kontra den anden. Om det er hovedet ved jeg ikke? Kan være der sidder lidt møg. Prøver at polere dem inden der ryger et sæt F&F i den. Samt selvfølgelig kørsel af frekvens response for at se forskellen på slidte hoveder kontra nye. :)

Q2 is the problem ya.jpg

Q2 var problemet, Jeg byttede dem enkeltvis, og nu virker den rent faktisk. Om det er fordi varmen fra loddekolben ligsom har genoplivet den, aner jeg ikke. For lodningerne fejlede intet. Men der er erstatningstransistore på vej i posten.

Har også skiftet alle de små værdi lytter der sidder rundt omkring, samt sat en tantal lyt (C241) direkte fra afspillehovedet, inden den går ind i forstærkeren.

Mvh

Emil
ejensen1981

Indlægaf ejensen1981 » søn 1. maj 2016 18:09

Fandt nogle nye 2N4001 transistore, fra den gang jeg skulle bygge en lavt støj hovedtelefon forstærker. :-)

Disse er blevet monteret istedet for SONY originale transistore, og giver en mærkbar forbedring af lyden. Begge kanaler er blevet renoveret med disse transistore.

Forskellen er bare man lige skal bytte Base & Emitter benene, samt lige sætte noget isolerings materiale, så man er helt sikker på at de aldrig kommer til at kortslutte.

Lavere støj end med original transitore, samt mere fyldig lyd. Selv på 9.5 cm. Skal dog lige justere forstærkerne op igen med justeringsbånd. Og skal lave GAIN justering moifikation på selve afspilningsforstærkeren, da denne er fast, og kun kan styres på selve fronten, som også styre VU metere osv.

MVH

Emil
ejensen1981

Indlægaf ejensen1981 » tors 12. maj 2016 00:03

Frekvens response måling uden vidre indgreb.

Den klare sig ganske godt. Båndet er Pyral SM911 helt nyt frisk fra fad.

Det er desuden målt ved 0 dB på VU skalaen.

9.5 cm:
TC-640 9,5cm.png

19 cm:
TC-640 19cm.png

Næste skridt bliver renovering af optage forstærkeren, samt nye bremser. Skal lige have fundet noget kork eller uld filt. :)

Ja og de famøse F&F hoveder kommer i til sidst.

Test kørsel:

https://www.youtube.com/watch?v=wEuetlR ... e=youtu.be

MVH

Emil
Senest rettet af ejensen1981 tors 12. maj 2016 00:32, rettet i alt 1 gang.
ejensen1981

Næste

Tilbage til Spole/kassette optager