Resning af tonehoveder m.m.

Spaghetti sektionen

Resning af tonehoveder m.m.

Indlægaf Buller » fre 28. apr 2017 19:45

Hvad bruger I til rensning af tonehoveder, båndstyr, trykruller osv?
Vh Jan
Buller
 
Indlæg: 83
Tilmeldt: 30 maj 2014
Lokalitet: Nørresundby

Re: Resning af tonehoveder m.m.

Indlægaf Struktør » fre 28. apr 2017 19:57

Isopropyl alkohol, var hvad jeg brugte på kassettebåndoptagere... Det var dengang... Bruger det stadig i mit vaskevand til vinyler, dog iblandet deminiraliseret vand og lidt Ilfort :thumbsup: Det virker ganske fortrindeligt

image.jpeg


Mvh
Birger
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Struktør
 
Indlæg: 417
Tilmeldt: 27 dec 2013
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Thyregod

Re: Resning af tonehoveder m.m.

Indlægaf Fredmarantz » lør 29. apr 2017 01:02

isopropylalkohol + vatpinde til tonehoveder og metalbåndstyr.

Vær dog opmærksom på ,at isopropylalkohol ikke nødvendigvis er godt for gummi (trykruller) - der kan fås midler til gummitrykruller, som er bedre og mere skånsomme end isop.....

nogen, der kender til de rigtige midler her? (gummitrykruller)......

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Resning af tonehoveder m.m.

Indlægaf CARS10 » lør 29. apr 2017 15:30

Af alle de båndoptagere jeg har haft, det være sig både spole og casette, har jeg altid renset med isopropyl og jeg har aldrig haft problemer med trykrullerne, så brug du bare isopropyl, ingen fare ved det. ;)
carsten
CARS10
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: 11 apr 2012
Geografisk sted: København
Lokalitet: Utterslev

Re: Resning af tonehoveder m.m.

Indlægaf mondial » lør 29. apr 2017 16:03

Jeg renser ofte tonehoveder båndstyr mv.

MEN ikke trykrullen hver gang.... der kan nemt være en del gange imellem.
ReVox and Studer Thats life
Brugeravatar
mondial
 
Indlæg: 220
Tilmeldt: 06 aug 2012
Geografisk sted: Ølstykke
Lokalitet: Sjælland

Re: Resning af tonehoveder m.m.

Indlægaf svend » lør 29. apr 2017 23:13

Jeg bruger også isopropyl alkohol til båndstyr, tonehoveder mv, jeg bruger lidt til trykrullen, er den meget præget af båndstøv plejer jeg at afmontere den og bruge et stykke meget fint smergellærred til at pudse det af, og så runde af med lidt isopropyl på en klud, så er den igen som ny, samme trick er gjort hvis trykrullen er blevet helt hård hvor båndet ligger, af med trykrullen, men der bruger jeg i stedet min roterende sliber (minder om en dremel) hvor jeg har en spids med fint sandpapir på, den rotere med et par tusinde omdrejninger , trykrullen sættes på en skruetrækker af passende tykkelse og så slibes det hårde stykke ganske fint af, i løbet af kort tid har man slebet ind til det friske gummi, og trykrullen skal nu blot gnubbes ren for støv, på maskinen igen, og så klar til mange timers musik igen ;)
svend
 

Re: Resning af tonehoveder m.m.

Indlægaf Fredmarantz » søn 30. apr 2017 00:13

Jahhh....johh.....

Jeg skal bestemt ikke amatør-prædike her. Der er sikkert mange gode erfaringer med isopropylalkohol - og jeg har da også selv brugt det med tilfredshed over mange år på fx Technics-maskinerne siden 1980 (spole) -

Grunden til, at jeg er lidt forbeholden alligevel er, at jeg har læst (jo-jo :p ) at der på nogle pinchrollers/gummitrykruller kan spores udtørring over tid med brug af isopropylalkohol. Om dette gælder flere gummityper, ved jeg selvsagt ikke.

Jeg har også i mange år brugt den særlige trykrullerens, som fulgte med Teac's fine vedligeholdelsessæt til spolemaskiner. Den er i hvert tilfælde god ved gummiet. Jeg har (igen) læst, at man ved at bruge alm. opvaskemiddel eller evt. "det blå" vinduesrens kan opnå god rengøring uden udtørring over tid. Det har jeg så også efterfølgende brugt og det virker fint og efter hensigten. Det er vel kunsten at opretholde gummiets blødhed, friskhed og grip uden at det enten bliver hårdt med tiden, får små revner eller går i opløsning.

Hvis man har været én af de uheldige (det har jeg fx), der på et tidspunkt har købt den "grønne" trykrulle på Ebay.de til Revox, så kan jeg 100% sige, at det er noget crap. Den holder ikke til isopropylalkohol. Det hele bliver totalklistret og rullen går i opløsning. Det er vel nærmest heller ikke gummi.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Resning af tonehoveder m.m.

Indlægaf Max » søn 30. apr 2017 00:28

Husk at den blå vinduesrens indeholder ammoniak, hvordan gummi har det med et ved jeg ikke.
Mvh Max
Brugeravatar
Max
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 16 okt 2012
Lokalitet: 8700 Horsens

Re: Resning af tonehoveder m.m.

Indlægaf Fredmarantz » søn 30. apr 2017 00:33

Max skrev:Husk at den blå vinduesrens indeholder ammoniak, hvordan gummi har det med et ved jeg ikke.


Jo-Max, det ved jeg - men som jeg har nævnt, har jeg ikke haft probs med trykruller i forbindelse med det. Jeg har brugt det på Revox (PR99 - B77 samt A700) med originalruller.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Resning af tonehoveder m.m.

Indlægaf Torben » søn 30. apr 2017 03:20

Husk også at "Defluxe" tonehoveder og båndstyr!
"Defluxe" er at afmagnetisere tonehoveder og båndstyr osv.
MAn får fat i en defluxer og bruger den meget jævnligt!
MAn kan bygge en selv, det frarådes, dels skal det være sikkert, pænt og virke.
Hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: Resning af tonehoveder m.m.

Indlægaf Buller » tirs 2. maj 2017 06:47

1000 tak for alle svarene.
Vh Jan
Buller
 
Indlæg: 83
Tilmeldt: 30 maj 2014
Lokalitet: Nørresundby

Re: Resning af tonehoveder m.m.

Indlægaf Max » tirs 2. maj 2017 16:48

Torben skrev:Husk også at "Defluxe" tonehoveder og båndstyr!
"Defluxe" er at afmagnetisere tonehoveder og båndstyr osv.
MAn får fat i en defluxer og bruger den meget jævnligt!
MAn kan bygge en selv, det frarådes, dels skal det være sikkert, pænt og virke.
Hilsen Torben


Vil det være nogen fordel at lave sådan en defluxer så den kørte 100Hz istedet for 50Hz ?
Mvh Max
Brugeravatar
Max
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 16 okt 2012
Lokalitet: 8700 Horsens

Re: Resning af tonehoveder m.m.

Indlægaf his067 » tirs 2. maj 2017 17:00

Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland


Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster