DAB+ er gårsdagens teknologi

Tuner/Radio i alle afskygninger

Re: DAB+ er gårsdagens teknologi

Indlægaf MaxJ » man 10. feb 2020 14:40

his067 skrev:
MaxJ skrev:
Fredmarantz skrev:his067 bor i Storbritannien (Skotland)

Vh
Freddy


En forpligtigelse er ikke lov, men her er det så.

https://www.danskindustri.dk/medlemsfor ... nye-biler/


Jeg mente nu med hensyn til p-bøderne...


Hvis du ikke ser Danske nyheder så er det svært, jeg kan ikke genfortælle DIV. nyheds udsendelser. Det er nu ikke kun P bøder men generet og stort set alt der foretages. Prøv selv at følge med i nyhederne hvis du har tid. :-)
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: DAB+ er gårsdagens teknologi

Indlægaf Pokemon » man 10. feb 2020 14:51

det en afgift og ikk en bøde
og ikk regulert af EU
og så det vist oss OT
Pokemon
Advarsel tildelt
 
Indlæg: 227
Tilmeldt: 23 jul 2017
Lokalitet: Vig

Re: DAB+ er gårsdagens teknologi

Indlægaf MaxJ » man 10. feb 2020 14:59

Pokemon skrev:det en afgift og ikk en bøde
og ikk regulert af EU
og så det vist oss OT


En gang til og så på Dansk tak.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: DAB+ er gårsdagens teknologi

Indlægaf MaxJ » man 10. feb 2020 17:04

Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: DAB+ er gårsdagens teknologi

Indlægaf Fredmarantz » man 10. feb 2020 17:08

Jeg synes, at vi er røget af sporet.....oplægget var noget om DAB+ og et muligt eu-direktiv desangående. Desuden er politisk debat ikke noget, som vi giver os af med her på Vintagehifi.dk.

Jeg opfordrer derfortil at debatten koncentreres om artiklen omkring DAB+ og holder politiske ytringer ude af billedet.

Desuden skriver vi pænt til hinanden. :thumbsup:

Linket til ingeniøren er relevant....lad os holde den der.


Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: DAB+ er gårsdagens teknologi

Indlægaf MaxJ » man 10. feb 2020 17:11

Fredmarantz skrev:Jeg synes, at vi er røget af sporet.....oplægget var noget om DAB+ og et muligt eu-direktiv desangående. Desuden er politisk debat ikke noget, som vi giver os af med her på Vintagehifi.dk.

Jeg opfordrer derfortil at debatten koncentreres om artiklen omkring DAB+ og holder politiske ytringer ude af billedet.

Desuden skriver vi pænt til hinanden. :thumbsup:

Linket til ingeniøren er relevant....lad os holde den der.


Vh
Freddy


Ja rigtigt, jeg har lige lagt et link ind der fortæller om DAB+ og EU direktivet.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: DAB+ er gårsdagens teknologi

Indlægaf HangaardDK » ons 8. apr 2020 10:12

Der tales om FM og/eller DAB+ for os Audiophile er der nok ingen tvivl om at FM kan give den bedste lydgengivelse men hvordan er det lige det er.
Er der ikke noget med at DR komprimere alle deres udsendelser og musik så det passer til DAB/DAB+ og derved er FM signalet også væsentligt forringet i forhold til i "gamle dage" nogen der ved noget om det ?
Brugeravatar
HangaardDK
 
Indlæg: 51
Tilmeldt: 15 mar 2020
Lokalitet: Kibæk

Re: DAB+ er gårsdagens teknologi

Indlægaf MaxJ » ons 8. apr 2020 10:17

HangaardDK skrev:Der tales om FM og/eller DAB+ for os Audiophile er der nok ingen tvivl om at FM kan give den bedste lydgengivelse men hvordan er det lige det er.
Er der ikke noget med at DR komprimere alle deres udsendelser og musik så det passer til DAB/DAB+ og derved er FM signalet også væsentligt forringet i forhold til i "gamle dage" nogen der ved noget om det ?


Det har du ganske ret i. FM signalet er ødelagt af komprimering og digitalisering. Allerede da DR flyttede fra Gladsaxe til Amager og gik digital blev kvaliteten markant dårligere.

Jeg prøvede at tilføje en tekst fil men det lykkedes ikke.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: DAB+ er gårsdagens teknologi

Indlægaf HangaardDK » ons 8. apr 2020 10:58

Så er spørgsmålet jo om en god DAB+ Tuner ikke kan gøre det lige så godt lydmæssig som en af de gode FM Tuner, når det der sendes via FM alligevel ikke er bedre en kvaliteten af det digitale (DAB+)
Eller er jeg helt forkert på den ?
Brugeravatar
HangaardDK
 
Indlæg: 51
Tilmeldt: 15 mar 2020
Lokalitet: Kibæk

Re: DAB+ er gårsdagens teknologi

Indlægaf MaxJ » ons 8. apr 2020 11:01

Tja, det er jo set samme signal der udsendes. En god FM tuner er DAB overlegen men den kan kun formidle det der bliver udsendt.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: DAB+ er gårsdagens teknologi

Indlægaf HangaardDK » ons 8. apr 2020 11:10

MaxJ skrev:Tja, det er jo set samme signal der udsendes. En god FM tuner er DAB overlegen men den kan kun formidle det der bliver udsendt.

Jeg er helt enig, Bare ærgerligt at man ikke kan bruge FM's fulde potentiale, svare lidt til at smide en dårlig indspillet cd i en high-end cd afspiller.

Kunne man forstille sig at der kommer bedre digital system end DAB+ inden man rent faktisk slukker FM ?
Brugeravatar
HangaardDK
 
Indlæg: 51
Tilmeldt: 15 mar 2020
Lokalitet: Kibæk

Re: DAB+ er gårsdagens teknologi

Indlægaf MaxJ » ons 8. apr 2020 11:13

HangaardDK skrev:
MaxJ skrev:Tja, det er jo set samme signal der udsendes. En god FM tuner er DAB overlegen men den kan kun formidle det der bliver udsendt.

Jeg er helt enig, Bare ærgerligt at man ikke kan bruge FM's fulde potentiale, svare lidt til at smide en dårlig indspillet cd i en high-end cd afspiller.

Kunne man forstille sig at der kommer bedre digital system end DAB+ inden man rent faktisk slukker FM ?


Du har ret, men jeg tror ikke DAB bliver bedre. Jeg har en skrivelse fra DR. Jeg vil gerne vise den man kan ikke finde ud af at uploade en txt fil. :(
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: DAB+ er gårsdagens teknologi

Indlægaf Elway » ons 8. apr 2020 11:23

Internettets båndbredde har overhalet DAB.

Der er nu så meget båndbredde (og så lav en pris) at det giver langt mere mening at sende digital radio over internettet. Det er den samme udvikling der har åbnet op for tjenester som netflix, spotify, IP-tv og meget andet. Uanset om man kan lide det eller ej. Der er hul igennem og det er billigt.....

I min optik, skal man bevare FM og lade internettet håndtere den digitale radio fremfor DAB.
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 752
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

Re: DAB+ er gårsdagens teknologi

Indlægaf MaxJ » ons 8. apr 2020 11:24

Ja og så skal der ikke 500 sendemaster til at give et alt for dårligt signal.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: DAB+ er gårsdagens teknologi

Indlægaf his067 » ons 8. apr 2020 13:31

Da vores 17-elementers FM-only antenne blæste ned for anden gang for et år siden gik jeg helt over til internet radio. Der nogle fine CD-kvalitets sendere (og så er der DR som sender MP3). men til mit behov (BBC Radio 3 og Radio 4, og til at følge med i hvad der sker i Danmark på P8 og P2) virker det rigtigt godt. Det er bare ærgreligt at jeg har mindst 8 fm-tunere liggende i forskellige dele af huset.... :?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3823
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

ForegåendeNæste

Tilbage til Tuner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster